W dniu 12 lipca 2024 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano ustawę z dnia 12 lipca 2024 r. – Prawo komunikacji elektronicznej. Ustawodawca, sporządzając nowe prawo komunikacji elektronicznej, kierował się koniecznością ustanowienia Europejskiego Kodeksu Łączności Elektronicznej, którego celem jest poprawa pozycji konsumentów na rynku usług telekomunikacyjnych poprzez wprowadzenie szeregu możliwości dla konsumentów, np. zwiększenie elastyczności przy zawieraniu i rozwiązywaniu umów czy też udostępnianie zasobów na rzecz przedsiębiorcy komunikacji elektronicznej na potrzeby świadczenia usług komunikacji elektronicznej.
O tym, co jeszcze wprowadza ustawa, a przede wszystkim jak reguluje ona kwestie związane ze zgodami marketingowymi, przeczytasz w poniższym artykule.
W przepisie art. 1 ust. 1 Prawa komunikacji elektronicznej określono przedmiot ustawy, w szczególności ustawodawca wskazał, że akt ten będzie regulować kwestie związane z następującym zakresem:
Jedną ze zmian mających znaczenie w sferze marketingu elektronicznego są umowy zawierane z konsumentami [por. art. 287 Prawa komunikacji elektronicznej].
Przed zawarciem umowy przedsiębiorca – dostawca usług komunikacji elektronicznej – zobowiązany jest do bezpłatnego doręczenie konsumentowi na trwałym nośniku podsumowania głównych elementów informacji przedumownych, w szczególności:
Powyższe dotyczy umów o świadczenie usług komunikacji elektronicznej w zakresie usług komunikacji elektronicznej innych niż usługi transmisji danych używane do świadczenia usług komunikacji maszyna-maszyna.
W tym miejscu należy pamiętać, że nowe Prawo komunikacji elektronicznej uchylać będzie dotychczas obowiązującą ustawę z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne. W tymże akcie uregulowana była kwestia związana ze zgodami udzielonymi na cele marketingowe.
Zgodnie zatem ze stanem prawnym – co prawda jeszcze obowiązującym, ale tracącym moc prawną w dniu 10 listopada 2024 r. – (por. art. 172 Prawa telekomunikacyjnego):
Niezamówiona informacja handlowa uregulowana jest w przepisie art. 10 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Zgodnie z tym przepisem:
Tym samym należy pamiętać, iż możliwość przesyłania treści reklamowych za pomocą komunikacji elektronicznej (e-mail) lub za pomocą połączenia telefonicznego (SMS czy wykonanie połączenia wychodzącego, tzw. telemarketing) lub systemów automatycznego wywoływania (systemy głosowe, generatory SMS) wymaga zgody odbiorcy – konsumenta.
WAŻNE – system automatycznego wywoływania został zdefiniowany w art. 13 ust. 1 dyrektywy 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 lipca 2002 r. dotyczącej przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej (dyrektywa o prywatności i łączności elektronicznej) i zgodnie z tą regulacją „Używanie automatycznych systemów wywołujących i systemów łączności bez ludzkiej ingerencji (automatyczne urządzenia wywołujące), faksów lub poczty elektronicznej do celów marketingu bezpośredniego może być dozwolone jedynie wobec abonentów lub użytkowników, którzy uprzednio wyrazili na to zgodę”.
Kwestię zgody użytkowników końcowych reguluje przepis art. 174 Prawa telekomunikacyjnego, zgodnie z którym przepisy wymagają wyrażenia zgody przez abonenta lub użytkownika końcowego. Zgoda ta:
O odpowiedzialności za naruszenie czynu nieuczciwej konkurencji przeczytasz tutaj.
Warto przypomnieć, że ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji reguluje zapobieganie i zwalczanie nieuczciwej konkurencji w działalności gospodarczej, w szczególności produkcji przemysłowej i rolnej, budownictwie, handlu i usługach – w interesie publicznym, przedsiębiorców oraz klientów. Czynem nieuczciwej konkurencji jest:
Jednakże odpowiedzialność za przesyłanie niezamówionej informacji handlowej reguluje konkretnie przepis art. 24 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Zgodnie z ustępem 1 „Kto przesyła za pomocą środków komunikacji elektronicznej niezamówione informacje handlowe, podlega karze grzywny”.
Regulacja ta przewiduje odpowiedzialność z tytułu popełnienia wykroczenia, a wysokość grzywny co do zasady wynosi od 20 zł do 5 tys. zł.
Więcej na temat świadczenia usług drogą elektroniczną znajdziesz tutaj.
Ustawa z dnia 12 lipca 2024 r. – Prawo komunikacji elektronicznej oczekuje na wejście w życie (planowany czas wejścia w życie nowych przepisów to 10 listopada 2024 roku).
Kwestia zgód marketingowych znajduje się w przepisie art. 398 Prawa komunikacji elektronicznej i zakazywać będzie (oczywiście od dnia wejścia w życie ustawy) używania:
Dodatkowo należy pamiętać, że:
Przepisy niewątpliwie zostaną ujednolicone, a udzielona w przeszłości zgoda, która obejmować będzie kwestie marketingowe i przesyłanie informacji handlowych, wciąż będzie ważna, albowiem ustawodawca wprowadza wymóg uzyskania zgody w zakresie każdego kanału komunikacyjnego. Zmieniło się również to, że przepisy Prawa telekomunikacyjnego w zakresie zgód dotyczyły oznaczonego odbiorcy będącego osobą fizyczną, natomiast przepisy prawa komunikacji elektronicznej wprowadziły modyfikację podmiotową i obejmować będą abonenta lub użytkownika końcowego, co może dać możliwość interpretacyjną w przedmiocie tego, że zgoda będzie mogła być uzyskana od każdego podmiotu, tj. zarówno od osoby fizycznej, jak i prawnej.
Niewątpliwie kwestia zgody usługobiorcy jest istotna, albowiem od niej zależy możliwości wysyłania treści marketingowych o charakterze handlowym. Aby można było mówić o zgodzie, należy pamiętać, że musi ona być:
Z kolei forma takiej zgody musi mieć charakter oświadczenia (ustnego albo pisemnego) lub wyraźnego działania, które potwierdzi, że osoba wyraża wolę na przetwarzanie jej danych osobowych.
Zgodnie z przepisem art. 7 ust. 3 rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) „Osoba, której dane dotyczą, ma prawo w dowolnym momencie wycofać zgodę. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Osoba, której dane dotyczą, jest o tym informowana, zanim wyrazi zgodę. Wycofanie zgody musi być równie łatwe jak jej wyrażenie”.
Powyższa regulacja przyznaje prawo do wycofania uprzednio wyrażonej zgody.
Wejście w życiu Prawa o komunikacji elektronicznej będzie regulować wiele kwestii. Jednakże dla treści marketingowych o charakterze handlowym istotne będą przepisy dotyczące zgody marketingowej. Wyrażenie zgody jest istotne, ponieważ to od niej zależy, czy dostawca usług będzie mógł „legalnie” przekazywać do odbiorcy treści marketingowe.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zrób to za darmo z programem IFIRMA!
Witam,
dostałem powyższe info od C+
Czy nie zgadzając się na powyższe warunki mogę wypowiedzieć umowę którą podpisywałem dwa miesiące temu , nie płacąc kary ?