Od 1 lipca 2024 wchodzą w życie dodatkowe przepisy związane z ograniczeniem lub zakazem sprzedaży wyrobów z tworzyw sztucznych. Sprawdź, czego zabrania, a do czego zobowiązuje Dyrektywa plastikowa!
Celem unijnej dyrektywy plastikowej (dyrektywa 2019/904) jest zmniejszenie wpływu produktów z tworzyw sztucznych na środowisko. Czy wiesz jakie zadania nakłada dyrektywa plastikowa na przedsiębiorców, a jakie kary za zaniechanie ich wykonania? W artykule opisujemy już istniejące obowiązki, jak i te, które zaczną obowiązywać od 1.07.2024 r.
Definicja tworzywa sztucznego to jedna z kluczowych definicji związanych Dyrektywą plastikową. Zgodnie z art. 2 pkt 11aa ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (dalej ustawa o obowiązkach przedsiębiorców lub u.o.p) przez tworzywo sztuczne należy rozumieć “materiał składający się z polimeru (…), do którego mogły zostać dodane dodatki lub inne substancje i który może funkcjonować
jako główny składnik strukturalny produktów końcowych, z wyjątkiem polimerów naturalnych, które nie zostały chemicznie zmodyfikowane”Drugą istotną definicją w zakresie zakazy sprzedaży plastiku jest “użytkownik końcowy”, został on określony w art. 2 pkt 11ac u.o.p. i należy przez niego rozumieć “podmiot nabywający produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, opakowania jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych lub napoje lub żywność w opakowaniach jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych w celu ich wykorzystania na potrzeby własne, bez dalszej odsprzedaży”.
Pozostałe pojęcia (jak np. czym jest produkt jednorazowego użytku, czy co oznacza wprowadzenie do obrotu) związane z Dyrektywą plastikową zostały omówione w artykule: Gospodarowanie odpadami – nowa opłata za opakowania jednorazowe
Dyrektywa plastikowa nałożyła na przedsiębiorców obowiązek pobierania tzw. opłaty produktowej od użytkownika końcowego, gdzie przedsiębiorca ma spełniać rolę poborcy tej opłaty.
Pobieranie opłaty produktowej dotyczy przedsiębiorców:
Opłata dotyczy produktów oferowanych zarówno odpłatnie, jak i nieodpłatnie.
Opłaty mają zastosowanie do produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych (opakowań) wymienionych w załączniku nr 6 (ich listę znajdziesz również na końcu niniejszego artykułu). Należy tutaj zwrócić uwagę, że pojemniki na posiłki nie są objęte opłatą, jeśli posiłki w nie zapakowane wymagają dalszej obróbki, np. podgrzania.
Wysokość opłaty określa Rozporządzenie w sprawie stawek opłat produktowych dla poszczególnych rodzajów opakowań. Wynosi ona:
Opłatę produktową należy wnieść do marszałka województwa, właściwego ze względu na miejsce jej pobrania w terminie do 15 marca roku następującego po roku kalendarzowym, w którym została pobrana.
Opłata nie powinna być pobierana, w sytuacji gdy w jednostce są sprzedawane fabrycznie zapakowane produkty w opakowaniach, których dotyczy załącznik nr 6 (jak np. opakowana porcja orzeszków czy jogurtu umieszczona w pudełku zwierającym tworzywa sztuczne).
Uwaga! Przedsiębiorcy mają obowiązek pobierania opłaty od plastikowych opakowań już od 1.01.2024 r.
Zgodnie z informacją Ministerstwa Finansów (MF) z dnia 4 stycznia 2024 roku “(…) opłata produktowa powinna zostać wliczona w cenę sprzedawanego produktu, a stawka VAT powinna odpowiadać stawce przewidzianej dla tego produktu. (…) Zatem (…) pobraną opłatę, należy wykazać ze stawką odpowiadającą temu produktowi, tj. stawką przewidzianą dla sprzedawanego towaru (napoju lub posiłku). Pobrana opłata powinna być zaewidencjonowana na kasie rejestrującej wraz z ceną np. napoju (…)”
Wyjaśnienia MF zobrazujemy przykładami:
Przykład 1.
Przedsiębiorca sprzedaje winogrona w plastikowych pojemnikach jednorazowego użytku. Obecnie na owoce istnieje “zerowy VAT”. Sprzedawca wobec tego nie doliczy VAT do opłaty od opakowania, ponieważ podstawowy sprzedawany towar połączony z opakowaniem jest objęty zerową stawką VAT. A zatem przedsiębiorca za opakowanie zainkasuje od klienta 0,25 zł, czyli tyle ile wynosi opłata produktowa od takiego opakowania.
Przykład 2
Punkt gastronomiczny sprzedaje napój, który jest opodatkowany 8% VAT. Sprzedając go w kubku z tworzywa sztucznego, powinien do opłaty za opakowanie wynoszącej 0,20 zł doliczyć także 8% VAT. Stąd opłata produktowa (za opakowanie) wyniesie 0,22 zł brutto.
Przykład 3.
Restauracja sprzedaje danie z owoców morza opodatkowane 23% VAT. Posiłek sprzedaje w opakowaniu z tworzyw sztucznych, dlatego powinna pobrać od klienta opłatę produktową w wysokości 0,25 zł + 23% VAT, w wyniku czego cena posiłku będzie powiększona o 0,31 zł.
Przedsiębiorcy, którzy mają obowiązek pobierania opłaty produktowej, mają także obowiązek prowadzenia specjalnej ewidencji. Powinna ona zawierać:
Ewidencja może być prowadzona papierowo lub elektronicznie. Jednak musi być osobna dla każdego oddziału sklepu/jednostki i przechowywana przez 5 lat.
Z dniem 1.07.2024 – wprowadzający produkty w jednorazowych opakowaniach na napoje będących pojemnikami z tworzyw sztucznych o pojemności do trzech litrów może wprowadzać do obrotu napoje w tych pojemnikach, jeżeli zakrętki i wieczka tych pojemników wykonane z tworzyw sztucznych pozostają przymocowane do nich podczas etapu zamierzonego użytkowania napoju.
Z dniem 1.07.2024, przedsiębiorcy prowadzący jednostki handlu detalicznego, hurtowego lub jednostki gastronomiczne mają obowiązek zapewnić dostępność opakowań alternatywnych do produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych wymienionych w załączniku nr 6, wytworzonych z materiałów innych niż tworzywa sztuczne, w tym innych niż tworzywa sztuczne ulegające biodegradacji, lub dostępności opakowań wielokrotnego użytku.
Uwaga! Obowiązek zapewnienia opakowań alternatywnych nie dotyczy urządzeń vendingowych.
Źródło: Ministerstwo Klimatu i Środowiska
Na podstawie art.3i u.o.p zakazane jest wprowadzanie do obrotu produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych wymienionych w załączniku nr 7 (lista na końcu artykułu) oraz wyrobów wykonanych z oksydegradowalnych tworzyw sztucznych.
Przedsiębiorca wprowadzający do obrotu produkty wymienione w załączniku nr 8 jest obowiązany do specjalnego oznakowania (tych opakowań lub produktów), zawierającego informacje o:
Oznaczenie powinno być widoczne, czytelne i nieusuwalne
.Przedsiębiorca wprowadzający do obrotu produkty z załącznika nr 9 jest obowiązany do ponoszenia corocznej opłaty na pokrycie kosztów:
Ponadto, przedsiębiorca wprowadzający do obrotu produkty z załącznika nr 9 powinien prowadzić, w postaci papierowej albo elektronicznej, ewidencję produktów wprowadzonych do obrotu w danym roku, zawierającą w zależności od rodzaju tych produktów odpowiednio ich masę albo liczbę. Ewidencję należy przechowywać przez 5 lat.
Przedsiębiorca wprowadzający do obrotu produkty wymienione w pkt. 5-9 załącznika nr 10, jest obowiązany do finansowania publicznych kampanii edukacyjnych.
Publiczne kampanie edukacyjne obejmują wszelkie działania mające na celu podnoszenie świadomości ekologicznej społeczeństwa w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami powstałymi z produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, w tym informowanie przy wykorzystaniu środków masowego przekazu, ulotek, broszur informacyjnych i plakatów oraz organizowanie konkursów, konferencji i akcji o charakterze informacyjno-edukacyjnym.
Publiczne kampanie edukacyjne powinny uwzględniać informowanie społeczeństwa o:
Opłatę związaną z wykonywaniem obowiązku finansowania podnoszenia świadomości ekologicznej należy wnieść do 15 marca za rok poprzedni na rachunek bankowy odpowiedniego urzędu marszałkowskiego lub przeznaczyć na odpowiednie kampanie edukacyjne — w terminie do 1 marca za rok ubiegły. Stawka opłaty na publiczne kampanie edukacyjne jest określona w art. 11b u.o.p.
Niewykonywanie powyższych obowiązków jest obwarowane administracyjną karą pieniężną w kwocie od 500 zł do 10.000 zł. Jej wysokość określa art. 40b u.o.p i zależy ona od rodzaju przewinienia.
Transpozycję dyrektywy plastikowej do polskich przepisów znajdziemy m.in. w poniższych aktach prawnych:
Do produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych podlegających zmniejszaniu stosowania zalicza się:
– w tym pojemniki na żywność typu fast food lub na inne posiłki gotowe do bezpośredniego spożycia, z wyjątkiem pojemników na napoje, talerzy oraz paczek i owijek zawierających żywność.
Do produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych objętych zakazem wprowadzania do obrotu zalicza się:
Do produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych objętych wymogiem oznakowania zalicza się:
Sekcja I. Produkty objęte rozszerzoną odpowiedzialnością producenta w zakresie pokrywania kosztów zbierania odpadów powstałych z tych produktów z publicznych systemów zbierania odpadów, w tym kosztów infrastruktury i jej funkcjonowania, kosztów uprzątania, transportu i przetwarzania tych odpadów
Do tych produktów zalicza się:
– w tym pojemniki na żywność typu fast food lub na inne posiłki gotowe do bezpośredniego spożycia, z wyjątkiem pojemników na napoje, talerzy oraz paczek i owijek zawierających żywność;
Sekcja II. Produkty objęte rozszerzoną odpowiedzialnością producenta w zakresie pokrywania przez producentów kosztów kampanii edukacyjnych, kosztów uprzątania odpadów powstałych z tych produktów, ich transportu i przetwarzania, a także kosztów gromadzenia danych i sprawozdawczości
Do tych produktów zalicza się:
Sekcja III. Wyroby tytoniowe z filtrami zawierającymi tworzywa sztuczne i filtry zawierające tworzywa sztuczne sprzedawane do używania łącznie z wyrobami tytoniowymi, objęte rozszerzoną odpowiedzialnością producenta w zakresie pokrywania kosztów kampanii edukacyjnych, kosztów uprzątania odpadów powstałych z tych produktów, kosztów zbierania odpadów powstałych z tych produktów pozostawionych w publicznych systemach zbierania odpadów, w tym kosztów infrastruktury i jej funkcjonowania, kosztów transportu tych odpadów i ich przetwarzania.
Do produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych objętych obowiązkiem podnoszenia świadomości ekologicznej zalicza się:
– w tym pojemniki na żywność typu fast food lub na inne posiłki gotowe do bezpośredniego spożycia, z wyjątkiem pojemników na napoje, talerzy oraz paczek i owijek zawierających żywność;
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zrób to za darmo z programem IFIRMA!