Udzielenie kredytu zawsze wiąże się z pewnym ryzykiem niewywiązania się przyjętych warunków umowy i niespłaceniem zobowiązania na czas. Dlatego też instytucji finansowe przez udzieleniem wsparcia finansowego wykonują scoring kredytowy przedsiębiorcy, aby sprawdzić jego wiarygodność. Jakie aspekty mają wpływ na ocenę kredytową i czy istnieją sposoby na poprawę tego wyniku? Tego wszystkiego dowiesz się z niniejszego artykułu!
Scoring kredytowy umożliwia instytucjom finansowym, bankom, pożyczkodawcom określić zdolność kredytową przedsiębiorców lub osób prywatnych. Jest to analiza, dzięki której są w stanie określić, czy dany podmiot ma zdolność kredytową. Decyduje ona o akceptacji lub odmowie udzielenia różnego rodzaju kredytów, pożyczek. Wynik scoringu uzyskuje się poprzez porównanie wnioskodawcy z profilem klientów, którzy już otrzymali kredyt. Bierze się pod uwagę szereg czynników, aby zweryfikować, czy kredytobiorca będzie w stanie spłacić zobowiązanie w przeciągu 12 następnych miesięcy. Im wyższa wartość scoringu kredytowego, tym lepsza Twoja sytuacja finansowa i większe szanse na otrzymanie wsparcia finansowego.
Analiza zdolności kredytowej to złożony proces, który bierze pod uwagę wiele czynników, określającą sytuację finansową przedsiębiorcy. Są to np.:
Ważną instytucją, która posiada dane dotyczące wiarygodności firm, jest Biuro Informacji Kredytowej (BIK). Warto jednak pamiętać, iż każdy bank może korzystać z własnego sposobu scoringu i brać pod uwagę wybrane przez siebie czynniki. Instytucje finansowe mają również ustalone przez siebie tzw. punkty odcięcia, czyli minimalny próg przyznania kredytu. Jeżeli Twój wynik scoringowy wynosi poniżej wyznaczonej wartości, najprawdopodobniej wniosek kredytowy zostanie odrzucony. Alternatywnie bank może zaproponować Ci niższą kwotę zaciąganego zobowiązania.
W bankowości mamy do czynienia z klasyfikacją scoringu na kilka rodzajów:
W jaki sposób przedsiębiorca może poprawić swój scoring kredytowy? Oto kilka rozwiązań wartych rozważenia:
Oczywiście, jeżeli Twój wniosek zostanie odrzucony – możesz się odwołać od tej decyzji, co poskutkuje ponownym rozpatrzeniem wniosku. Nie wiesz, na jakie rodzaje kredytów możesz ubiegać się jako przedsiębiorca i do jakich celów je wykorzystać? Sprawdź tutaj!
Nawet jeżeli nie planujesz ubiegać się o kredyt na rzecz prowadzenia działalności, to warto zawsze dążyć do dobrego wyniku scoringu. W ten sposób nie tylko poprawiasz pozycję i wizerunek swojej firmy wśród pożyczkodawców, ale jesteś także lepiej postrzegany przez potencjalnych partnerów biznesowych, inwestorów lub klientów.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zrób to za darmo z programem IFIRMA!