Regulamin sklepu online to bardzo ważny e-dokument. Dlaczego? Ponieważ zawiera zbiór zasad, praw i obowiązków stron uczestniczących w świadczeniu usług drogą elektroniczną. Co więcej, ma on charakter informacyjny, ponieważ potencjalny klient musi wiedzieć (przed przystąpieniem do zawarcia umowy sprzedaży), na jakich warunkach będzie się odbywać ewentualny proces sprzedaży produktu i jakie ewentualnie przysługują mu uprawienia związane z nabytym towarem.
O tym, co powinien zawierać regulamin sklepu online, przeczytasz w poniższym artykule.
Regulamin sklepu internetowego to zbiór zasad i norm korzystania ze e-sklepu. Jest on jednym z najważniejszych dokumentów w branży e-commerce, ponieważ klient przed zawarciem umowy sprzedaży towaru/usługi musi być w sposób jasny i zrozumiały poinformowany o treści swoich praw i obowiązków oraz obowiązkach spoczywających na sprzedawcy.
WAŻNE – regulamin sklepu internetowego to nic innego jak regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną
Podstawę prawną regulaminu stanowi przepis art. 8 ustawy z 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, który mówi o tym, że utworzenie regulaminu jest jednym z obowiązków usługodawcy (tj. osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, prowadzącej działalność zarobkową lub zawodową polegającą na świadczeniu usługi drogą elektroniczną). Regulamin ten jest dokumentem, który powinien być udostępniony usługobiorcy w pierwszej kolejności, czyli przed rozpoczęciem świadczenia usług drogą elektroniczną. Zapisy regulaminu są istotne z uwagi na to, że na jego podstawie świadczone będą usługi przez usługodawcę.
Regulamin ten udostępnia usługodawca nieodpłatnie:
Regulamin sklepu internetowego to tzw. wzorzec umowy, a warunkiem jego włączenia (w przypadku świadczenia usług drogą elektroniczną – regulaminu) do stosunku prawnego jest jego nieodpłatne doręczenie (udostępnienie) drugiej stronie umowy przed jej zawarciem. Jednakże należy pamiętać, że samo doręczenie (udostępnienie) usługobiorcy regulaminu nie prowadzi do zawarcia umowy, dopiero jej podpisanie albo dokonanie płatności (w zależności od warunków zawarcia umowy) rodzi skutki prawne, bowiem istotą regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną jest zawarcie w nim postanowień umownych, tzw. ogólnych warunków umów (postanowienie te będą wówczas zawarte w umowie o świadczenie usług drogą elektroniczną). Regulamin ten może zostać zaakceptowany albo nie.
Warto również zwrócić uwagę na przepisy cywilne, w szczególności przepis art. 66(1) Kodeksu cywilnego, który reguluje kwestie związane z ofertą w handlu elektronicznym. Jest to istotne, ponieważ § 1 ww. przepisu stanowi, że: „Oferta złożona w postaci elektronicznej wiąże składającego, jeżeli druga strona niezwłocznie potwierdzi jej otrzymanie”.
Z powyższego przepisu wynika, że warunkiem związania ofertą jest jej niezwłoczne potwierdzenie, które powinno od razu nastąpić. Terminem początkowym jest złożenie oświadczenia zawierającego ofertę, tj. zgodnie z przepisem art. 61 § 2 wprowadzenie oferty do środka komunikacji elektronicznej tak, aby adresat miał możliwość zapoznać się z jej treścią, co oznacza, że oferta nie wiąże strony do momentu jej potwierdzenia. Bezskuteczny upływ terminu do potwierdzenia powoduje, że nie powstaje stan związania ofertą.
Z kolei przepis art. 66(1) § 2 Kodeksu cywilnego stanowi, że przedsiębiorca składający ofertę w postaci elektronicznej jest obowiązany przed zawarciem umowy poinformować drugą stronę w sposób jednoznaczny i zrozumiały o:
WAŻNE – gdy adresatem oświadczenia w postaci elektronicznej jest konsument zawierający umowę na odległość, to dodatkowo mogą znaleźć zastosowanie m.in. przepisy ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, która przewiduje większą ochronę dla konsumenta, albowiem przewiduje liczne przedkontraktowe obowiązki informacyjne przedsiębiorców oraz prawo odstąpienia od umowy przysługujące konsumentom
W ramach ochrony konsumentów ustawodawca zakazał przedsiębiorcom stosowania we wzorcach umów zawieranych z konsumentami niedozwolonych postanowień umownych, o których mowa w art. 385(1) § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny.
Z kolei katalog postanowień (klauzul) niedozwolonych został uregulowany w art. 385(3) Kodeksu cywilnego. Takimi postanowieniami umownymi są te, które w szczególności:
WAŻNE – postanowienia, które są niedozwolone, a które zostały zawarte w umowie, nie wiążą konsumenta
Z kolei w przepisie art. 23a ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów ustawodawca wprowadził zakaz stosowania we wzorcach umowy wykorzystywanych przy zawieraniu umów z konsumentami niedozwolonych postanowień umownych. Postępowanie w sprawach o uznanie postanowień wzorca umowy za niedozwolone może być wszczęte przez Prezesa UOKiK wyłącznie z urzędu.
WAŻNE – we wzorcach umów zawieranych z konsumentami zakazane jest stosowanie niedozwolonych postanowień umownych. Zakaz ten wynika z ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, a katalog niedozwolonych postanowień umownych jest uregulowany w Kodeksie cywilnym.
Tym samym, tworząc regulamin sklepu internetowego, warto sprawdzić, czy dana klauzula nie jest przypadkiem niedozwolona. Rejestr klauzul niedozwolonych znajdziesz tutaj. https://www.rejestr.uokik.gov.pl/
Do najważniejszych elementów regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną należy:
Powyższe elementy regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną są oczywiście takie same w regulaminie sklepu internetowego. Jednakże przekładając powyższe elementy na treść regulaminu e-sklepu, powinien on zawierać:
Wzór regulaminu sklepu internetowego możesz pobrać tutaj.
Regulamin sklepu internetowego to obowiązkowy dokument, który musi sporządzić sprzedawca. Taki regulamin musi być sporządzony z poszanowaniem przepisów prawa, być jasny i zrozumiały dla potencjalnego klienta i nie zawierać niedozwolonych klauzul umownych. Rzetelność jego sporządzenia jest o tyle ważna, albowiem zasadniczo jego treść pokrywa się z umową sprzedaży zawieranej w następnej kolejności.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.