Przedsiębiorstwa, chcące osiągnąć przewagę nad konkurencją, powinny poszukiwać rozwiązań zmierzających do optymalizacji swoich działań.
Mogą to zrealizować poprzez szybkie dostarczanie wysokiej jakości produktów i usług, nie ponosząc przy tym zbyt dużych kosztów. Jak tego dokonać? Przeczytaj nasz artykuł o teorii ograniczeń Goldratta!
Podstawą teorii ograniczeń (TOC – Theory of Constraints) jest koncentracja na definiowaniu i usuwaniu przeszkód, które pojawiają się w trakcie procesów operacyjnych firmy. Owe bariery są określane jako tzw. wąskie gardła, o których wspominaliśmy w artykule o koncepcji lean management. Poświęcenie im uwagi może pomóc Ci zoptymalizować koszty Twojej działalności i ułatwić osiąganie celów strategicznych. Jednakże czasami przedsiębiorcy chcą wprowadzać praktyki ciągłego doskonalenia do każdego obszaru firmy, co mija się z celem. Stosując TOC, w pierwszej kolejności skupiamy się na konkretnych problemach, które generują straty.
Prowadząc swoją działalność, możesz zetknąć się z różnymi utrudnieniami, które można sklasyfikować w następujący sposób:
W poszukiwaniu barier uniemożliwiających płynny proces, powinniśmy brać pod uwagę wskaźniki, które dają wgląd w sytuację finansową firmy. Np.:
Z reguły powinniśmy podejmować działania, których skutkiem będzie zmniejszenie wydatków i zwiększenie zysków.
Wraz z rozwojem Internetu i wydarzeń na świecie, biznes e-commerce przeżywa prawdziwy rozkwit. Rozpoczęcie tego rodzaju działalności jest stosunkowo proste, jednakże podobnie do innych branż – tutaj również mamy do czynienia z pewnymi ograniczeniami. Na co powinieneś/-aś zwrócić uwagę?
Wszelka utrata danych osobowych, informacji o Twoich klientach stanowi poważne zagrożenie w budowaniu zaufania i pozytywnego wizerunku. Regularnie aktualizuj oprogramowanie, co jakiś czas zmieniaj hasła dostępu (możesz skorzystać z managera haseł), a po wprowadzeniu potrzebnych zabezpieczeń – przetestuj je. Koniecznie zainstaluj certyfikat SSL na swoim serwerze.
Wiąże się z punktem powyżej – witryna internetowa jest wizytówką Twojej firmy. Musisz dołożyć wszelkich starań, aby użytkownicy mieli pozytywne skojarzenia z marką i mieli pewność, że ich potrzeby zostaną spełnione. Z tego względu, tak istotne jest ciągłe zwiększanie swojej wiarygodności i profesjonalizmu. Zachęcaj, a zarazem dawaj możliwości szybkiego kontaktu w celu rozwiania wszelkich wątpliwości – umieść adres przedsiębiorstwa, numer telefonu, adres e-mailowy w widocznym miejscu na stronie. Jeżeli posiadasz pozytywne opinie byłych klientów o Twoich usługach, opublikuj je. Oferuj kilka rodzajów płatności oraz dostawy, aby móc spełnić różne potrzeby konsumentów i ułatwić im proces zakupowy.
Szybka i bezproblemowa dostawa jest kluczowym czynnikiem w obsłudze klienta. Rozwiązania logistyczne, pakowanie, a następnie transport produktów bądź wykonanie danej usługi powinny odbywać się bez zakłóceń.
Ten obszar niejako jest zintegrowany z realizacją zamówień. Sposób przeprowadzenia procesu reklamacyjnego i stosowanie się do polityki zwrotów ma decydujący wpływ na finalną opinię klienta o działaniach przedsiębiorstwa.
Zastanów się, który element w Twoim przedsiębiorstwie może być wąskim gardłem. Przyjrzyj się osobiście poszczególnym procesom (np. realizacja zamówienia), zapytaj o opinię współpracowników.
Rozwiązując problem (ograniczenie), poprawiasz funkcjonowanie całego procesu (np. ograniczenie zapasów, zmniejszenie kosztów działalności). Kieruj się zasadą kaizen – regularne wprowadzanie nawet niewielkich usprawnień przyniesie lepszy skutek, aniżeli gwałtowne, chaotyczne zmiany.
Ograniczenie ma istotne znaczenie dla ogólnej wydajności procesów operacyjnej. W związku z tym wszelkie kolejne modyfikacje powinny być przeprowadzane z ich uwzględnieniem.
Skup się na najsłabszym ogniwie i dołóż starań, aby zniwelować jego negatywne skutki (np. usprawnienie lejka sprzedażowego, skrócenie czasu dostawy).
Kierując się ideą ciągłego rozwoju, cała procedura powinna stać się rutynową czynnością w przedsiębiorstwie. Poszukuj kolejnych obszarów, które wymagają poprawy.
Wykorzystanie TOC w swojej strategii zarządzania pozwoli znaleźć obszary, które wymagają udoskonalenia. Dzięki temu firma jest w stanie ciągle się rozwijać, co ma przełożenie na ograniczenie marnotrawstwa zasobów, optymalizację kluczowych procesów oraz zwiększenie zysków.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.