|
|
4 minut czytania

Czym jest analiza fundamentalna?

Często wykorzystywaną przez analityków metodą badania potencjału inwestycyjnego spółek jest analiza fundamentalna. Wbrew pozorom, nie jest to skomplikowane narzędzie, które może posłużyć każdemu do oceny wartości danego przedsiębiorstwa.

analiza fundamentalna spółki

W tym artykule dowiesz się, jak przeprowadzić analizę fundamentalną spółki i jakie wskaźniki pozwalają na określenie jej sytuacji finansowej!

Analiza fundamentalna – co to takiego?

Analiza fundamentalna polega na zbadaniu rzeczywistej wartości oraz potencjału inwestycyjnego papierów wartościowych danej spółki. W tym celu brane są pod uwagę:

Aby móc uzyskać pełny obraz, jak radzi sobie dana firma należy wziąć pod uwagę ilościowy i jakościowy aspekt analizy fundamentalnej. Dane ilościowe będą odnosić się głównie do wskaźników finansowych, z kolei jakościowe dotyczą np. wybranego modelu biznesowego, strategii zarządzania, kultury organizacyjnej itp.

Wyróżniamy także dwa możliwe podejścia do tego badania – odgórne (czyli scharakteryzowanie najpierw czynników makroekonomicznych, aby następnie zawężać obszar analizy aż do wewnętrznych procedur zachodzących w firmie) i oddolne (będące dokładną odwrotnością wcześniej wspomnianego).

Jak przeprowadzić analizę fundamentalną spółki?

  1. Zapoznaj się z ogólnym wizerunkiem spółki, która Cię interesuje
  2. Zacznij od podstawowych czynności jak prześledzenie strony internetowej firmy, jej misji, wartości, celów. Jakie produkty lub usługi oferują? Kto jest jej właścicielem, kto wchodzi w skład kadry zarządzającej? Jeśli to możliwe, znajdź również opinie byłych i obecnych klientów. Możesz spróbować zwrócić się do kontrahentów, partnerów biznesowych danego podmiotu i zapytać jak przebiegała współpraca.

  3. Przeanalizuj sprawozdania finansowe
  4. Spółki mają obowiązek publikacji swoich sprawozdań finansowych. To bardzo istotny zbiór informacji, do którego prześledzenia warto podejść poważnie. Albowiem przedstawione dane obrazują sytuację firmy i jej potencjał wzrostu. Zwróć uwagę m.in. na bilans, przepływy pieniężne, rachunek zysków i strat, wielkość sprzedaży.

  5. Zweryfikuj, czy firma nie jest zadłużona
  6. Poza dokumentacją finansową możesz także sprawdzić, czy dane przedsiębiorstwo nie figuruje w rejestrze długów. Możesz to sprawdzić, zwracając się do Biura Informacji Gospodarczej.

  7. Zastanów się, czy warto inwestować w daną branżę
  8. Sprawdź, jaki jest popyt na oferowane usługi, produkty danej firmy. Jeżeli sektor, w którym działa firma ma niski potencjał rozwoju, prawdopodobnie inwestycja nie będzie opłacalna. Myśl perspektywicznie i długoterminowo. Warto również zwracać uwagę na bariery wejścia do branży. Jeśli są wysokie, to konkurencja będzie tam znacznie mniejsza, więc firmie łatwiej będzie osiągnąć przewagę na rynku.

Ważne wskaźniki w analizie fundamentalnej

Na jakie wskaźniki i dane w szczególności powinieneś/-aś zwrócić uwagę przed zainwestowaniem w papiery wartościowe spółki? Są to m.in.:

  • Zysk na akcję (EPS) – wartość osiąganego zysku na pojedynczą akcję np. Jeżeli zysk spółki wyniósł 1 000 000 zł, a posiada 20 000 zł akcji, to EPS wynosi 50 zł. Im wyższa wartość wskaźnika, tym lepsza sytuacja przedsiębiorstwa.
  • Wolne przepływy pieniężne – czyli posiadana przez firmę gotówka po pokryciu wszystkich swoich wydatków. Mówimy tutaj o cashflow, który dostarcza wiele informacji o rzeczywistej rentowności firmy. Gotówka ma znaczenie w analizie fundamentalnej, ponieważ świadczy o możliwości wypłacania dywidend akcjonariuszom.
  • Wartość księgowa – to różnica pomiędzy aktywami a zobowiązaniami finansowymi firmy. Otrzymany wynik należy porównać z ogólną sytuacją na rynku, aby oszacować, czy akcje spółki są niedowartościowane lub przewartościowane.
  • Wskaźnik zadłużenia do kapitału własnego – czyli stosunek pożyczonego kapitału firmy (zobowiązania) do kapitału wniesionego przez akcjonariuszy. Dzięki niemu inwestorzy mogą ocenić, czy w sytuacji kłopotów finansowych spółki, będzie ona zdolna do spłacenia swoich wierzytelności.
  • Rentowność kapitału własnego (ROE) – określa, jakie zyski udało osiągnąć się spółce z wniesionego kapitału.
  • Stosunek ceny do sprzedaży – wyznacza się go na podstawie kapitalizacji rynkowej, czyli pomnożeniu zgromadzonych akcji przez ich wartość rynkową.
  • Wskaźnik stopy dywidendy – czyli wartość wypłacanych corocznie dywidend akcjonariuszom w odniesieniu do aktualnych cen akcji. Informuje czy są zwroty z inwestycji, a więc czy działalność firmy jest efektywna.

Analiza fundamentalna – podsumowanie

Określenie wartości akcji i opłacalności inwestycji w daną spółkę muszą być poprzedzone dokładnym rozeznaniem na rynku. Bagatelizowanie tych aspektów i podejmowanie pochopnych decyzji może prowadzić do dużych strat finansowych w przypadku np. Ogłoszenia upadłości przedsiębiorstwa. Dlatego też, przed zainwestowaniem jakiegokolwiek kapitału warto dokładnie przeanalizować sytuację wewnętrzną i zewnętrzną firmy.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie