|
|
4 minut czytania

Strategie wejścia na rynki zagraniczne

Ekspansja zagraniczna na odmienne rynki może być skuteczną strategią rozwoju firmy. Pomimo możliwego ryzyka takiego rozwiązania, na pewnym etapie cyklu życia organizacji, możliwe jest budowanie swojego biznesu w skali międzynarodowej. W jaki sposób możesz to zrobić, aby na tym nie stracić? Podpowiadamy!

strategie wejścia na rynki zagraniczne

Jak wejść na rynek zagraniczny?

Podczas planowania wejścia na rynki zagraniczne, istotnym etapem jest wybór odpowiedniej lokalizacji docelowej. Od niej w dużej mierze zależy, czy przedsięwzięcie będzie sukcesem i pozwoli Ci wygenerować większe zyski. W tym celu możesz wykorzystać np.analizę PEST, dzięki której zbadasz zewnętrzne czynniki otoczenia biznesowego, które mają wpływ na rozwój firmy. Będą to m.in.:
  • Regulacje prawne – czy w danym kraju obowiązują specyficzne wytyczne odnośnie produkcji, sprzedaży towarów, świadczenia usług? Czy będziesz potrzebować określonych pozwoleń, certyfikatów, aby móc legalnie prowadzić biznes? Ponadto zapoznaj się z przepisami podatkowymi, aby jak najlepiej zarządzać swoimi finansami i uniknąć możliwych kar;
  • Kwestie społeczne, kulturowe – w niektórych krajach popyt na określone towary może się znacząco różnić się od innych miejsc na świecie, może to dotyczyć kwestii związanych ze spożywaniem danego rodzaju żywności, ubiorem czy spożywaniem alkoholu;
  • Konkurencja – czy na danym rynku zagranicznym jest duża konkurencja? Jeżeli posiadasz innowacyjny, niszowy produkt lub usługę, możesz zastosować strategię błękitnego oceanu i wyróżnić się wśród rywali. Alternatywnie możesz konkurować na równi z innymi firmami, poszukując innych sposobów, aby zdobyć przewagę;
  • Transport – weź pod uwagę koszty oraz kwestie organizacji transportu, aby nie nadwyrężać nadmiernie budżetu firmy i utrzymać rentowność na dobrym poziomie

Wejście na rynek zagraniczny – czy warto?

Niewątpliwie ekspansja międzynarodowa to duże wyzwanie, wymagające wielu przygotowań oraz niosące ze sobą pewne ryzyko. Z drugiej strony perspektywa dużo wyższych zysków i rozwoju działalności przemawia na korzyść tego rozwiązania. Jakie mogą być plusy i minusy takiego rozwiązania?

ZALETY

  • Optymalizacja kosztów – w innych państwach koszty operacyjne (np. amortyzacja, zobowiązania podatkowe, wynagrodzenia dla pracowników, czynsz itd.) mogą być dużo niższe niż w kraju macierzystym
  • Minimalizacja ryzyka – poprzez dywersyfikację i ekspansję terytorialną przestajesz być tak bardzo zależny(a) od ekonomicznych lub politycznych zdarzeń w danym kraju. Będąc na wielu rynkach, nawet w sytuacji kryzysu wciąż masz szansę na stałe źródło przychodów i rozwój działalności;
  • Zyskanie przewagi konkurencyjnej – wejście na wschodzący rynek ze skuteczną strategią może umożliwić zdominowanie rynku w krótkim czasie. Objęcie takiej pozycji pozwala na budowanie silnego kapitału marki, wzrost sprzedaży itd. Wymaga to jednak szybkiego reagowania na zmiany i elastycznego podejścia, aby wykorzystywać pojawiające się okazje.

WADY

  • Bariera kulturowa – różnice wynikające z odmiennych zwyczajów i kultury mogą znacząco wpłynąć na tempo rozwoju przedsiębiorstwa, dlatego nie warto lekceważyć tego aspektu. Nieświadomość obowiązujących zasad w relacjach biznesowych lub z klientami może nieść ze sobą nieprzyjemne konsekwencje;
  • Ryzyko finansowe/prawne – każda inwestycja tego rodzaju wiąże się z pewnym ryzykiem, albowiem niekiedy ze względu zewnętrze czynniki lub niedociągnięcia organizacyjne, zwroty okażą się niższe aniżeli by oczekiwano. W związku z tym warto przeprowadzić analizę ryzyka i zidentyfikować możliwe zagrożenia ekspansji zagranicznej firmy.

Strategie wejścia na rynki zagraniczne

Istnieje wiele sposobów na zastosowanie strategii wejścia na rynki zagraniczne. Poniżej przedstawiamy niektóre z nich:

Eksport

Polega na produkcji towarów w kraju macierzystym, a następnie wysyłce i sprzedaży na rynku zagranicznym. Pozwala na zaoszczędzenie na kosztach produkcji, jeśli za granicą są one wyższe niż w kraju macierzystym. Z drugiej strony należy mieć na uwadze koszty związane z transportem, wszelkimi opłatami, dystrybucją itp.

Partnerstwo strategiczne

Kolejnym rozwiązaniem jest zawarcie współpracy z innym podmiotem gospodarczym na zasadzie aliansu statystycznego. W ten sposób przedsiębiorstwa mogą dzielić się swoimi zasobami, technologią, doświadczeniem, know-how, aby wspólnie się rozwijać i zdobywać rynek zagraniczny.

Franczyza

To sposób pozwalający na rozwinięcie działalności poprzez wykorzystanie marki, know-how innej firmy w zamian za opłatę licencyjną. Więcej o tej strategii dowiesz się w tym artykule!

Bezpośrednia inwestycja zagraniczna

Wiąże się ona z zainwestowaniem w nowopowstałą spółkę (inwestycja greenfield) bądź przeprowadzeniem fuzji, czyli przeniesieniem praw własnościowych do aktywów firmy za granicą. Inwestycja od podstaw to dosyć kosztowne i ryzykowne rozwiązanie, jednakże ma również największy potencjał zysku.

Rynki zagraniczne – podsumowanie

Wejście na rynek zagraniczny to istotny element rozwoju firmy, który może przynieść wiele korzyści. Wybór właściwej strategii zależy od wielu czynników, takich jak rodzaj działalności, ryzyko, dostępność zasobów i kwestie prawne, kulturowe. Z tego względu tak ważne jest przeprowadzenie szczegółowej analizy rynku i otoczenia biznesowego w celu zrozumienia specyfiki danego kraju i ograniczeniu ryzyka.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Cała firma
w jednym miejscu?

Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!

już od 149zł/mies.
Zleć księgowość

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie