Do 2025 roku rynek subskrypcyjny urośnie o zdumiewające 3000%, osiągając wartość 473 miliardów dolarów. Jeśli więc jeszcze nie oferujesz usług lub produktów w tym modelu biznesowym, być może warto w końcu to rozważyć. Pytanie: czy subskrypcja jest dla Ciebie? Co napędza rozwój rynku biznesów subskrypcyjnych? A także które firmy robią to dobrze? Przyjrzyjmy się liczbom i przykładom.
Najprościej mówiąc, model subskrypcyjny to sposób sprzedaży, w którym klient regularnie płaci za dostęp do produktu lub usługi przez określony czas. A zatem w przypadku subskrypcji słowem klucz jest cykliczność. To dzięki niej konsumenci mogą korzystać z usługi lub produktu za ułamek ceny, a firmy generować stałe i powtarzalne przychody. Z tego powodu sprzedaż subskrypcyjna zyskuje na popularności wśród przedsiębiorców, którzy coraz częściej idą w ślady takich firm jak Netflix czy Spotify.
I chociaż trudno wskazać, która organizacja po raz pierwszy wykorzystała ten model w swoim biznesie, to przykłady użycia abonamentu sięgają dziewiętnastego wieku. Już w 1883 roku amerykański magazyn „The Ladies’ Home Journal” oferował roczną subskrypcję, regularnie wysyłając czytelniczkom swojego czasopisma nowe numery. Co więcej, magazyn ten w 1903 roku stał się pierwszym amerykańskim czasopismem, które osiągnęło poziom aż miliona subskrybentów. W efekcie model sprzedaży oparty właśnie o subskrypcję okazał się na tyle skuteczny, że stał się inspiracją dla innych firm, i to z różnych branż, o czym wkrótce się przekonamy, spoglądając na przykłady.
Ale zanim przejdziemy do przykładów, odpowiedzmy na jeszcze jedno pytanie: jak z subskrypcją jest dzisiaj? Według firmy badawczej McKinsey & Company w 2019 roku wartość rynku elektronicznych produktów i usług sprzedawanych w modelu abonamentowym osiągnęła poziom 15 miliardów dolarów, a w kolejnych latach ma być jeszcze lepiej. Otóż analitycy wspomnianej firmy przewidują, że do 2025 roku rynek subskrypcji urośnie aż o 3000%, osiągając wartość 473 miliardów dolarów.
Podobnie optymistyczne prognozy przedstawia raport IMARC Group, według którego globalny rynek subskrypcyjnego e-commerce osiągnął w 2023 roku wartość 193,6 miliarda dolarów. Co więcej, przedstawiciele IMARC Group przewidują, że do 2032 roku wartość ta wzrośnie aż do 5,014,4 miliarda dolarów.
Warto zwrócić uwagę na jeszcze jeden istotny aspekt. A mianowicie wzrost popularności subskrypcyjnego modelu biznesowego widoczny jest na całym świecie. Niemniej w 2023 roku w tym kontekście przodowała Ameryka Północna, głównie za sprawą zaawansowanej infrastruktury technologicznej i wysokiego współczynnika wykorzystania internetu przez firmy i konsumentów. Innym regionem, który również zanotował dynamiczny wzrost powszechnego wykorzystania subskrypcji, był region Azji i Pacyfiku, napędzany przez rosnącą populację klasy średniej, a także urbanizację.
Analitycy z IMARC Group twierdzą, że za wzrosty na rynku biznesów subskrypcyjnych odpowiadają przede wszystkim trzy czynniki. Po pierwsze mowa o rosnącej cyfryzacji i zwiększonej penetracji internetu. Co oczywiste, szerszy dostęp do internetu równa się łatwiejszy dostęp do subskrypcji online. Do tego nowoczesne technologie, takie jak sztuczna inteligencja, o której piszemy chociażby tutaj, pozwalają firmom na przykład analizować dane klientów i w efekcie dopasowywać „zawartość” abonamentów.
Drugim ważnym czynnikiem jest rosnąca popularność platform streamingowych, takich jak Netflix, Amazon Prime i Disney+. Platformy te przyciągają miliony użytkowników, oferując nieograniczony dostęp do treści multimedialnych za stałą miesięczną opłatą. Dzięki temu firmy w innych sektorach mają łatwiej z wejściem w model abonamentowy, bo już nie muszą tłumaczyć swoim klientom, na czym polega subskrypcja oraz w jaki sposób wygląda rozliczenie za oferowane usługi czy produkty.
Trzecim istotnym czynnikiem napędzającym rozwój rynku subskrypcyjnego, na który wskazuje IMARC Group, jest właśnie szerokie zastosowanie tego modelu w różnych branżach, co zresztą już widać. Bowiem dziś w subskrypcji dostaniemy już nie tylko filmy, seriale czy muzykę, ale również kosmetyki, jedzenie, ubrania czy karnet na siłownię. Słowem: niemal wszystkie dobra można „ubrać” w model abonamentowy.
Skoro wiemy już, co napędza rozwój rynku subskrypcyjnego, przyjrzyjmy się, jak konsumenci korzystają z tego modelu. Interesujące dane na ten temat dostarcza badanie przeprowadzone przez McKinsey & Company w 2018 roku w Stanach Zjednoczonych. Okazuje się, że już wtedy zanotowano w USA 15-procentowy wzrost internautów, którzy w ostatnich dwunastu miesiącach zdecydowali się na zasubskrybowanie któregoś dostawcy – najczęściej dostawcy usług streamingowych, takiego jak np. Netflix.
Co więcej, McKinsey & Company zauważyło, że subskrypcje przyciągały przede wszystkim młodszych i zamożnych konsumentów z miast, bo, jak się okazało, większość z nich miała od 25 do 44 lat i osiągała roczne dochody na poziomie od 50,000 do 100,000 dolarów. W kwestii korzystania z subskrypcji istnieją też wyraźne różnice między kobietami a mężczyznami. Otóż kobiety częściej decydowały się na subskrypcje związane z urodą i modą, natomiast mężczyźni częściej subskrybowali produkty związane z grami wideo i dostawami żywności. Z drugiej strony 42% mężczyzn subskrybowało przynajmniej trzy usługi, podczas gdy to samo robiło tylko 25% kobiet.
Inne badanie, przeprowadzone w tym roku przez firmę Savanta, pokazuje, jak duży wpływ na sprzedaż subskrypcyjną mają przedstawiciele młodszych pokoleń – tzw. Zetki i Millenialsi. I tak na przykład aż 70% osób w wieku od 18 do 44 lat korzysta z usług subskrypcyjnych. To sporo więcej w porównaniu do osób w wieku od 45 do 64 lat, gdzie po usługi abonamentowe sięga 63%, i jeszcze więcej w porównaniu do konsumentów powyżej 65. roku życia, gdzie 55% tej grupy wiekowej „coś” subskrybuje.
Młodsi konsumenci subskrybują również więcej usług, ale niewiele więcej – średnio 8,4 subskrypcji na osobę, podczas gdy u osób powyżej 65. roku życia współczynnik ten wynosi 7,9. Do tego tym, co charakteryzuje konsumentów poniżej 35. roku życia, jest większa skłonność do zwiększania wydatków na usługi abonamentowe.
W ostatnim roku 42% z nich zwiększyło wydatki na subskrypcję w porównaniu do 35% osób powyżej 35. roku życia. Z drugiej strony prawie połowa, bo mowa o 47%, starszych konsumentów utrzymuje wydatki na usługi subskrypcyjne na stałym poziomie, a zaledwie 11% badanych poniżej 35. roku życia zmniejszyło takie wydatki.
Ciekawym zjawiskiem jest również sposób, w jaki młodsze pokolenia zarządzają subskrypcjami. Okazuje się, że są one bardziej skłonne do dzielenia kosztów subskrypcji z rodziną, przyjaciółmi lub pracodawcami. Tylko 46% osób w wieku od 18 do 24 lat i 65% osób w wieku od 25 do 34 lat w pełni samodzielnie opłaca swoje subskrypcje. Dla porównania aż 80% konsumentów powyżej 35. roku życia robi to na własną rękę.
A co powoduje, że klienci zaczynają subskrybować daną usługę, korzystają z niej regularnie lub rezygnują? Tutaj znów z pomocą przychodzi firma McKinsey & Company i jej badanie, tym razem z 2021 roku. Okazało się wówczas, że głównym czynnikiem wpływającym na zakup abonamentu dowolnego usługodawcy jest stosunek wartości do ceny – tak przynajmniej wskazało 62% osób biorących udział w badaniu.
Ten czynnik okazał się również najistotniejszy do utrzymania klientów, co potwierdziło 52% badanych. Ale to nie wszystko. W badaniu stwierdzono również, że jeśli firmy działające w modelu subskrypcyjnym chcą zatrzymać użytkowników na dłużej, powinny oferować różnorodne i wysokiej jakości doświadczenia. Ten czynnik był ważny dla blisko połowy ankietowanych, bo aż 48%.
A jak jest z powodami rezygnacji? Dlaczego konsumenci „wylogowują się” i przestają z dnia na dzień korzystać z któregoś dostawcy usługi lub produktu subskrypcyjnego? Najczęściej zgłaszane powody, przez które klienci decydują się anulować subskrypcję to: brak wystarczającej wartości w stosunku do ceny (43%), brak nowych produktów i doświadczeń (30%) oraz brak różnorodności w cenniku (25%).
Wspomnieliśmy wcześniej, że subskrypcja sprawdza się niemal w każdej branży i dziś właściwie wszystko można opakować w abonament, ponieważ konsumenci przywykli już do nabywania dostępu, zamiast kupowania na własność jakiegoś produktu lub usługi. Dzieje się tak zarówno w świecie online, jak i offline oraz dotyczy produktów cyfrowych i fizycznych. Najlepiej jednak będzie, jeśli przyjrzymy się kilku firmom, które z sukcesem wykorzystują w swoich biznesach model subskrypcyjny. Oto niektóre z nich:
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.