Coraz częściej słyszy się, iż pracownicy doświadczają mobbingu ze strony pracodawcy, który rodzi negatywne skutki zarówno w sferze zawodowej pracownika, albowiem spada jego wydajność i jakość pracy oraz psychicznej, co doprowadza do poczucia stresu i lęku.
O tym czym jest mobbing przeczytasz w niniejszym artykule.
Termin „mobbing” pochodzi od angielskiego czasownika “to mob”, co oznacza napadanie na kogoś, zaczepianie, nagabywanie czy atakowanie.
Z kolei zgodnie z ustawą z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy, a w szczególności z przepisem art. 94(3) § 2 Mobbing oznacza działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników.
W powyższej definicji mobbingu zawarte są zatem następujące elementy:
Wszystkie powyższe elementy muszą zostać spełnione łącznie, aby móc uznać, iż dane zachowanie pracodawcy stanowi mobbing.
Tym samym mobbing oznacza działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników. Przepis art. 94[3] § 2 Kodeksu pracy odnosi się do uzewnętrznionych aktów (zachowań), które muszą obiektywnie zaistnieć, aby powiązane z subiektywnymi odczuciami pracownika złożyły się na zjawisko mobbingu. Samo poczucie pracownika, że podejmowane wobec niego działania i zachowania mają charakter mobbingu, nie są wystarczającą podstawą do stwierdzenia, że rzeczywiście on występuje.
Ocena, czy nastąpiło nękanie i zastraszanie pracownika, czy działania te miały na celu i mogły lub doprowadziły do zaniżonej oceny jego przydatności zawodowej, do jego poniżenia, ośmieszenia, izolacji bądź wyeliminowania z zespołu współpracowników, opierać się musi zatem na obiektywnych kryteriach. Kryteria te zaś wynikają z rozsądnego postrzegania rzeczywistości, prowadzącego do właściwej oceny intencji drugiej osoby w określonych relacjach społecznych. Jeśli zatem pracownik postrzega określone zachowania jako mobbing, to zaakceptowanie jego stanowiska uzależnione jest od obiektywnej oceny tych przejawów zachowania w kontekście ujawnionych okoliczności faktycznych [tak Sąd Najwyższy – Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych z dnia 11 lutego 2014 r., sygn. akt I PK 165/13].
Działania i zachowania cechujące mobbing (tj. polegające na nękaniu i zastraszaniu) mogą przybrać różną postać. Przykładowo, cechy mobbingu posiadają oddziaływania zaburzające:
Ocena, czy określone działania stanowią nękanie lub zastraszanie powinna być zobiektywizowana [por. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 26 października 2001 r., sygn. akt V CKN 195/01].
Zastanawiasz się, kiedy może dojść do dyskryminacji w pracy i sporu pomiędzy pracownikiem a pracodawcą? Przejdź do tego artykułu, w którym wyjaśniamy tę kwestię.
Wśród zachowań pracodawcy noszących znamiona mobbingu można wyróżnić:
Mobbingiem nie będą przykładowo zachowania pracodawcy takie jak:
Przepis art. 94(3) § 1 Kodeksu pracy stanowi, że pracodawca jest obowiązany przeciwdziałać mobbingowi.
Wobec powyższej regulacji zobowiązanym do podejmowania działań antymobbingowych jest pracodawcam. Pracodawca może wypełniać omawiany obowiązek poprzez:
W orzecznictwie w tym zakresie wskazuje się, że:
Wśród roszczeń pracownika, który doświadczył mobbingu przepisy Kodeksu pracy przewidują w przepisie art. 94(3) Kodeksu pracy następujące możliwości, tj.:
W przypadku gdy wskutek mobbingu pracownik doznał rozstroju zdrowia, może on na drodze sądowej dochodzić od pracodawcy odpowiedniej sumy tytułem zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną krzywdę. Roszczenie ofiary mobbingu o zadośćuczynienie krzywdzie na podstawie art. 94(3) § 3 Kodeksu pracy aktualizuje się wyłącznie w razie udowodnienia przez poszkodowanego skutku mobbingu w postaci rozstroju zdrowia kwalifikowanego w kategoriach medycznych.
Niewątpliwie § 3 tworzy możliwość dochodzenia zadośćuczynienia w trybie przepisu art. 445 Kodeksu cywilnego. W przypadku, gdy skutkiem stosowania wobec pracownika mobbingu jest utrata przez niego zdrowia, poszkodowany może dochodzić od pracodawcy zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną krzywdę.
Jeśli chodzi o wysokość przyznania zadośćuczynienia, to w przepisach próżno jest doszukać się sposobu wyliczenia wysokości takiego świadczenia. Dlatego też, w ślad za stanowiskiem ugruntowanym w orzecznictwie, do wyliczenia wysokości zadośćuczynienia należy brać pod uwagę:
Z kolei w wyroku z dnia 22 stycznia 2015 r., sygn. akt III PK 65/14 Sąd Najwyższy wskazał, że zadośćuczynienie za krzywdę przysługuje od pracodawcy zawsze w jednej kwocie z konkretnego rozstroju zdrowia spowodowanego mobbingiem. Zawinione nieprzeciwdziałanie mobbingowi przez przełożonych mobbera, które wpływa lub “współprzyczynia się” do ujawnionego rozstroju zdrowia spowodowanego mobbingiem, powinno być ocenione jako zdarzenie zwiększające lub potęgujące poczucie krzywdy pracownika poddanego mobbingowi, która wymaga zrekompensowania przez zasądzenie jednego adekwatnego zadośćuczynienia pieniężnego, a nie sumy dwóch tego typu świadczeń przysługujących od mobbera oraz od jego przełożonych.
Stosowanie wobec pracownika zachowania noszącego ślady mobbingu może stanowić samodzielną przesłankę do rozwiązania przez pracownika stosunku pracy, przy czym do zakończenia stosunku pracy z pracodawcą może dojść w wyniku:
W przypadku gdy mobbing stanowił przyczynę rozwiązania przez pracownika umowy o pracę zwalniającemu się przysługuje od pracodawcy odszkodowanie.
Ponieważ jednak świadczenie to ma charakter kompensacyjny i jego celem jest naprawienie szkody, jaką pracownik poniósł wskutek mobbingu, jego wysokość jest uzależniona od:
Przepisy Kodeksu pracy regulują kwestie związaną z mobbingiem. Jednak nie każde negatywne zachowanie pracodawcy wobec pracownika, może być zakwalifikowane jako mobbing. Z definicji mobbingu wynika bowiem konieczność wykazania nie tylko bezprawności działania, ale także jego celu i ewentualnych skutków działań pracodawcy. Dodatkowo jedną z cech mobbingu jest ciągłość oddziaływania na pracownika. Niemniej jednak przepisy Kodeksu pracy przewidują konsekwencje prawne mobbingu w postaci możliwości dochodzenia roszczeń od pracodawcy.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!
Co to jest mobbing?
Kiedy mówimy o mobbingu?
Czy pracodawca ma obowiązek przeciwdziałać mobbingowi?