Współcześnie wirtualny handel staje się integralną częścią codziennego życia, zwiększając ogólną rolę branży e-commerce.
Wraz ze zmianami preferencji konsumentów na rynku pojawiają się wciąż nowe modele e-commerce. W dzisiejszym artykule skupimy się na jednym z nich – handlu elektronicznym typu peer-to-peer.
Planujesz wkroczyć na rynek e-commerce, jednak nie wiesz, jak zacząć? Peer-to-peer może okazać się optymalnym rozwiązaniem dla urzeczywistnienia Twoich biznesowych pragnień. Przybliżamy zalety oraz struktury funkcjonowania P2P w kontekście e-commerce.
Na początku warto zastanowić się, czym jest P2P. Model ten opiera się na dwustronnym rynku, który łączy osoby dostarczające produkty lub usługi z potencjalnymi klientami. Największa zaletą jest to, że każdy może tak naprawdę wcielić się w obie role. Zredukowany zostaje więc sam dystans pomiędzy poszczególnymi grupami użytkowników.
Takie warunki sprzyjają swobodniejszej realizacji bezpośrednich transakcji, które formą zaczynają przypominać wirtualne targowisko spełniające potrzeby zarówno kupujących, jak i sprzedających. Peer-to-peer odchodzi od tradycyjnego modeli handlu, w którym można wyróżnić jednego sprzedawcę i wielu klientów. Zamiast tego odpowiednio zaprojektowane platformy P2P dają szansę każdemu użytkownikowi wystąpić w tych dwóch rolach, realnie usprawniając występującą pomiędzy nimi interakcję i realizowanie transakcji bez konieczności angażowania pośredników.
Równolegle, w kontekście e-commerce, platformy P2P wyróżnia wysoka różnorodność zakresu ofert, dzięki czemu rozwiązanie to okazuje się atrakcyjne dla coraz większej grupy odbiorców. Dodatkowo można mówić o wzmacnianiu poczucia wspólnoty i zaufania wśród użytkowników, którzy zaczynają kształtować tzw. społeczność e-commerce typu peer-to-peer, stawiając na bezpośrednią komunikację pozytywnie wpływającą na ogólne doznania zakupowe klientów.
Korzystanie z możliwości, jakie oferuje model P2P, niesie wiele korzyści dla sprzedawców. Jedną z podstawowych zalet stanowi swoboda handlu przejawiająca się poprzez brak konieczności posiadania ogromnego kapitału w celu rozpoczęcia sprzedaży online. Zestawiając tę opcję z praktyką rozkręcania własnego sklepu e-commerce, dołączenie do istniejącego już marketplace pozwala zaoszczędzić wiele pieniędzy, co jest pomocne szczególnie na początku kariery w e-commerce. Dlatego też tak wiele osób decyduje się na właśnie takie rozwiązanie, docelowo odnosząc finansowe korzyści już od pierwszych chwil prowadzenia działalności e-commerce.
Więcej na ten temat przeczytasz w tym artykule.
Oprócz zapewnienia minimalnych barier wejścia peer-to-peer gwarantuje od razu dostęp do dużego grona nabywców. W rezultacie sprzedawcy nie muszą martwić się samym sposobem zdobywania klientów. Poszukujący konkretnych produktów konsumenci są już na rynku i czekają na satysfakcjonującą ich ofertę. Z drugiej strony P2P to również korzystne rozwiązanie dla samych klientów, którzy w jednym miejscu mają dostęp do zróżnicowanych produktów. W sytuacji, gdy sprzedawcy są zadowoleni z docierania ze swoją ofertą do rozbudowanej grupy docelowej, jednocześnie kupujący mogą docenić ogromny wybór towarów.
W efekcie każdy z użytkowników ma szansę doświadczyć realnych korzyści w tym samym czasie, znajdując dla siebie najlepsze opcje zarówno pod względem ceny, jak i jakości. Tworzy to tzw. efekt sieciowy – pojawienie się nowego użytkownika, bez względu na to czy jest on kupującym, czy sprzedającym, pozytywnie wpływa na funkcjonowanie na rynku osób dotychczas korzystających z platformy.
Peer-to-peer łączy się również z większą elastycznością i niezależnością. Tak naprawdę w każdej chwili możliwa jest zmiana specyfiki prowadzonej branży, co wcale nie musi nieść za sobą wysokich kosztów. Łatwiej jest więc rozwijać swój biznes, nieustannie docierając z ofertą do wciąż nowych odbiorców.
Kupujący często doceniają też samą wygodę i szybkość zakupu. P2P zapewnia prosty proces płatności, w ramach którego wszelkie płatności można realizować bezpośrednio na platformie, zachęcając konsumentów do częstszego dokonywania zakupów.
Współcześnie wyróżnia się odmienne rodzaje modelu P2P właściwie dopasowane do poszczególnych branż. Jednym z najbardziej popularnych przykładów umiejętnego wykorzystania peer-to-peer jest Airbnb. Firma zasłynęła z niekonwencjonalnego podejścia, zmieniając dotychczasowy sposób funkcjonowania obszaru rynku związanego z nieruchomościami.
Oferując możliwość krótkoterminowego wynajmowania mieszkań turystom, marka stworzyła kuszącą alternatywę dla szablonowego rezerwowania hoteli, dając szansę użytkownikom na doświadczenie jeszcze bardziej autentycznych przeżyć podczas ich podróży.
Jednak peer-to-peer to również same produkty, co stanowi kluczowy element obszaru e-commerce. Za jednego z głównych przedstawicieli w tym obszarze można uznać eBay, czyli popularną platformę, na której tak naprawdę każdy może zostać sprzedawcą. Internetowy serwis stworzył miejsce, w którym zarówno kupujący, jak i sprzedawcy są w stanie odnaleźć najlepsze dla nich rozwiązania.
Sama platforma jest niezwykle łatwa i intuicyjna w użyciu, dzięki czemu w świecie e-commerce mogą odnaleźć się nawet osoby, które wcześniej nie miały z nim za wiele styczności. Jednocześnie eBay wspiera rozwój międzynarodowej sprzedaży, łącząc klientów z ponad 200 krajów. Już samo założenie konta na platformie daje dostęp do bardzo rozbudowanego grona klientów gotowych do nabywania nowych produktów.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.