Coraz wyższe ceny stały się zmorą nie tylko dla konsumentów, ale też przedsiębiorców. Na ten moment nie zapowiada się, żeby inflacja miała spadać. W takim razie, jak zwiększyć sprzedaż pomimo niekorzystnych warunków rynkowych?
Na obecną sytuację złożyło się kilka czynników, z którymi od jakiegoś czasu musiały zmierzyć się przedsiębiorstwa. Zaczynając od spowolnienia gospodarki w wyniku pandemii, wstrzymanie łańcucha dostaw, niewłaściwa polityka fiskalna, oferowane programy socjalne oraz wybuch wojny na Ukrainie i ograniczenie transakcji handlowych z Rosją.
Spowodowało to znaczny wzrost cen surowców, materiałów i kosztów produkcji. W pierwszej chwili przedsiębiorcy, chcąc zneutralizować negatywne skutki tej sytuacji, podniosą ceny towarów i usług, będą szukać oszczędności. Mogą zacząć zwalniać personel i ograniczyć wydatki na promocję, IT itp. Takie postępowanie będzie jednak skuteczne tylko na chwile, a klienci będą jedynie widzieć, że Twoja oferta podrożała. Inflacja dotyka również portfele konsumentów, więc będą oni dłużej i ostrożniej podejmować decyzje zakupowe. Z tego powodu, tak ważne jest, aby przygotowywać swoją firmę na takie niesprzyjające okoliczności. Możesz to zrobić, dokonując analizy ryzyka i opracowując odpowiednią strategię działania.
Pandemia i zamknięcie gospodarki przeniosło wiele biznesów do przestrzeni online (jeżeli do tej pory w niej jeszcze nie funkcjonowały). Był to również momenty weryfikacji dla niektórych przedsiębiorców, czy są na tyle elastyczni, aby zaadoptować się do zupełnie nowych warunków. Branża e-commerce przeżyła w tym okresie ogromny rozkwit, stała się najpopularniejszym i najwygodniejszym kanałem sprzedaży w tym czasie. Powodzenie handlu elektronicznego wynika z jego wygody użytkowania, dostępności poszczególnych produktów, atrakcyjniejszych cen czy też mnogości wyboru spośród tysięcy różnych sklepów internetowych. Obserwując ogromny potencjał tej gałęzi biznesu, przygotowaliśmy kilka sposobów, jak możesz zwiększyć sprzedaż w swojej firmie i w jaki sposób radzić sobie z inflacją.
Polega na ustaleniu minimalnej kwoty zamówienia, od której dostawa Twojego towaru będzie darmowa. Wartość takiego koszyka nie powinna być za niska ani za wysoka.
Udostępnij możliwość opłacenia zamówień w ratach lub z odroczonym terminem płatności. Czasami klienci nie są w stanie dokonać płatności natychmiast lub mają w danej chwili zbyt mało funduszy na koncie. Dlatego e-commerce wychodzi naprzeciw im potrzebom i zaproponuj dogodne warunki spłaty, co zachęci ich do zakupów w Twoim sklepie.
Zaangażowanie biznesu w kwestie społeczne ma dla konsumentów coraz większe znaczenie. W widocznym miejscu na stronie sklepu powinny pojawić się przede wszystkim certyfikaty, regulamin zwrotów i reklamacji. W przypadku sprzedawanych towarów powinny one być opatrzone: miejscem pochodzenia, składem, możliwościach dostawy oraz informacja, czy wszystkie procesy zachodzące w firmie są bezpieczne.
Może być to program umożliwiający zbieranie punktów podczas robienia zakupów, a po uzyskaniu konkretnej ilości, klient może otrzymać dodatkowy rabat, podarunek do zamówienia, darmową dostawę.
Oferowanie co jakiś czas promocji i rabatów na zakupy pomoże Ci przyciągnąć więcej klientów, którzy poszukują możliwości nabycia produktów po niższej cenie. Wzbudzenie zainteresowania oraz połączenie innych zalet Twojej strony internetowej pomoże Ci zdobyć stałego klienta.
To istotny element, w szczególności, kiedy inflacja powoduje, że wszystkie dobra są coraz droższe. Miej na uwadze to, że zbyt wysoka cena odstraszy klientów i wybiorą konkurencję.
Proponowanie produktów komplementarnych do głównego produktu, które zwykle zamierza się kupić. Np. kupując laptopa, oferujesz dokupienie dodatkowo myszki, drukarki, skanera itd. Możesz tym samym, zwiększyć swoją sprzedaż.
Wygląd strony internetowej, szybkość ładowania, łatwość poruszania się na stronie sklepu, sprawny proces składania zamówienia itd. to bardzo istotne aspekty, mające wpływ na to, jak zachowa się Twój klient. Jeżeli strona internetowa ma m.in. przestarzałą grafikę, słabej jakości zdjęcia, a obsługa strony jest nieintuicyjna, z kolei złożenie zamówienia obejmuje zbyt wiele etapów, możesz być pewien/-a, że użytkownik zrezygnuje z zakupów w Twoim sklepie. Konkurencja jest duża i klient po choćby najmniejszej niedogodności, może przejść na stronę innego sklepu.
Opracuj strategię marketingową, a więc scharakteryzuj swoją grupę docelową i znajdź sposoby na dotarcie do niej z odpowiednim komunikatem. Wykorzystaj do tego media społecznościowe.
Sama oferta z pewnością nie wystarczy, aby zdobyć lojalnego klienta (na takim powinno zależeć Ci najbardziej, ponieważ wielokrotnie korzysta z naszych usług i poleca nas znajomym). Powinieneś dążyć do tego, aby budować z nim relację. W tym celu musisz swoją ofertą pokazać korzyści, a co istotniejsze wartości, które wyznaje firma oraz z którymi utożsamia się Twój klient.
Coraz częściej do pracy wykorzystuje się narzędzia IT, dzięki którym nie musisz poświęcać tak wiele czasu na wypełnianie swoich obowiązków oraz pracują one wydajniej od człowieka. Umożliwi Ci to optymalizację kosztów i będziesz w stanie osiągać większe zyski. Dąż również do ciągłego doskonalenia swoich usług, aby spełniać oczekiwania klientów.
Rosnąca inflacja stanowi problem dla gospodarki już od dłuższego czasu. Prowadząc biznes, trzeba być jednak elastycznym i przygotowanym na wiele scenariuszy. Niesprzyjająca sytuacja ekonomiczna weryfikuje umiejętności przedsiębiorców. Niełatwo osiągać cele biznesowe firmy w czasie kryzysu, lecz doświadczenie i wiedza, którą możesz przez to zdobyć, jest bezcenna.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.