Mural może stanowić dobrą reklamę dla firmy – sprawić, że przedsiębiorstwo stanie się rozpoznawalne dzięki wielkoformatowym grafikom na ścianach.
Mural w kosztach firmy – więcej na ten temat znajdziesz w naszym materiale video:
A czy wydatki poniesione na wykonanie muralu firmowego stanowią koszty uzyskania przychodu?
Kosztami uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania/zabezpieczenia ich źródła, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy o PIT.
Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalne i ekonomicznie uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Przy czym to na przedsiębiorcy spoczywa obowiązek udowodnienia związku przyczynowego między poniesionymi wydatkami a uzyskanym przychodem z prowadzonej działalności.
Wydatki na mural nie są wyłączone z kosztów na podstawie art. 23 ustawy. Mogą zatem stanowić wydatek firmowy, jeżeli usługa wykonania muralu jest nabywana na potrzeby prowadzonej działalności zarobkowej, a nie w celach prywatnych, a przedsiębiorca jest w stanie uzasadnić przed urzędem skarbowym, że wydatki na mural są powiązane z uzyskaniem przez niego przychodu z działalności gospodarczej.
Jednak przy wydatkach ponoszonych na wielkoformatowe malowidła ścienne trzeba jeszcze rozpoznać, czy charakter tych wydatków nie nosi znamion reprezentacji, czyli nie mają one na celu pokazać wystawności oraz statusu firmy. Czym jest reprezentacja przeczytasz w artykule: Reklama a reprezentacja w firmie. Wydatki na reprezentację nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.
Jeśli przedsiębiorca uargumentuje, że wydatki na mural są związane z przychodem firmy oraz nie stanowią reprezentacji, to:
Jeśli mural jest wykonany na ścianie/budynku firmowym będącym własnością przedsiębiorcy taki koszt może stanowić ulepszenie środka trwałego – jeśli nakłady na wielkoformatowe malowidło ścienne przekraczają 10 000 zł. Jeśli kwota ta jest niższa lub równa 10 000 zł, wtedy poniesione wydatki można rozliczyć bezpośrednio w kosztach uzyskania przychodu.
Jeśli mural jest wykonywany na ścianie budynku, który nie należy do przedsiębiorcy, taki koszt może stanowić inwestycję w obcym środku trwałym, jeśli wydatki na tę usługę przekraczają 10 000 zł. W przeciwnym razie można je rozliczyć bezpośrednio w kosztach uzyskania przychodu.
W większości przypadków mural jest dziełem sztuki, a te – na podstawie art.22c ust.3 ustawy o PIT nie podlegają amortyzacji. Jest to uzasadnione przez prawodawców tym, że amortyzacja to odpisy z tytułu zużywania się rzeczy, utraty wartości wraz z czasem, zaś dzieła sztuki charakteryzują się tym, że wraz z upływem czasu ich wartość wzrasta. Więc amortyzacja nie ma tu zastosowania. Stanowisko takie jest potwierdzone m.in. w interpretacji o sygn. 0111-KDIB1-2.4010.565.2021.2.AW
Dopiero w chwili sprzedaży takiego dzieła sztuki, jego cena (ewentualnie równowartość ceny) będzie stanowiła koszt uzyskania przychodów.
Dla murali, które są dziełem sztuki, co do zasady przysługuje 8% stawka VAT (na podstawie poz. 63 z załącznika nr 3 do ustawy VAT).
Aby stworzenie muralu skorzystało z 8% stawki VAT, jego wykonanie musi wiązać się z przeniesieniem autorskich praw majątkowych do dzieła. A wynagrodzenie z tytułu ich zbycia zostaje ujęte w całkowitej kwocie zapłaty za usługę wykonania muralu.
Potwierdzenie 8% stawki VAT na wykonanie muralu o charakterze indywidualnym według pomysłu autorskiego wykonawcy – twórcy znajdziemy m.in. w Wiążącej Informacji Stawkowej, o sygn. 0112-KDSL2-2.450.1083.2020.4.KP – czytamy w niej, że:
to z uwagi na nierozerwalność powyższych czynności, tj. sprzedaży usługi oraz praw autorskich, świadczenie to będzie podlegało opodatkowaniu stawką 8% VAT.
Powyżej przedstawiono zagadnienie muralu jako ewentualnego kosztu firmowego w ogólnym zarysie – gdy podmiotowi nabywającemu będzie przysługiwać prawo autorskie do muralu (następuje przeniesienie praw autorskich). W sprawach indywidualnych najlepiej wystąpić o interpretację podatkową.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!