Zarówno działania na platformie Twitch, jak i YouTube mogą przynieść wymierne korzyści Twojej firmie. Sprawdź specyfikę oraz możliwości reklamowe obu serwisów, a także zainspiruj się przykładowymi działaniami i kampaniami popularnych marek w obu platformach.
Wyszukiwanie treści (w tym wideo) to czwarty w kolejności powód, dla którego użytkownicy korzystają z platform społecznościowych. Na dziewiątym miejscu tego samego zestawienia znajduje się także potrzeba oglądania transmisji na żywo. Dane te pokazują, że istnieje zapotrzebowanie na wartościowe treści wideo. Najpopularniejszymi platformami do ich publikacji są Twitch i YouTube. Jakie są między nimi różnice? Jak wykorzystać te serwisy w działaniach organicznych i promocyjnych firmy? Szczegółowe omówienie znajdziesz w tym artykule.
Twitch to platforma streamingowa popularna głównie w środowisku gamingowym, ale nie tylko. Z serwisu korzystają również twórcy zajmujący się muzyką, gotowaniem, czy vlogowaniem. Za pomocą Twitcha streamerzy, czyli osoby prowadzące transmisje wideo na żywo, mogą budować swoją społeczność oraz nawiązywać relacje z odbiorcami.
Wraz z rozwojem kanału twórcy zyskują dostęp do nowych funkcji, nagród, czy sposobów monetyzacji. Na Twitchu zostały wyróżnione trzy poziomy:
Co jednak gwarantują poszczególne funkcje? Przyjrzyjmy się najpopularniejszym z nich:
Twitch udostępnia również wiele innych funkcji jak, chociażby emotki, cheermotikony, oznaczenia, czy odznaki subskrybujących i weryfikacji.
Według statystyk platforma posiada ponad 140 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie na całym świecie, z czego 30 milionów korzysta z Twitcha codziennie. Obecnie większą część stanowią mężczyźni (65%) niż kobiety (35%), jednak różnica ta z roku na rok się zmniejsza. Pod względem grupy wiekowej rozkład wygląda następująco:
W kontekście użytkowników warto także zwrócić uwagę na kraj ich pochodzenia. Największy udział mają osoby mieszkające w Stanach Zjednoczonych (ok. 21%), Niemczech (ok. 7%), Korei Południowej (4,5%), Rosji (4,3%) oraz Francji (4,1%).
Strona kanału to miejsce zawierające informacje dotyczące Ciebie i Twoich transmisji. Dobrą praktyką jest więc uzupełnienie danych w profilu, dzięki czemu użytkownicy będą mogli lepiej Cię poznać. Jak to zrobić?
Dodatkowo twórcy mogą uzupełnić panele informacyjne widoczne na ich kanale. Są to spersonalizowane bloki, które możesz wykorzystać do zaprezentowania siebie i swojej firmy, czy oferowanych produktów/usług. Streamerzy najczęściej zamieszczają następujące sekcje: O mnie, Zasady, FAQ, Sprzęt, Harmonogram, czy Linki. W ramach panelu możesz wgrać grafikę, link (po kliknięciu grafiki, link przeniesie odbiorcę na daną stronę) oraz opis.
Źródło: Kanał użytkownika MKRR3 (29.02.2024)(https://www.twitch.tv/mkrr3/about)
Twórcy na poziomie partnera mogą także zamieścić zwiastun kanału, czyli krótki 60-sekundowy film, który wyświetla się widzom, kiedy streamer jest offline.
W przeciwieństwie do innych mediów społecznościowych Twitch nie udostępnia managera reklam, czyli reklamodawca nie może ustawiać i prowadzić kampanii samodzielnie. Obecnie funkcjonuje to na zasadzie uzupełnienia formularza kontaktowego i oczekiwania na kontakt ze strony platformy. Następnie zespół Twitch tworzy kreacje i konfiguruje kampanie.
W platformie Twitch dostępne są następujące formaty reklam:
Źródło: Screen z dnia 6.03.2024 (https://advertising.amazon.com/pl-pl/resources/ad-specs/twitch/homepage-headliner)
Źródło: Strona główna Twitch. Screen z dnia 29.02.2024 (https://www.twitch.tv)
Źródło: Strona Przeglądaj Twitch. Screen z dnia 29.02.2024 (https://www.twitch.tv/directory)
Źródło: Strona Przeglądaj Twitch. Screen z dnia 29.02.2024 (https://www.twitch.tv/directory)
Źródło: Screen z dnia 6.03.2024 (https://advertising.amazon.com/pl-pl/resources/ad-specs/twitch/premium-video)
Źródło: Screen z dnia 6.03.2024 (https://advertising.amazon.com/resources/ad-specs/twitch/first-impression?ref_=a20m_us_spcs_twtc_frimpr)
Firma ELF, jako pierwsza duża marka kosmetyczna ogłosiła w 2021 roku uruchomienie swojego kanału na platformie Twitch. Podczas premiery odbyła się transmisja na żywo, w której udział wzięła streamerka LoserFruit oraz wizażystka Elf. Kobiety wykorzystały kosmetyki marki w celu odtworzenia wyglądu postaci w prawdziwym życiu. Celem tego działania było dotarcie do osób z pokolenia Z. Według dostępnych w sieci informacji, transmisja przyniosła ponad 100 000 wyświetleń.
W 2020 roku sprzedająca napoje alkoholowe w puszce marka White Claw, wspólnie z firmą dostarczającą jedzenie i napoje goPuff, przeprowadziła kampanię na Twitchu. Za pomocą platformy zorganizowali i transmitowali na żywo serie interaktywnych gier. To trzydniowe wydarzenie nazwano Zimowymi Igrzyskami White Claw (White Claw Winter Games). Uczestnicy mogli wygrywać nagrody, które następnie firma goPuff dowoziła do zwycięzców w przeciągu zaledwie 30 minut. Eksperyment przyniósł marce White Claw zadowalające wyniki. Na samej tylko platformie goPuff dostawy rok do roku w 2020 wzrosły o 340%.
Burger King wykorzystał funkcję zbierania datków przez streamerów na Twitchu w swojej kampanii marketingowej. Twórcy mają możliwość ustawienia automatycznego czytania wiadomości dołączonej przez widza do przekazywanego datku przez syntezator mowy. Rozwiązanie to jest często stosowane, ponieważ pozwala streamerowi zapoznać się z komunikatami, bez konieczności odrywania się od wykonywanych zadań (np. gry).
Firma wykorzystała bota, za pomocą którego przekazywała 5 dolarów popularnym twórcom, dołączając do datku krótką wiadomość reklamową. Wiedziała bowiem, że notka zostanie automatycznie odtworzona na głos przed tysiącami widzów oglądających transmisję. Akcja została odebrana negatywnie zarówno przez streamerów, jak i odbiorców. Przypadek ten potwierdza, że konsumenci preferują reklamy, które nie zakłócają ich wrażeń z obecnie podejmowanych aktywności (takich jak np. oglądanie transmisji live).
Polska marka naturalnych, wegańskich kosmetyków wprowadziła w 2022 roku linię produktów do makijażu, promowaną hasłem „Gram i wyglądam, tak jak lubię”. W kampanie zostały zaangażowane polskie streamerki Nieuczesana, Shini Waifu i Shiianah, które znane są m.in. z eksperymentowania makijażem i strojem. Podczas transmisji na żywo uczestnicy byli angażowani, np. w proces wyboru kosmetyków.
YouTube to druga pod względem liczby użytkowników platforma społecznościowa o zasięgu globalnym. W przeciwieństwie do Twitcha twórcy mogą tworzyć i przesyłać na swoje kanały gotowe filmy, czyli nie muszą (ale mogą) prowadzić transmisji na żywo. Odbiorcy mogą subskrybować ulubionych youtuberów oraz lajkować i komentować dostępne filmy.
Oprócz standardowych filmów w formacie poziomym użytkownicy mogą udostępniać i oglądać Shorty, czyli krótkie (maksymalnie 60-sekundowe) wideo pionowe. Twórcy mogą prowadzić także transmisje na żywo oraz moderować czat w czasie rzeczywistym. YouTube to również platforma dla tych, którzy chcą tworzyć swój podcast.
Platforma dostępna jest za darmo lub w wersji płatnej. YouTube Premium pozwala odbiorcom oglądać filmy bez reklam, pobierać i oglądać je w trybie offline oraz odtwarzać treści w tle (gdy ekran jest wyłączony lub podczas korzystania z innych aplikacji).
Według statystyk YouTube ma ponad 2,7 miliarda aktywnych użytkowników na całym świecie. Oznacza to, że około 51% osób posiadających dostęp do internetu korzysta z tego serwisu. Największy odsetek użytkowników pochodzi z Indii — następni w kolejności są mieszkańcy: Stanów Zjednoczonych, Indonezji, Brazylii, Rosji, Japonii, Meksyku, Niemiec, Pakistanu. Obecnie YouTube jest zakazany w sześciu krajach: Chinach (z wykluczeniem Hongkongu i Makau), Erytrei, Iranie, Korei Północnej, Turkmenistanie i Sudanie południowym.
Najpopularniejszą grupę wiekową na YouTubie stanowią osoby w wieku 25-34 lata (20,2%). Następnie użytkownicy w przedziale wiekowym 35-44 (16,5%), 18-24 (14,5%), 45-54 (11,9%), powyżej 65 lat (9,7%) oraz 55-64 (8,9%). Ze względu na płeć rozkład jest prawie pół na pół: mężczyźni 53,9%, kobiety 46,1%.
Każdy użytkownik posiadający konto Google może oglądać filmy, czy też subskrybować kanały twórców. Nie mogą jednak dodawać komentarzy, czy przesyłać własnych filmów — w tym celu muszą utworzyć osobisty kanał. Firmy mają natomiast możliwość stworzenia konta marki, połączonego z innym kanałem YouTube, ale co ważne niepołączonego z innymi usługami Google. W praktyce oznacza to, że pracownicy mogą zarządzać kontem marki za pomocą własnych kont Google, czyli konto marki może mieć kilku właścicieli i menadżerów.
Aby lepiej zaprezentować swój firmowy kanał na YouTube, warto uzupełnić podstawowe elementy:
Powyższe informacje pozwolą odbiorcom lepiej zrozumieć i znaleźć Twoją markę. Pamiętaj, że YouTube to druga zaraz po Google największa wyszukiwarka, a dobrze napisany opis i uzupełnione dane pomogą użytkownikom sprawnie do Ciebie dotrzeć.
Reklamodawcy mają możliwość promocji marki za pomocą formatów dostępnych w systemie Google Ads. Są to reklamy:
Format reklamy | Możliwość pominięcia | Miejsce wyświetlenia | |
---|---|---|---|
Wideo możliwe do pominięcia | Wideo 12–180 sekund | Tak | Filmy w YouTube W witrynach/aplikacjach w sieci wideo Google |
Wideo niemożliwe do pominięcia | Wideo max. 30 sekund | Nie | Filmy w YouTube W witrynach/aplikacjach w sieci wideo Google |
Bumper | Wideo max. 6 sekund | Nie | Filmy w YouTube W witrynach/aplikacjach w sieci wideo Google |
Reklama w YouTube Shorts | Wideo lub grafika | Tak | Między filmami na karcie Shorts |
Masthead | Wideo | Nie dotyczy | Strona główna YouTube |
TrueView Discovery | Wideo (brak max. długości) | Nie dotyczy |
W wynikach wyszukiwania YouTube Obok powiązanych filmów Na stronie głównej YouTube na mobile |
Display | Grafika | Nie dotyczy | Po prawej stronie wideo Po obejrzeniu wideo Nad listą proponowanych filmów |
Chociaż firmy, które odniosły sukces, prowadząc kampanie i działania organiczne na YouTube, jest wiele, to wybrałam kilka przykładów marek, które podeszły do tego działania kreatywnie i innowacyjnie.
Pod koniec 2023 roku marka Yes wypuściła reklamę, w której wykorzystano wiersz jednej z najpopularniejszych polskich poetek, Wisławy Szymborskiej, „Portret kobiecy”. Chociaż poemat powstał w latach 70. ubiegłego wieku, jego przekaz pozostaje wciąż aktualny. Podkreślone zostały sprzeczne oczekiwania społeczeństwa względem kobiet — tego, jak mają wyglądać i jak się zachowywać. Spot reklamowy nie tylko podkreśla absurd tych wymagań, ale również pokazuje kobietom dwie możliwości — albo mogą poddać się tym oczekiwaniom, albo od nich uwolnić (tak jak to zrobiła bohaterka reklamy). Całości dopełniają detale w postaci biżuterii pochodzącej ze sklepu Yes.
Firma Apple udostępniła 90-minutowy film typu „ucz się ze mną” („study with me”) z udziałem aktorki Storm Reid (znanej m.in. z serialu Euforia), w którym bohaterka uczy się zgodnie z techniką Pomodoro. W praktyce oznacza to, że przez 25 minut aktorka czyta i pracuje na MacBooku, a w 5-minutowej przerwie je, tańczy i ćwiczy. Cały film składa się z trzech takich cykli.
Filmy typu „ucz się ze mną”, „przygotuj się ze mną”, „pomaluj się ze mną” itp. są trendem szczególnie wśród młodszej grupy odbiorców. Pozwalają lepiej poznać twórcę oraz, jak w przypadku filmu Apple, zmotywować do pracy/nauki. W filmie marka w nienachalny sposób zaprezentowała swój produkt, czyli 15-calową wersję MacBooka Air.
W 2022 roku marka Glossier poprosiła 100 internetowych twórców o nagranie i przesłanie Shortów, na których używają eyeliner Glossier. Każdy film zawierający hasztag #WrittenInGlossier miał zawierać specjalny baner, po którego kliknięciu użytkownik przenoszony był do sklepu internetowego marki, gdzie następnie mógł kupić produkt. Akcja trwała około dwóch tygodni i zapisała się w pamięci widzów jako godne uwagi połączenie treści z handlem.
Nie ma jednej poprawnej odpowiedzi na to pytanie. Wszystko zależy od Twoich celów marketingowych, specyfiki branży, charakteru grupy docelowej oraz dostępnych zasobów. Aby ułatwić Ci podjęcie decyzji, przygotowałam tabelaryczne zestawienie najważniejszych informacji.
Twitch | YouTube | |
---|---|---|
Liczba aktywnych użytkowników miesięcznie | 140 milionów | 2,70 miliarda |
Najliczniejsza grupa wiekowa użytkowników | 16-24 lata | 25-34 lata |
Konto firmowe | Brak wyróżnienia na konto osobiste i firmowe | Firmy mogą utworzyć konto marki |
Możliwości reklamowe | Brak managera reklam. Dostępne są różne rodzaje formatów reklamowych po kontakcie z platformą | Możliwa konfiguracja kampanii za pomocą narzędzia Google Ads. Dostępne wiele formatów reklam |
Treści organiczne | Możliwe tylko prowadzenie transmisji na żywo, co uniemożliwia tworzenie treści na zapas | Możliwe tworzenie i planowanie filmów na zapas (zarówno dłuższych formatów, jak i krótkich shortów) |
Relacja z odbiorcami | Należy zbudować własną grupę obserwujących, dlatego początkowo streamy mogą być prowadzone dla małej grupy osób Streamy na żywo pozwalają budować bliższą relację i prowadzić komunikację z odbiorcami w czasie rzeczywistym |
Opublikowane filmy mogą zbierać wyświetlenia i docierać do odbiorców cały czas Użytkownicy mogą zostawiać komentarze w dowolnym momencie. Komunikacja w czasie rzeczywistym jest możliwa podczas transmisji i premier na żywo |
Dodatkowe informacje | Użytkownicy Twitcha są otwarci na reklamy firm, które wspierają twórców i angażują się w społeczność platformy Ze względu na mniejszą popularność Twitcha wśród firm i reklamodawców, rynek reklamowy nie jest aż tak przesycony Użytkownicy mają bliskie relacje z twórcami (głównie dzięki transmisjom na żywo), dlatego warto rozważyć influencer marketing |
Dzięki dostępowi do Google Ads można w precyzyjny sposób targetować reklamy oraz śledzić wyniki. Konkurencja jest jednak bardzo duża Firmy mogą mieć wrażenie, że rynek YouTube jest przesycony. Wciąż jednak można znaleźć swoją niszę oraz zaprezentować markę z innej perspektywy |
Działania organiczne i marketingowe na Twitchu mogą być dobrym wyborem dla firm, które szukają niekonwencjonalnych rozwiązań, chcą dotrzeć do grupy docelowej skoncentrowanej na konkretnych zainteresowaniach (głównie grach, chociaż jak wspomniałam, ulega to zmianie), chcą wdrożyć pomysł na kampanię, która zaangażuje odbiorców oraz mają możliwość prowadzenia transmisji na żywo.
YouTube będzie natomiast dobrym wyborem dla osób, które chcą przeprowadzić kampanie na różnym etapie lejka sprzedażowego — od budowania świadomości, po remarketing i budowanie lojalności, samodzielnie kontrolować proces konfiguracji reklam, precyzyjnie targetować je do grupy docelowej oraz mierzyć wyniki. Ta platforma będzie też odpowiednia dla firm, które chcą tworzyć content, ale nie mają możliwości prowadzenia transmisji na żywo (lub mogą to robić rzadko) oraz chcą pokazać swój produkt/usługi z innej perspektywy.
Powyższy przegląd obu platform powinien pomóc w podjęciu decyzji, które rozwiązanie: Twitch czy YouTube wybrać do działań promocyjnych swojej firmy. Jeżeli masz taką możliwość, możesz oczywiście zdecydować się na prowadzenie kanałów w obu platformach, a następnie porównać, która z nich pomaga Ci lepiej spełnić założone cele. Rozważ także współpracę z popularnym streamerem lub youtuberem, który ma stałych i zaangażowanych widzów, a odbiorcy ufają jego poleceniom.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.