Świadczenie usług jest niczym innym jak uregulowanym umową zobowiązaniem do wykonania określonej usługi. Możemy świadczyć usługi serwisowe, szkoleniowe czy doradztwa podatkowego. W dobie rozwijającej się technologii można świadczyć usługi również drogą elektroniczną. Z tego artykułu dowiesz się najważniejszych kwestii o tym, jak to robić.
Świadczenie usług nie zostało uregulowane wprost w przepisach prawa, a w szczególności w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny. Odnieśmy się jednak do przepisu art. 750 Kodeksu cywilnego, który stanowi, że: „Do umów o świadczenie usług, które nie są uregulowane innymi przepisami, stosuje się odpowiednio przepisy o zleceniu”.
Tym samym, jeśli będziemy mieć do czynienia ze świadczeniem usług polegających na wykonaniu konkretnych czynności dla zleceniodawcy oraz usług, które nie będą mogły być przedmiotem jakiejkolwiek innej umowy nazwanej (np. umowy prowadzenia rachunku bankowego, która występuje w przepisach Kodeksu cywilnego), to umowa ta bez wątpienia będzie umową o świadczenie usług w konkretnym zakresie, a jej konstrukcja będzie odpowiadać wymogom formalnym właściwym dla umowy zlecenia.
WAŻNE – umowa o świadczenie usług może zostać ukształtowana w sposób swobodny i dowolny, zgodnie z zasadą swobody umów.
Wśród umów o świadczenie usług wyróżnia się najczęściej umowy, takie jak:
Świadczenie usług drogą elektroniczną od zwykłego świadczenia usług różni się przede wszystkim tym, że reguluje ja inny akt prawny, a mianowicie ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Reguluje kwestie, takie jak:
Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 4 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną „świadczenie usługi drogą elektroniczną – wykonanie usługi świadczonej bez jednoczesnej obecności stron (na odległość), poprzez przekaz danych na indywidualne żądanie usługobiorcy, przesyłanej i otrzymywanej za pomocą urządzeń do elektronicznego przetwarzania, włącznie z kompresją cyfrową, i przechowywania danych, która jest w całości nadawana, odbierana lub transmitowana za pomocą sieci telekomunikacyjnej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne”.
Cechami charakterystycznymi dla świadczenia usług drogą elektroniczną są:
Świadczenie usług drogą elektroniczną może być ograniczone, jeżeli jest to niezbędne ze względu na ochronę zdrowia, obronność, bezpieczeństwo państwa lub bezpieczeństwo publiczne.
Aby można było mówić o świadczeniu usług drogą elektroniczną, należy wyjaśnić, kim są najważniejsze podmioty:
Do obowiązków usługodawcy związanych ze świadczeniem usług drogą elektroniczną należą w szczególności:
Informacja handlowa zawiera:
WAŻNE – zakazane jest przesyłanie niezamówionej informacji handlowej skierowanej do oznaczonego odbiorcy będącego osobą fizyczną za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej.
Usługodawca może przetwarzać następujące dane osobowe usługobiorcy niezbędne do nawiązania, ukształtowania treści, zmiany lub rozwiązania stosunku prawnego między nimi:
W celu realizacji umów lub dokonania innej czynności prawnej z usługobiorcą, usługodawca może przetwarzać inne dane niezbędne ze względu na właściwość świadczonej usługi lub sposób jej rozliczenia.
Usługodawca może przetwarzać:
Umowa o świadczenie usług drogą elektroniczna jest kolejnym najważniejszym dokumentem w przedmiocie świadczenia usług drogą elektroniczną. Taka umowa zazwyczaj następuje w formie elektronicznej i przykładowo, jeśli usługobiorca świadczy usługi w ramach prowadzonego sklepu internetowego, to zawierana umowa będzie umową sprzedaży i jej zawarcie nastąpi poprzez wybór konkretnego produktu/usług, wypełnienie formularza i końcowo dokonania płatności.
Tak jak w przypadku każdej innej umowy cywilnoprawnej usługobiorca ma prawo do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni od dnia jej zawarcia bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów. Usługobiorca-konsument w ciągu dwóch tygodni może złożyć ewentualne oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Z kolei termin na odstąpienie od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa biegnie:
Bieg terminu na odstąpienie od umowy nie rozpoczyna się w przypadku:
Dodatkowo należy również pamiętać, że taka umowa jest umową zawartą na odległość, która w myśl przepisu art. 2 ust. 1 ustawy o prawach konsumenta oznacza umowę zawartą z konsumentem w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie.
Uznanie danej umowy za umowę zawartą na odległość w rozumieniu analizowanej ustawy wymaga łącznego spełnienia następujących warunków:
Tradycyjne świadczenie usług i świadczenia usług drogą elektroniczną niewątpliwie różnią się od siebie. Niemniej pozostając w temacie świadczenia usług drogą elektroniczną, należy pamiętać o obowiązkach spoczywających na Usługodawcy, w tym obowiązku sporządzenia regulaminu świadczenia usług oraz tego, iż umowa, którą usługodawca będzie zawierać z Usługobiorcą-konsumentem, jest zawierana na odległość.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.