Jak chcesz, żeby Twoja firma była postrzegana przez rynek za 20, 30, a może nawet za 50 lat? Jeśli nie do końca potrafisz odpowiedzieć na to pytanie, być może nie spisałeś strategii marki dla swojej organizacji. Nadrobimy to, a zaczniemy od zdefiniowania strategii marki i określenia jej elementów.
Strategię marki można definiować na wiele sposobów. Jedna z definicji brzmi: strategia marki to plan działania, na którym marka opiera sposób, w jaki chce być postrzegana na rynku. A więc określa jej tożsamość, wizerunek i docelową pozycję. Do tego uwzględnia jej misję, wizję i wartości, a także bierze pod uwagę cele biznesowe danego przedsiębiorstwa, potrzeby konsumentów i punkty wyróżniające firmę względem konkurencji.
Czyli brzmi dość podobnie jak strategia biznesowa lub strategia komunikacji. Tymczasem są to trzy różne strategie, chociaż pokrewne i wynikające z siebie. A zatem, żeby lepiej zrozumieć strategię marki, przyjrzyjmy się różnicom pomiędzy nimi.
Zacznijmy od następującego stwierdzenia:
Podczas gdy strategia biznesowa określa ogólne cele i kierunki działania firmy, a strategia komunikacji skupia się na efektywnym przekazywaniu informacji o marce, to strategia marki idzie szerzej i koncentruje się na budowaniu jej tożsamości i wizerunku.
A więc plasuje się pomiędzy strategią biznesową a strategią komunikacji.
Poniżej przedstawiamy główne różnice między tymi strategiami.
|
|
|
|
|
Aby dopełnić powyższą definicję, skupmy się teraz na elementach strategii marki. A więc co takiego powinna zawierać? Przede wszystkim tych pięć niżej opisanych punktów.
Co prawda, o misji, wizji i wartościach już pisałem (tutaj znajdziesz artykuł), to pokrótce przypomnę, czym one są. A zatem misja marki określa cel istnienia firmy – co i dla kogo firma robi. Wizja natomiast koncentruje się wokół długoterminowej wizji rozwoju firmy – gdzie chcemy być za x lat, jaki świat chcemy budować. Ma charakter aspiracyjny. Ma motywować. No i mamy jeszcze wartości. A wartości to zasady i przekonania, na podstawie których organizacje podejmują wszystkie swoje decyzje biznesowe.
Na przykład misją marki Nike jest inspirowanie sportowców, aby osiągali lepsze wyniki. Wizją Google jest ułatwianie dostępu do informacji – tak, aby każdy mógł po nie sięgnąć. Natomiast wśród wartości firmy Apple możemy znaleźć „kreatywność” i „innowacyjność” – ta ostatnia jest nierozłącznym elementem jej produktów.
W praktyce
Aby zdefiniować misję, wizję i wartości dla swojej firmy:
Pozycjonowanie marki polega na określeniu sposobu, w jaki firma ma być postrzegana przez klientów – z czym ma się kojarzyć? Dzięki temu konsumenci mogą uplasować ją gdzieś na rynku, porównać do konkurencji i zauważyć różnice.
Na przykład Milka kojarzy się z delikatnością. Volvo od lat buduje swoją pozycję jako producent bezpiecznych samochodów. Starbucks z kolei kreuje wizerunek swoich kawiarni jako miejsc, do których można przyjść i napić się dobrej kawy w przyjemnej atmosferze.
W praktyce
Aby określić swoją pozycję na rynku:
Na poziomie strategii marki „komunikacja” określa sposób i ramy komunikacji – a zatem odpowiada na takie pytania: z kim będziemy się komunikować? Poprzez które kanały? W jaki sposób będziemy się komunikować? Jakie wartości będziemy komunikować? Jak często będziemy się komunikować?
Spójrzmy na przykład – Coca-Cola. Co od lat robi ta marka? Prowadzi kampanie reklamowe, które nie tylko promują jej słodki napój, ale również pokazują go w ściśle określonych miejscach – na rodzinnym stole, podczas Wigilii, w trakcie urodzin itd. W każdym razie w sytuacjach społecznych – głównie rodzinnych i towarzyskich.
W praktyce
Aby określić sposób komunikacji swojej marki:
Logo, kolory i czcionki to tylko niektóre z elementów identyfikacji wizualnej. Słowem identyfikacja wizualna to zestaw elementów graficznych, które mają reprezentować markę i odzwierciedlać jej ducha. Jednocześnie mają budzić z nią skojarzenia.
Fiolet? Milka. Niebieski? Facebook. Złote łuki na czerwonym tle? McDonald’s. I tak można bez końca. Na przykład Apple postawiło na proste, minimalistyczne logo nadgryzionego jabłka. Co ciekawe, logo tej firmy nie zawsze było takie proste.
W praktyce
Aby wybrać identyfikację wizualną dla swojej firmy:
Zarządzanie marką polega na planowaniu i koordynowaniu wszystkich działań związanych z budowaniem, utrzymywaniem i rozwijaniem marki. Od określenia misji, wizji i wartości, poprzez wybór identyfikacji wizualnej, po badania nad świadomością marki.
Na przykład w działaniach Disneya dostrzec można konsekwencję w budowaniu marki, która skupia w sobie silne IP – to właśnie Disney ma prawa do Myszki Miki (przynajmniej tej współczesnej wersji) i uniwersum Star Wars. Apple rozpycha się w świecie elektroniki użytkowej – zaczął od komputerów przenośnych, a teraz robi też headsety VR. BMW nadal utrzymuje swoją pozycję jako marki premium.
W praktyce
Aby lepiej zarządzać swoją strategią marki:
Omawiając elementy strategii marki, w dużej mierze poruszyliśmy już dobre praktyki związane z procesem tworzenia takiej strategii. Zwróćmy uwagę na jeszcze trzy punkty.
Efektem pracy nad strategią marki powinien być spisany dokument. Dlaczego?
Dokumentacja strategii marki umożliwia klarowne określenie celów, wartości i misji firmy – dzięki temu wszystkie cele będą bardziej namacalne. Ponadto do spisanego dokumentu zawsze możesz wrócić i w chwili zwątpienia lub niezdecydowania, podjąć decyzję opartą na długoterminowej wizji przyszłości.
Posiadanie spisanej strategii marki pozwala wszystkim członkom zespołu zrozumieć, jakie są cele firmy i jakie kroki należy podjąć, aby je osiągnąć. Dzięki temu wszyscy pracownicy mogą działać zgodnie z ustalonym kierunkiem i wartościami.
Spisana strategia marki stanowi punkt odniesienia do oceny skuteczności działań marketingowych oraz monitorowania postępów w osiąganiu założonych celów. A przez to pozwala na bieżąco analizować wyniki i dostosowywać strategię do realiów.
Skoro mowa o mierzeniu efektów, na koniec poruszmy jeszcze ten wątek. Poniżej znajdują się szczegółowe informacje na temat kluczowych wskaźników efektywności (tzw. KPI), które warto, abyś regularnie monitorował, wprowadzając strategię w życie.
Aby ocenić efektywność działań marketingowych jeśli chodzi o zwiększanie świadomości marki, warto sięgnąć po różnego rodzaju ankiety – zarówno te online, jak i prowadzone przez telefon. Takie badania można wykonać, zlecając je firmom badawczym.
Do monitorowania lojalności klientów przydatne są narzędzia do zarządzania relacjami z klientami (CRM), które pozwalają śledzić aktywność klientów i analizować ich historię zakupów. Analiza tych danych umożliwia identyfikację klientów o najwyższej wartości i wyznaczenie strategii budowania relacji z nimi.
Narzędzia do monitorowania mediów społecznościowych i analizy danych online są niezbędne do oceny zaangażowania klientów w interakcji z marką. Analizując liczbę komentarzy, udostępnień i czas spędzony na stronie internetowej, można określić, jak skutecznie marka angażuje swoich klientów.
Wzrost sprzedaży można monitorować za pomocą narzędzi do analizy danych sprzedażowych. Na przykład w przypadku sklepu online analiza zachowań klientów na stronie internetowej pozwala zidentyfikować obszary, w których można poprawić proces zakupowy, co może przełożyć się na wzrost obrotów.
Aby zbadać poziom satysfakcji klientów, warto regularnie przeprowadzać badania satysfakcji klientów. Do tego posłużyć mogą chociażby ankiety. A dzięki nim dowiemy się między innymi, za co najbardziej cenią nas nasi klienci.
Na blogu ifirma.pl ruszyliśmy z cyklem „4P – product, price, place, promotion”, w ramach którego Adam Sawicki – właściciel i redaktor naczelny Rebiznes.pl – podzieli się fachową wiedzą dotyczącą biznesu, metodyk jego prowadzenia i zarządzania nim.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zrób to za darmo z programem IFIRMA!