Przed rozpoczęciem świadczenia usług drogą elektroniczną usługodawca zobowiązany jest do sporządzenia regulaminu, na podstawie którego świadczone będą usługi i który powinien zostać udostępniony usługobiorcom. O tym, czym jest regulamin i jakie elementy powinien zawierać, przeczytasz w poniższym artykule.
Regulamin, o którym mowa w art. 8 ustawy z 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jest jednym z obowiązków usługodawcy (tj. osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej prowadzącej działalność zarobkową lub zawodową świadczącą usługi drogą elektroniczną). Regulamin stanowi dokument, który powinien być udostępniony usługobiorcy w pierwszej kolejności, tj. przed rozpoczęciem świadczenia usług drogą elektroniczną. Jest on na tyle istotny, ponieważ na jego podstawie świadczone będą usługi przez usługodawcę.
Regulamin świadczenia drogą elektroniczną musi zostać nieodpłatnie udostępniony usługobiorcy (osoba fizyczna, osoba prawna albo jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej korzystająca z usługi świadczonej drogą elektroniczną).
Regulamin ten udostępnia zawsze usługodawca:
Regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną odpowiada cywilistycznemu wzorcowi umowy, który został uregulowany w przepisie art. 384 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny. Zgodnie z tym przepisem:
Warunkiem włączenia wzorca umowy (w przypadku świadczenia usług drogą elektroniczną – regulaminu) do stosunku prawnego jest jego nieodpłatne doręczenie (udostępnienie) drugiej stronie umowy przed jej zawarciem. Jednakże należy pamiętać, że samo doręczenie (udostępnienie) usługobiorcy regulaminu nie prowadzi do zawarcia umowy, dopiero jej podpisanie albo dokonanie płatności (w zależności od warunków zawarcia umowy) rodzi skutki prawne, bowiem istotą regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną jest zawarcie w nim postanowień umownych, tzw. ogólnych warunków umów (postanowienie te będą wówczas zawarte w umowie o świadczenie usług drogą elektroniczną). Regulamin ten może zostać zaakceptowany albo nie.
Jeśli postanowienia regulaminu nie zostały udostępnione usługobiorcy:
to usługobiorca nie jest związany tymi postanowieniami.
Warto również zwrócić uwagę na przepisy cywilne, w szczególności przepis art. 66(1) Kodeksu cywilnego, który reguluje kwestie związane z ofertą w handlu elektronicznym. Jest to istotne, albowiem § 1 ww. przepisu stanowi, że „Oferta złożona w postaci elektronicznej wiąże składającego, jeżeli druga strona niezwłocznie potwierdzi jej otrzymanie”.
Z powyższego przepisu wynika, że warunkiem związania ofertą jest jej niezwłoczne potwierdzenie, które powinno od razu nastąpić. Terminem początkowym jest złożenie oświadczenia zawierającego ofertę, tj. zgodnie z przepisem art. 61 § 2 wprowadzenie oferty do środka komunikacji elektronicznej tak, aby adresat miał możliwość zapoznać się z jej treścią, co oznacza, że oferta nie wiąże strony do momentu jej potwierdzenia. Bezskuteczny upływ terminu do potwierdzenia powoduje, że nie powstaje stan związania ofertą.
Z kolei przepis art. 661 § 2 Kodeksu cywilnego stanowi, że przedsiębiorca składający ofertę w postaci elektronicznej jest obowiązany przed zawarciem umowy poinformować drugą stronę w sposób jednoznaczny i zrozumiały o:
WAŻNE – gdy adresatem oświadczenia w postaci elektronicznej jest konsument zawierający umowę na odległość, to dodatkowo mogą znaleźć zastosowanie m.in. przepisy ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, która przewiduje większą ochronę dla konsumenta poprzez liczne przedkontraktowe obowiązki informacyjne przedsiębiorców oraz prawo odstąpienia od umowy przysługujące konsumentom.
Do najważniejszych elementów regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną należy:
Wzór regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną możesz pobrać tutaj.
Stworzenie regulaminu świadczenia usług przez usługodawcę jest nie tylko jego obowiązkiem, ale również i fundamentem oraz pierwszą czynnością do określenia warunków umowy o świadczenie usług drogą elektroniczną. Regulamin traktuje się jako wzorzec umowy, który musi być udostępniony usługobiorcy przed zawarciem umowy. Pamiętaj jednak, że sama czynność udostępnienia regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną nie prowadzi samo w sobie do zawarcia umowy o świadczenie usługi drogą elektroniczną.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!