Uwarunkowania rynkowe charakteryzują się dużą zmiennością. Skuteczna strategia zarządzania powinna być spójna z pojawiającymi się wyzwaniami, aby zapewnić zyski przedsiębiorstwu.
Im lepiej jesteśmy w stanie się zaadaptować, tym lepszą pozycję konkurencyjną zajmujemy. Sposobem na dostosowanie się do tej dynamiki jest badanie rynku metodą QUEST, którą wyjaśnimy w poniższym artykule.
Nazwa metody QUEST jest w rzeczywistości akronimem słów quick environmental scanning technique. Zakłada ona szybkie i łatwe badanie rynku i sytuacji wewnętrznej firmy, aby móc rozwiązać najistotniejsze kwestie w jak najkrótszym czasie. Umożliwia wyróżnienie zmiennych wewnętrznych i zewnętrznych oraz oszacowanie ich wpływu na funkcjonowanie przedsiębiorstwa.
Podobnie jak opisywana już przez nas metoda delficka, stosowana jest do wyznaczania kierunku długoterminowego rozwoju na podstawie danych z przeszłości i zmianach zachodzących w otoczeniu. W rolę ekspertów wcielają się managerowie i osoby decyzyjne w firmie, aby przedstawić swoje spostrzeżenia i określić problemy, które należy rozwiązać. Jednym z narzędzi, które można wykorzystać w analizie, jest macierz współdziałania, pozwalająca zgłębić wpływ poszczególnych zdarzeń na ryzyko wystąpienia innych.
Proces analizy polega na wyróżnieniu czynników środowiska zewnętrznego i wewnętrznego, które mają wpływ na działanie przedsiębiorstwa oraz szans i zagrożeń, które z nich wynikają. Uproszczając, musimy wiedzieć czego i gdzie szukać. W związku z tym istotność danego faktora będzie zależna od następujących pytań:
Chcąc ocenić stopień tego oddziaływania możemy użyć macierzy współdziałania. W pierwszej kolejności czynniki „o wysokim priorytecie” i „krytyczne” powinny być dokładnie analizowane i na ich podstawie należy dostosować odpowiednią strategię. Natomiast inne wymagają jedynie obserwacji.
Tabela 1. Przykładowa macierz współdziałania
Skanowanie środowiska umożliwia wykryć słabe strony, szanse, trendy i zagrożenia, które są przydatnymi informacjami w procesie tworzenia lub ulepszania strategii firmy. Jest to proces monitorujący elementy otoczenia wewnętrznego i zewnętrznego – holistyczne podejście techniki pozwala na rozpatrzenie wszystkich istotnych aspektów działalności. Metoda QUEST jest jedną z kilku wariantów przeprowadzenia tej procedury – innym przykładem mogą być popularna analiza SWOT lub analiza PEST, o której pisaliśmy już wcześniej.
Otoczenie biznesowe dzielimy na dwa typy – zewnętrzne i wewnętrzne:
To elementy, które wykraczają poza przedsiębiorstwo. W skali mikro są to konsumenci, dostawcy, konkurencja, specyfika branży, natomiast w ujęciu makro – cechy demograficzne społeczeństwa, sytuacja ekonomiczna i prawno-polityczna, kultura, technologia itd.
To czynniki, których należy szukać wewnątrz firmy. Są to m.in. misja, system wartości i cele, struktura organizacyjna, kapitał finansowy, zasoby ludzkie i technologiczne.
Dodatkowo warto brać pod uwagę determinanty, które mogą mieć dwoisty charakter:
1. Przygotuj się do badania
Pierwszymi czynnościami, które powinieneś/-aś wykonać to:
2. Analiza otoczenia biznesowego – czyli zewnętrznych i wewnętrznych czynników środowiskowych.
Zebranie informacji odbywa się podstawie dyskusji kierownictwa, przeprowadzonej ankiety lub rozmów wśród konsumentów, dostawców, kadry pracowniczej itd., publikacji naukowych, artykułów poruszających tę tematykę. Warto przyjrzeć się działaniom konkurencji i porównać je do naszych.
3. Przygotowanie raportu
Zebrane informacje należy podsumować je w raporcie. Powinien on zawierać opis obecnej strategii oraz 3-5 scenariuszy rozwoju firmy z uwzględnieniem kwestii poruszanych podczas dyskusji.
4. Omówienie raportu
Następnie stratedzy mają za zadanie przedstawić raport uczestnikom i wspólnie przeanalizować możliwe rozwiązania. Głównym celem dyskusji jest zauważenie zagadnień, wymagających działań naprawczych. Po tym kroku kadra zarządzająca może zdecydować się na opracowanie nowej strategii zarządzania danym obszarem.
Prowadząc własny biznes, badanie rynku pełni znaczącą funkcję, którą nie warto bagatelizować. Niewątpliwie, wymaga to wiele wysiłku i czasu, aczkolwiek dzięki zdobytej wiedzy możesz osiągnąć przewagę konkurencyjną i uniknąć strat finansowych. Jakie wartości dodane otrzymasz, stosując tę technikę analizy?
Badanie rynku metodą QUEST stanowi jedną z alternatyw, z których warto skorzystać w procesie zarządzania strategicznego. Pełne zrozumienie sytuacji przedsiębiorstwa i wykorzystanie posiadanych zasobów jest konieczne do wykorzystania jego potencjału, a przedstawiona technika może to zadanie znacząco ułatwić.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.