|
|
6 minut czytania

10 wskazówek, jak zrobić zdjęcie stockowe

W poprzednim artykule zdradziliśmy, że sprzedaż zdjęć stockowych to łatwy sposób na dodatkowy zarobek.

jak zrobić zdjęcie stockowe

Z tego powodu rynek ten jest dosyć konkurencyjny, dlatego jeśli chcemy czerpać zyski, musimy trafić w gusta potencjalnych klientów. Przejdźmy więc do omówienia ważnego pytania, jakim jest: jak zrobić zdjęcia stockowe?

Od czego zacząć?

Jeśli chcesz zarobić na sprzedaży zdjęć stockowych, poświęć chwilę na pogłębienie tego tematu. Przeglądnij dostępne banki zdjęć i zapoznaj się z ich zasadami. Przeanalizuj dostępne na serwisach projekty i zapoznaj się z ich tematyką i estetyką. W ten sposób będziesz mógł łatwiej zdecydować, która platforma pasuje do twojego stylu. Przeglądnij również serwisy pod kątem dostępnych kategorii i podkategorii. Spróbuj dotrzeć do osób, które odniosły sukces w sprzedaży zdjęć stockowych i zapoznaj się z ich projektami – może w ten sposób znajdziesz inspirację i pomysł na własne obrazy.

10 rad jak zrobić zdjęcie stockowe

Zapoznaj się z naszymi poradami odnośnie robienia zdjęć stockowych. Są to wskazówki, które pozwolą Ci stworzyć projekty wysokiej jakości i przyciągające odbiorców.

  1. Stwórz koncepcję – zaczynając pracę upewnij się, że wiesz w którym kierunku chcesz iść. Znajdź swoją niszę i idealną tematykę, a dopiero później zabierz się za realizację projektu. Robienie zdjęć bez większego pomysłu sprawi, że zdjęcia będą nieciekawe, a całe zadanie jedynie zmarnuje twój czas i energię.
  2. Noś przy sobie aparat – w pierwszej chwili może ci się wydawać, że punkt 1 i 2 wzajemnie się wykluczają. W końcu w tej wskazówce zachęcamy do spontanicznego robienia zdjęć. Ma to jednak większy sens, ponieważ nigdy nie wiesz, kto lub co cię zainspiruje. Zanim jednak bezmyślnie zaczniesz fotografować, pomyśl co chcesz przekazać i uchwycić w swoim projekcie. Może właśnie w ten sposób odkryjesz niszę, z której będziesz czerpać zyski.
  3. Zastosuj się do wymagań technicznych – w zależności od banku zdjęć, wymagania techniczne mogą się różnić. Upewnij się przed rozpoczęciem pracy, że je spełnisz. Jest to o tyle ważne, ponieważ zaoszczędzi Ci czas, który poświęciłbyś na realizację projektu, który ostatecznie i tak nie mógłby zostać sprzedany na wybranej platformie.
  4. Pamiętaj o ostrości obrazu – możesz mieć w głowie idealną koncepcję i możliwości jej realizacji, jednak ostateczny efekt w dużej mierze zależy od jakości zdjęcia, na którą wpływ ma między innymi ostrość. Często zdarza się, że na podglądzie wydaje nam się, że obraz jest idealny, ale po zgraniu go na większy ekran, okazuje się być rozmyty. Aby temu zapobiec przeanalizuj ustawienia w aparacie oraz zainwestuj w statyw (lub postaw sprzęt na dowolnej twardej powierzchni, np. na książce).
  5. Pamiętaj o świetle – światło odgrywa w zdjęciach dużą rolę. Jeśli chcesz dobrze zaprezentować dany przedmiot lub osobę, pamiętaj użyć odpowiedniego oświetlenia. Skorzystaj z naturalnego światła lub ze studyjnego. W drugim przypadku pobaw się jego źródłem, rozproszeniem i ustawieniem.
  6. Postaw na wysoką jakość – wiele osób rezygnuje z wysokiej jakości, ponieważ takie pliki zajmują więcej pamięci. Musisz jednak pamiętać, że zdjęcie zawsze możesz przyciąć, czy oprawić, jednak nie mając solidnej bazy, nie wyciągniesz z niego jakościowej fotografii. Warto więc jeszcze przed sesją zmienić ustawienia w aparacie na najwyższe.
  7. Zrób kilka zdjęć– jeśli będziesz stosował zasadę robienia tylko jednego zdjęcia, możesz nie osiągnąć zamierzonego efektu. Lepiej zrób kilka fotografii, aby potem móc z nich wybrać te najlepsze. Mając tylko jedną wersję, może ona ostatecznie nie spełnić twoich wymagań, przez co twój projekt zakończy się porażką.
  8. Zrób różne ujęcia – podobnie jak w przypadku robienia jednego zdjęcia, tak samo ograniczenie się do jednej perspektywy, może nie być najlepszym rozwiązaniem. Warto wykorzystać kadr z różnych perspektyw. Skorzystaj z obiektywu szerokokątnego, a także zrób zdjęcia z bliska. Spróbuj też uchwycić daną scenerię pod różnym kątem.
  9. Postaw na autentyczność – do tego, jakie zdjęcia się sprzedają najlepiej, wrócimy za chwilę. W tym podpunkcie jednak chcemy wspomnieć, że fotografie prezentujące ludzi w naturalnym (nie ustawionym) środowisku, są chętnie wykorzystywane przez kupujących. Zwróć również uwagę na to, aby ludzie nie patrzyli się w aparat, tylko wykonywali swoje codzienne obowiązki w sposób naturalny.
  10. Podążaj za modą – sposobem na sprzedaż jest podążanie za tym co akurat jest modne. Mamy wtedy pewność, że spora grupa odbiorców będzie poszukiwać obrazów z danej tematyki. Należy jednak pamiętać, że wraz z ilością potencjalnych klientów, rośnie liczba konkurencji. Postaraj się więc podejść do tematu w nieco odmienny, oryginalny sposób, dzięki czemu przykujesz uwagę kupujących.

Jakie zdjęcia się sprzedają, a jakie nie?

Jak wspomnieliśmy wyżej, stworzenie koncepcji jest bardzo ważnym etapem w drodze do realizacji zdjęć stockowych. Skąd jednak czerpać inspirację? Gdzie sprawdzić jakie zdjęcia się sprzedają, a jakie nie? Odpowiedzi możemy znaleźć na stronach banków zdjęć. Wiele z nich ma dedykowaną podstronę z najpopularniejszymi kategoriami oraz aktualizowane publikacje z listą najczęściej szukanych tematów.

Takie listy będą się jednak różnić, w zależności od rodzaju banku zdjęć, od tego jaka tematyka na nich dominuje, jak dużą kolekcję obrazów stockowych posiadają, itp. Wybierzmy jednak kategorie, które najczęściej się pojawiają wśród najlepiej sprzedających:

  • biznes– wszystkie zdjęcia związane z biznesem: pracujący ludzie, biura, wyposażenie biurowe, itp.,
  • ludzie– nie tylko pracujący ludzie, ale też osoby wykonujące swoje obowiązki, rodziny, znajomi, zespoły oraz interakcje między nimi,
  • żywność – jedzenie, potrawy, napoje, kuchnie świata,
  • święta – nie tylko święta chrześcijańskie, ale też festiwale, wydarzenia, uroczystości lokalne i kulturalne,
  • zawody – każda grupa zawodowa, prezentowana zwłaszcza w naturalny, niepozowany sposób,
  • dom i ogród – aranżacje wnętrz, meble, ciekawe rozwiązania, ogrody,
  • nauka– technologia, elektronika, urządzenia elektroniczne, telefony,
  • sport – sportowcy w autentycznych sytuacjach.

Tak jak wspominaliśmy, dobrym źródłem inspiracji mogą być banki zdjęć. Przykładowo Shutterstock opublikowało najpopularniejsze tematy na czerwiec 2022 i są to: pokazywanie różnych ludzi (różna płeć, pochodzenie etniczne, typy sylwetki, wiek), zdjęcia nawiązujące do wakacji (letnie obozy, wakacyjna moda, sezonowa praca, wyjazdy), obrazy z kategorii zdrowie i dobre samopoczucie (self-care, świeża żywność, aktywność fizyczna, eksperci dietetyczni, trenerzy i instruktorzy). Dodatkowo z udostępnionej listy można dowiedzieć się, jakie dominują trendy w kolorach.

Wśród kategorii, które prawdopodobnie będą gorzej się sprzedawać są: flagi, zwierzęta, krajobrazy, wschody i zachody słońca, pojedyncze owoce i warzywa, wykonane w Photoshopie tapety. Oczywiście jak na każdy produkt, i na takie zdjęcia znajdzie się kupiec. Weźmy jednak pod uwagę to, że takich projektów jest bardzo dużo, dlatego bez zaoferowania najwyższej jakości, trudno będzie się wyróżnić na tle sporej konkurencji.

Podsumowanie

Podsumowując, jest kilka sposób na to, jak robić zdjęcie stockowe, aby klienci chętniej je kupowali. Oprócz wymienionych wskazówek, warto również pamiętać o jak najlepszym zaprezentowaniu produktu: ciekawej miniaturce, zwięzłym tytule i dokładnym opisie. W ten sposób kupujący prędzej będą mogli znaleźć twój projekt.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Cała firma
w jednym miejscu?

Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!

już od 149zł/mies.
Zleć księgowość

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie