Celem programu lojalnościowego jest nagradzanie konsumentów za bycie klientem danego sklepu internetowego. Klienci uczestniczący w danym programie lojalnościowym mogą cieszyć się różnymi korzyściami, takimi jak rabaty, nagrody, zniżki itp. Niewątpliwie zatem klient-konsument odnosi szereg korzyści, a jedyną formalnością, jaką musi dopełnić, to często założenie konta w strefie klienta danego sklepu i rejestracja w programie, która opiera się na przekazaniu swoich danych osobowych i wyrażaniu kilku zgód (przykładowo na przetwarzanie danych osobowych czy zgody na cele marketingowe).
Czy taki program lojalności podlega regulacjom prawnym? O tym przeczytasz w poniższym artykule.
W pierwszej kolejności wskazać należy, że program lojalnościowy nie został uregulowany w przepisach prawa – brak jest zatem definicji legalnej, która pozwoliłaby ustalić, co należy dokładnie rozumieć pod tym pojęciem. Jednakże mając na uwadze fakt, iż program lojalnościowy zasadniczo wiąże dwie strony, sprzedawcę-przedsiębiorcę i klienta-konsumenta, to można wysunąć wniosek, iż taki program musi być zgodny z prawem, a w szczególności z:
Program lojalnościowy polega na wzajemności, bowiem sprzedawca zobowiązuje się przyznać klientowi konkretne korzyści, przykładowo nagrody czy zniżki za przystąpienie do programu, a klient zobowiązuje się przekazać mu swoje dane osobowe i przykładowo przystąpić do newslettera.
Można więc uznać, iż sprzedawca-przedsiębiorca i klient-konsument zawierają umowę, jednakże jest to umowa nienazwana, która będzie zawierana w oparciu o zasadę swobody umów. Umowa nienazwana nie jest uregulowana w przepisach Kodeksu cywilnego, jednak, jako że strony łączy stosunek zobowiązaniowy, można odnieść ją do poszczególnych cywilnych regulacji. Przystąpienie do programu lojalnościowego powoduje powstanie praw i obowiązków zarówno po stronie sprzedawcy-przedsiębiorcy, jak i klienta-konsumenta, dlatego wszelkie ewentualne spory powstałe w trakcie trwania stosunku zobowiązaniowego można rozwiązywać w oparciu o przepisy prawa cywilnego.
Program lojalnościowy niewątpliwie wiąże się również z przepisami RODO, albowiem chcąc przystąpić do programu, należy przede wszystkim przekazać swoje dane osobowe organizatorowi programu.
W ramach przypomnienia – zgodnie z przepisem art. 4 pkt 1 RODO dane osobowe oznaczają wszelkie informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej („osobie, której dane dotyczą”); możliwa do zidentyfikowania osoba fizyczna to osoba, którą można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować, w szczególności na podstawie identyfikatora takiego jak imię i nazwisko, numer identyfikacyjny, dane o lokalizacji, identyfikator internetowy lub jeden bądź kilka szczególnych czynników określających fizyczną, fizjologiczną, genetyczną, psychiczną, ekonomiczną, kulturową lub społeczną tożsamość osoby fizycznej.
Więcej na temat danych osobowych przeczytasz tutaj.
Skoro dane osobowe zostaną już przekazane, to administrator danych osobowych zobowiązany jest do spełnienia tzw. obowiązku informacyjnego.
Obowiązek ten został uregulowany m.in. w art. 13 RODO i zgodnie z tym przepisem administrator podczas pozyskiwania danych osobowych musi podać osobie (właścicielowi danych) najważniejsze informacje, tj.:
Dlatego też rekomenduje się sporządzenie dokumentu w postaci klauzuli informacyjnej RODO dla osób biorących udział w programie lojalnościowym. W takiej klauzuli warto zawrzeć następujące elementy:
Dyrektywa Omnibus jest stosunkowo nową dyrektywą, a jej regulacje pomnożyły ilość nowych obowiązków nałożonych na sprzedawców zarówno tych tradycyjnych, jak i internetowych. Nowe regulacje dotyczą m.in.:
Trudno jest odnieść przepisy dyrektywy Omnibus do kwestii związanych z programem lojalnościowym, albowiem program lojalnościowy z góry zakłada rabaty, korzystne ceny, zniżki na pewną kategorię produktów w jakichś konkretnych okresach czasu. Skoro nagrody te przysługują uczestnikom programu lojalnościowego, to próżno zatem oczekiwać, iż sprzedawca zobowiązany będzie do poinformowania klienta-uczestnika programu o przykładowo najniższej cenie, jaka była przed zastosowaną obniżką cenową.
Praktyka pokazuje, że większość programów lojalnościowych ma swój regulamin. Jednakże jego sporządzenie nie jest obowiązkowe, albowiem, tak jak wskazano na wstępie niniejszego artykułu, program lojalnościowy nie jest nigdzie uregulowany, wskutek czego brak jest wytycznych do tego, co powinien taki program zawierać od strony prawnej.
Niemniej jednak, mając na uwadze, że z programami lojalnościowymi zazwyczaj spotykamy się u przedsiębiorców sprzedających towary czy usługi, na których co do zasady spoczywa szereg obowiązków – przykładowo posiadania na stronie regulaminu sklepu internetowego czy polityki prywatności – warto również zadbać o regulamin oferowanego programu.
Programy lojalnościowe nie są obowiązkowe, albowiem jest to narzędzie marketingowe służące do utrzymania relacji z klientem-konsumentem i niejako „nagrodzenia go” za pozostawanie w relacji ze sprzedawcą tego konkretnego e-sklepu. Kiedy już dojdzie do stworzenia takiego programu, to warto zadbać o zgromadzenie najważniejszych informacji w jednym dokumencie, tak aby klient-konsument wiedział, z jakimi warunkami wiąże się przystąpienie do programu. Takim dokumentem będzie regulamin programu lojalnościowego, czyli zbiór zasad i norm korzystania programu. Jego istotą jest niewątpliwie jasne i zrozumiałe poinformowanie o prawach i obowiązkach uczestnika programu oraz obowiązkach spoczywających na przedsiębiorcy-sprzedawcy jako organizatorze tegoż programu.
Chcesz dowiedzieć się, czym jest regulamin sklepu internetowego i przy okazji pobrać gotowy wzór? Jeśli tak, to przejdź do tego artykułu.
Reklamacji może zostać poddany nie tylko sam program lojalnościowy, ale również rzeczy ruchome, które otrzymał klient-uczestnik.
Reklamacja co do przebiegu programu lojalnościowego może dotyczyć przykładowo zidentyfikowanych przez uczestnika programu błędów w naliczeniu punktów czy problemów z realizacją nagród bądź błędów w zakresie naliczenia zniżek, kodów rabatowych. Wówczas taka reklamacja powinna być zgłoszona mailowo albo poprzez formularz reklamacyjny, który powinien znajdować się na stronie e-sklepu.
WAŻNE – w przypadku braku formularza reklamacyjnego na stronie e-sklepu należy samodzielnie sporządzić zgłoszenie, zamieszczając w nim najważniejsze elementy: reklamowany przedmiot, datę zidentyfikowania problemu/wady, zakres żądania, adres do korespondencji, adres mailowy oraz numer telefonu.
Jeśli chodzi o nagrody uzyskane w związku z uczestnictwem w programie lojalnościowym albo towary zakupione po okazyjnej cenie, to należy pamiętać, że zasadniczo organizator nie ponosi odpowiedzialności z tytułu rękojmi za ich wady fizyczne. Rzeczy te winny posiadać kartę gwarancyjną producenta i powinny być reklamowane bezpośrednio w punktach serwisowych danego producenta.
Więcej o gwarancji przy sprzedaży przeczytasz w tym artykule.
Programy lojalnościowe cieszą się niezwykle dużą popularnością i można je znaleźć w większości sklepów zarówno tych internetowych, jak i stacjonarnych. Stworzenie programu lojalnościowego od strony marketingowej wymaga opracowania strategii, która zachęci klientów do skorzystania z jego oferty, natomiast nie można zapominać również o stronie prawnej. Przede wszystkim program lojalnościowy i wszelkie dokumenty stanowiące jego nieodzowne elementy powinny być zgodne z przepisami prawa, takimi jak przepisy prawa cywilnego, prawa konsumenta czy przepisy RODO.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!