Prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą i rozważasz zakup drugiego samochodu? W takim razie przeczytaj dzisiejszy artykuł, w którym opiszemy jak rozliczać koszty.
Przepisy podatkowe nie precyzują wielu kwestii, są bardzo ogólne stąd tak dużo wydawanych interpretacji podatkowych. Często niestety tak bywa, że przedsiębiorca i fiskus odmiennie interpretują to co zostało napisane w ustawie i na tym tle dochodzi do sporów. Nic więc dziwnego, że przed wieloma decyzjami, jakie trzeba podjąć w działalności szukamy pomocy i wsparcia u księgowego, doradcy podatkowego czy prawnika. Nie zapominajmy, że naszym zadaniem jest również służyć wiedzą i pomocą, co z przyjemnością czynimy. W dzisiejszej publikacji poruszamy temat dwóch samochodów w firmie na gruncie rozliczania kosztów.
Jeżeli prowadzisz jednoosobową działalność, nie zatrudniasz pracowników, to możesz mieć wątpliwość, czy urząd skarbowy nie zakwestionuje kolejnego samochodu na firmę. Zobaczmy więc co na ten temat mówią przepisy. Otóż tak naprawdę w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma wzmianki, która wprost odnosiłaby się do tej kwestii. Dla przedsiębiorcy ważna jest część, w której ustawodawca opisuje wyłączenia z kosztów (art. 23 ustawy o PIT). Przeglądając ten artykuł nie znajdziemy żadnego przepisu na ten temat. Czy to oznacza, że można mieć dwa samochody w firmie? Odpowiedź brzmi tak, ale trzeba ją rozwinąć.
Zanim przejdziemy do meritum najpierw kilka słów przypomnienia na temat kosztów w działalności. Pamiętajmy, że w przypadku osób fizycznych pojęcie kosztów jest ważne jedynie dla przedsiębiorców, którzy wybrali opodatkowanie na zasadach ogólnych – według skali podatkowej i podatek liniowy i prowadzą PKPiR. Pojęcie kosztu zostało zdefiniowane w ustawie o PIT, zobaczmy więc czym się powinny charakteryzować.
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub
zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów
|
Wyłączenia z kosztów zostały wymienione w art. 23 ustawy o PIT
|
Koszty poniesione muszą mieć związek przyczynowo-skutkowy z prowadzoną działalnością a przedsiębiorca ma obowiązek to uzasadnić przed organem podatkowym
|
Nie został stworzony katalog kosztów
|
Każdy koszt musi być właściwie udokumentowany. W przypadku PKPiR zasady dokumentowania zostały opisane w rozporządzeniu w sprawie prowadzenia PKPiR
|
Koszty pomniejszają przychód do opodatkowania
|
I tu dochodzimy do sedna tematu. Dopóki urząd skarbowy nie zacznie weryfikować naszych rozliczeń, to tak naprawdę nie wiemy, w jaki sposób podejdzie do wydatków, które ponosimy w działalności. W naszej konkretnej sprawie, czyli dwóch samochodów w firmie, jak już ustaliliśmy przepisy nie wypowiadają się. Jednak dość często przedsiębiorców nurtuje, czy jak zakupią drugi samochód na firmę, to czy przypadkiem fiskus tego nie zakwestionuje. Możemy to sprawdzić dokonując przeglądu niektórych interpretacji podatkowych. Zaczniemy od interpretacji nr 0113-KDIPT2-1.4011.982.2020.2.MGR z dnia 09.03.2021 r. Przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie indywidualnej praktyki lekarskiej. Posiada już jeden samochód osobowy, od którego rozlicza 75% kosztów. Zamierza jednak wziąć w leasing jeszcze jeden samochód osobowy. Pytanie brzmi: Czy istnieje możliwość zaliczania do kosztów uzyskania przychodów opłat leasingowych i wydatków eksploatacyjnych od kolejnego samochodu osobowego? W ocenie przedsiębiorcy przepisy tego nie zabraniają. Z takim podejściem zgodził się również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS), który uznał stanowisko przedsiębiorcy za prawidłowe. W uzasadnieniu napisał m.in., że przepisy nie ograniczają możliwości wykorzystywania na potrzeby działalności gospodarczej różnych środków transportu, w tym także samochodów osobowych oraz ilości posiadanych środków transportu. Warunkiem koniecznym jest jednak wykazanie związku pomiędzy kosztami a przychodami i ten obowiązek spoczywa na przedsiębiorcy. W kolejnej interpretacji nr 0115-KDIT3.4011.503.2022.3.KP z dnia 22.09.2022 r. pytanie zadał przedsiębiorca z branży IT. W tym przypadku chodzi również o zakup drugiego samochodu do firmy i możliwość odliczania kosztów od obydwu samochodów. Dyrektor KIS przyznał rację przedsiębiorcy, że może tak postąpić, o ile charakter prowadzonej działalności gospodarczej (np. jej rozmiar, sposób wykonywania usług) uzasadnia wykorzystywanie w tej działalności gospodarczej dwóch środków transportu (samochodów) i przedsiębiorca wykaże związek wydatku z przychodami.
75% wydatków eksploatacyjnych takich jak przykładowo: paliwo, naprawy, badania diagnostyczne, wymiana opon, myjnia
|
Odpisy amortyzacyjne w granicach limitów:
|
Raty leasingowe w granicach
|
Ubezpieczenie AC i GAP ograniczone limitem 150.000 zł, bez względu na rodzaj napędu
|
Jeżeli przedsiębiorca posiada dwa samochody w firmie, to od każdego z nich może odliczyć wymienione powyżej koszty
|
Posiadanie dwóch samochodów w firmie nie jest zabronione, potwierdzają to również organy podatkowe w wydawanych interpretacjach. Po stronie przedsiębiorcy będzie istniał obowiązek wykazania, że wydatek ma związek z osiąganymi przychodami z działalności. Bez względu na ilość posiadanych samochodów przedsiębiorca odliczy 75% poniesionych wydatków od każdego, jeśli samochód jest wykorzystywany w sposób mieszany w działalności. Jeśli będzie prowadzona szczegółowa ewidencja przebiegu pojazdu istnieje możliwość odliczenia nawet 100% wydatków. Ustawa o PIT limituje kwotowo odpisy amortyzacyjne, raty leasingowe i dobrowolne ubezpieczenie AC i GAP.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zrób to za darmo z programem IFIRMA!
Prowadzę Jednoosobową Działalność Gospodarczą i ma m dwa samochody ztym, że: jeden jest środkiem trwałym i odliczam VAT50% oraz 75%od pd (użytkowanie mieszane. Ponieważ samochód jest stary (20 lat), dokupiłem na współwłasność z synem nowy benzynowy na użytem mieszany (syn również ma działalność lecz bez odliczania kosztów). Drugie auto użytkujemy w sposób: ja mieszany on jako sporadyczny dojazd do swoich klientow. W jakiej wysokości % netto FV za paliwo mogę zaliczać w koszty (poza vat w JPK)