|
|
4 minut czytania

Teoria perspektywy w podejmowaniu decyzji finansowych

Przez długi czas w ekonomii panowało przekonanie, że decyzje ekonomiczne ludzi są zawsze dokładnie wykalkulowane i racjonalne. Dzisiaj jest już powszechnie wiadome, że w istocie podczas większości procesów decyzyjnych ludźmi kierują w głównej mierze emocje.

teoria perspektywy

Właśnie o tym zjawisku mówi teoria perspektywy, a w tym artykule przedstawimy, jak możesz wykorzystać ją do tworzenia swojej oferty i komunikacji marketingowej.

Na czym polega teoria perspektywy?

Teoria perspektywy to koncepcja mówiąca o procesie podejmowania decyzji finansowych, zakupowych, inwestycyjnych itp. przez ludzi. Zakłada ona, iż zysk i strata są inaczej wartościowane. Dokładniej rzecz ujmując, ludzie są skłonniejsi podejmować ryzyko, jeżeli szansa na zysk jest większa od perspektywy straty. Wg twórców tej teorii – Tversky’ego i Kahnemana – ludzie bardziej przeżywają negatywne emocje związane ze stratą niż pozytywne odczucia połączone z zyskiem.

Łatwo zobrazować to na prostym przykładzie:

Mając do wyboru opcje:

  1. Pewna wygrana 100 zł
  2. 50% szans na wygraną 200 zł lub 0 zł

Większość ludzi wybierze tą pierwszą. Natomiast mając do wyboru:

  1. Pewną stratę 100 zł
  2. 50% szans na stratę 200 zł lub 0 zł

Większość ludzie wybierze drugą opcję.

W tejże teorii możemy mówić o kilku zjawiskach, które wpływają na finalną decyzję danej osoby:

Efekt pewności

Odnosi się do faworyzowania zdarzeń pewnych, aniżeli tych bardzo prawdopodobnych. Ludzie częściej wybierają opcje, przynoszące pewny zysk, niż opcje z niższym prawdopodobieństwem, ale wyższym zyskiem. Wynika to z faktu, że ludzie niechętnie podchodzą do straty i przeżywają ją znacznie dotkliwiej niż sukces – pozostają więc w bezpiecznej strefie komfortu. Zauważalne jest to także w przypadku lojalności do danej marki i uprzedzeniu do innych firm, których oferta mogłaby okazać się lepsza.

Efekt odbicia

Podejmowanie takich decyzji, które będą minimalizować straty, nawet jeśli szansa na ich wystąpienie jest znikoma.

Efekt izolacji

Nazywany również kadrowaniem. Polega na zmianie preferencji w zależności od sposobu przedstawienia danej opcji. Ludzie częściej skupiają się na różnicach, aniżeli podobieństwach danych opcji, co zwykle jest dla nich prostsze. Prowadzi to do odmiennych perspektyw i wpływa na finalną decyzję.

Efekt silniejszego

Znany też jako efekt Bandwagona – postępowanie lub sposób myślenia w taki sposób, aby było to zgodne z inną grupą osób. Jest to związane ze społecznym dowodem słuszności, o którym pisaliśmy w tym artykule.

Wykorzystanie teorii perspektywy – przykłady

W jaki sposób możesz wykorzystać znajomość teorii perspektywy w swoim biznesie, aby wpływać na podejmowanie decyzji przez potencjalnych konsumentów? Podpowiadamy!

  1. Oferuj zniżkę na kolejne zakupy, jeżeli klient zapisze się na Twoją listę mailingową (wywołujesz efekt pewności, iż otrzymają pewną korzyść).
  2. Zachęcaj do kupowania więcej niż jednego egzemplarza danego produktu, zapewniając im zniżkę.
  3. Oferuj bezpłatną wysyłkę powyżej określonej wartości zamówienia, co może zmotywować konsumentów do zakupu większej ilości produktów.
  4. Stwórz program lojalnościowy i co jakiś czas nagradzaj np. rabatami, darmowymi produktami swoich najwierniejszych klientów, którzy regularnie robią u Ciebie zakupy lub wartość ich koszyka zakupowego jest jedną z najwyższych.
  5. Jeżeli chcesz zwrócić uwagę klienta na dane komunikaty, zastosuj inne niż zwykle czcionkę, kolor, większy rozmiar, aby wyróżniały się one na tle całości.
  6. Stosując CTA (wezwania do działania), oznaczaj je kontrastowymi kolorami, aby przykuwały wzrok.
  7. Wywołuj tzw. FOMO, czyli strach przed przegapieniem okazji w swoich komunikatach. Ujmuj swoje oferty w kategorii strat, aniżeli zysków np. Nie przegap okazji! Promocja ważna tylko do północy.
  8. Proponuj np. okresy/wersje próbne, aby klient bez obawy przed ryzykiem straty, skorzystał z Twojej oferty i się do niej przekonał. Możesz również gwarantować zwrot pieniędzy, jeżeli konsument nie będzie zadowolony z zakupu. Zwiększy to jego poczucie bezpieczeństwa oraz obawę przed potencjalną stratą.
  9. Publikuj pozytywne recenzje dotyczące Twoich produktów lub usług. Potencjalni klienci często przed zakupem poszukują opinii innych osób, dlatego zadbaj o to, aby były one widoczne, ale także wiarygodne.
  10. Współpraca z influencerami, osobami publicznymi. Ze względu na fakt, iż znane osoby są obserwowane przez wielu ludzi w Internecie, warto nawiązywać z nimi współpracę w celu promocji produktów. Ich pozytywna opinia może pozytywnie wpłynąć na wzrost sprzedaży w Twoim biznesie.
  11. Odnieś się do tzw. Reguły 100. Mówi ona o tym, że jeśli Twój produkt ma wartości do 100 zł, obniżkę jego ceny należy komunikować procentowo (np. zniżka -20%). Natomiast jeżeli cena produktu przekracza 100 zł, obniżkę ceny przedstawiaj liczbowo (np. zniżka – 20zł). Taki sposób przedstawiania promocji jest postrzegany jako atrakcyjniejszy.

Podsumowanie

Teoria perspektywy jest koncepcją, którą warto znać, w szczególności jeżeli jesteś przedsiębiorcą lub inwestorem. Poznając zachowania i emocje, jakie kierują ludźmi podczas procesu zakupowego, możesz wywoływać u nich pożądane przez siebie reakcje i kreować skuteczne strategie cenowe. Z kolei osoby inwestujące np. na giełdzie mogą lepiej zrozumieć swoje własne reakcje i podejmować trafniejsze decyzje finansowe.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie