|
|
11 minut czytania

Jak wypełnić wniosek o wakacje składkowe – wniosek RWS instrukcja krok po kroku

Wakacje składkowe obejmują zwolnienie ze składek społecznych, można z nich skorzystać raz w roku. Sprawdź czy możesz skorzystać z wakacji ZUS i dowiedz się jak to zrobić.

wniosek RWS

Od 01.11.2024, przedsiębiorcy mają możliwość złożenia wniosku ZUS RWS, który umożliwia skorzystanie z wakacji składkowych.

Należy pamiętać, że wniosek można złożyć jedynie w formie elektronicznej i wyłącznie za pomocą platformy eZUS (dawnej PUE ZUS), dlatego też nie będzie możliwości złożenia go za pomocą serwisu IFIRMA. Forma elektroniczna wyklucza możliwość złożenia wniosku w formie papierowej w oddziale ZUS.

Warto pamiętać o tym, że przedsiębiorca może tylko raz w roku złożyć wniosek o wakacje składkowe. W związku z tym, dla roku 2024 dotyczy to jedynie deklaracji za grudzień (ZUS DRA 12/2024) z płatnością do 20.01.2025.

Wakacje składkowe obejmują zwolnienie ze składek społecznych, w tym Fundusz Pracy i Funduszu Solidarnościowego, od najniższej podstawy wymiaru składek. Dotyczą tylko przedsiębiorcy. Składki podlegające pod wakacje składkowe będą finansowane przez budżet państwa.

UWAGA!
Zwolnienie z opłacania składek nie dotyczy składki na ubezpieczenie zdrowotne.

WAŻNE! To jakie warunki muszą zostać spełnione, by móc skorzystać z wakacji składkowych, zostało opisane tutaj.

Jak złożyć wniosek RWS?

Logowanie

Aby złożyć wniosek, w pierwszej kolejności należy przejść na stronę: www.zus.pl. Kolejno należy w prawym górnym rogu wybrać Zaloguj się do PUE/eZUS.

Zrzut ze strony www.zus.pl

Kolejno należy zalogować się do swojego konta płatnika za pomocą poniższych opcji:

  1. podając login oraz hasło nadane przez ZUS,
  2. poprzez login.gov.pl tj. Profilem zaufanym, Aplikacją mObywatel, Bankowością elektroniczną, e-Dowodem lub używając USE eID,
  3. kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
  4. logując się przez banki współpracujące z ZUS.

Zrzut ze strony www.zus.pl

UWAGA!
Jeżeli przedsiębiorca nie posiada profilu zaufanego, warto skorzystać z poradnika, który opisuje krok po kroku cały proces: Jak założyć Profil Zaufany?

Informacje ogólne

Po zalogowaniu się do konta należy przejść do zakładki w prawym górnym rogu Płatnik. Kolejno z bocznego menu, należy wybrać Kreatory wniosków → Kreator wniosku o zwolnienie z obowiązku opłacenia składek za wskazany miesiąc – RWS (wakacje składkowe).

Zrzut z kreatora wniosku RWS

Po wybraniu kreatora wniosku RWS należy zaznaczyć, jaki jest cel złożenia wniosku:

  1. Wniosek – jeżeli wniosek składany będzie po raz pierwszy,
  2. Uzupełnienie/korekta wniosku – jeżeli płatnik chce poprawić wysłany wniosek lub edytować wniosek, jaki nie został wysłany,
  3. Wycofanie wniosku – jeżeli płatnik chce wycofać wniosek. W takiej sytuacji należy uzupełnić jedynie pole z sekcji Dane przedsiębiorcy. Pozostałe pola będą nieaktywne do wypełniania.

UWAGA!
Uzupełnienie/korekta wniosku oraz wycofanie wniosku możliwe jest tylko do czasu rozstrzygnięcia wniosku przez ZUS.

W sytuacji, kiedy przedsiębiorca uzupełnia wniosek po raz pierwszy, należy wybrać Wniosek. Kolejno należy wybrać opcję Dalej u dołu strony.

Zrzut z kreatora wniosku RWS

Dane płatnika

Przechodząc do kolejnej sekcji, płatnik zatwierdza dane osobowe dotyczące prowadzonej działalności. Dane jak NIP, PESEL, Imię i Nazwisko będą uzupełnione automatycznie. Dane dotyczące dokumentu tożsamości i nr telefonu są dobrowolne. Jeżeli zostanie podany numer, może to wpłynąć na szybszy termin wyjaśnienia sprawy.

Zrzut z kreatora wniosku RWS

Po uzupełnieniu danych należy u dołu strony wybrać Dalej.

Wniosek RW – treść

Następna sekcja dotyczy miesiąca i roku, za który przedsiębiorca wnioskuje o zwolnienie z obowiązku opłacania składek.

Serwis na podstawie miesiąca złożenia wniosku, automatycznie wskaże miesiąc kolejny.
Więc jeżeli wniosek zostanie złożony w listopadzie, system podstawi 12 2024.

Zrzut z kreatora wniosku RWS

Kolejno, aby przejść do następnej sekcji, należy wybrać Dalej.

Oświadczenia

Kolejna zakładka dotyczy oświadczeń w zakresie:

    a) Przychód przedsiębiorcy

Przedsiębiorca powinien spełnić warunek dotyczący przychodu:

Zrzut z kreatora wniosku RWS

Jeżeli przedsiębiorca składa wniosek w listopadzie 2024 to warunek ten będzie spełniony jeżeli:

  • przychód przedsiębiorcy za rok 2023 albo rok 2022 nie przekroczył 2 milionów euro,
  • przedsiębiorca nie osiągnął w ogóle w roku 2023 i 2022 przychodu z działalności gospodarczej.

Wartość przychodu przeliczamy z EUR na PLN według kursu średniego NBP na dzień ostatniego dnia roboczego roku poprzedzającego złożenie wniosku, kurs z 29.12.2023 r. wynosi 4,3480, zatem składając wniosek w listopadzie 2024 mowa o wartości 8 696 000,00 zł.

    b) Współpraca z byłym pracodawcą

Przedsiębiorca powinien spełnić warunek dotyczący współpracy z byłym pracodawcą:

Zrzut z kreatora wniosku RWS

Jeżeli przedsiębiorca składa wniosek w listopadzie 2024 np. 16 listopada 2024 to warunek ten będzie spełniony jeżeli w 2023 roku oraz w okresie od stycznia do 15 listopada 2024 nie prowadził działalności gospodarczej na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz którego w roku rozpoczęcia działalności lub rok wcześniej wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności, które wchodzą w zakres jego działalności.

    c) Pomoc de minimis

Przedsiębiorca jest zobowiązany dysponować limitem pomocy de minimis w wysokości co najmniej sumy obowiązujących go w danym miesiącu kalendarzowym składek na ubezpieczenia społeczne, z których chce uzyskać zwolnienie. Limit pomocy de minimis wynosi 300 000 euro i obowiązuje przez okres 3 minionych lat.

Nie istnieje centralny rejestr pomocy, który zawierałby wszelkie możliwe formy otrzymanej pomocy de minimis. Przedsiębiorca może posiłkować się danymi zawartymi w systemach SUDOP (https://sudop.uokik.gov.pl). Należy jednak mieć na uwadze, że dane zawarte w systemach SUDOP nie zawsze wskażą wszystkie niezbędne informacje.

O przyznaniu pomocy de minimis może świadczyć otrzymane od przyznającego pomoc zaświadczenie, lub informacja, że otrzymana pomoc stanowi pomoc de minimis. Zdarzają się takie rodzaje pomocy jak np. jednorazowa amortyzacja, gdzie po to, żeby otrzymać zaświadczenie, należy samodzielnie o nie wystąpić. Dowiedz się więcej o pomocy de minimis i przeczytaj: Pomoc de minims – czym jest? Kompendium 2025

  • Jeżeli przedsiębiorca nie korzystał z pomocy de minimis wówczas należy zaznaczyć: nie korzystałem z pomocy publicznej de minimis. Kolejno u dołu strony należy wybrać Dalej.

    Zrzut z kreatora wniosku RWS

  • W sytuacji kiedy, przedsiębiorca korzystał z pomocy de minimis, dla potwierdzenia tego, płatnik powinien złożyć:
    • Oświadczenie
      lub
    • Zaświadczenie.

Kiedy przedsiębiorca wybierze oświadczenie, w sekcji pojawi się opcja Dodaj kolejny podmiot, gdzie konieczne jest wskazanie:

  1. nazwy i NIP-u podmiotu udzielającego pomocy,
  2. datę udzielonej pomocy,
  3. wartość pomocy w euro.

Uwaga!

Infolinia ZUS obecnie informuje, iż w przypadku otrzymania pomocy de minimis w postaci jednorazowej amortyzacji jako dane podmiotu należy wskazać dane urzędu skarbowego, pod jaki polega rozliczeniu przedsiębiorca, jaki wystawia zaświadczenie o otrzymanej pomocy de minimis.

Zrzut z kreatora wniosku RWS

Zrzut z kreatora wniosku RWS

Kiedy przedsiębiorca wybierze opcję zaświadczenie wówczas przed wysyłką wniosku do ZUS, konieczne jest dołączenie zaświadczania za pomocą funkcji “dodaj załącznik” (zostanie to pokazane w dalszej części instrukcji).

Zrzut z kreatora wniosku RWS

Po wypełnieniu sekcji dotyczącej pomocy de minimis u dołu strony należy ponownie wybrać Dalej.

UWAGA!

Należy pamiętać, że wszelkie odpowiedzi zawarte we wniosku są udzielane pod rygorem odpowiedzialności karnej – czego przedsiębiorca powinien być świadomy.

Wielkość podmiotu, klasa działalności

Po przejściu do następnej strony, kolejna sekcja dotyczy warunków przyznania pomocy de minimis. W tym celu należy wskazać wielkość podmiotu oraz klasę działalności gospodarczej (przeważające PKD).

Wielkość podmiotu podzielona jest na:

  • mikroprzedsiębiorstwo – to przedsiębiorstwo, które zatrudnia mniej niż 10 pracowników i którego roczny obrót lub roczna suma bilansowa nie przekracza 2 mln EURO,
  • małe przedsiębiorstwo – to przedsiębiorstwo, które zatrudnia mniej niż 50 pracowników i którego roczny obrót lub roczna suma bilansowa nie przekracza 10 milionów EURO,
  • średnie przedsiębiorstwo – to przedsiębiorstwo, które zatrudnia mniej niż 250 pracowników i którego roczny obrót lub roczna suma bilansowa nie przekracza 50 milionów EURO, lub roczna suma bilansowa nie przekracza 43 milionów EURO,
  • inny przedsiębiorca – to przedsiębiorstwo, które nie jest mikroprzedsiębiorstwem, małym przedsiębiorstwem i średnim przedsiębiorstwem.

Na podstawie opisu, dla większości naszych klientów odpowiednio należy wybrać: mikroprzedsiębiorca.

Następnie w zakładce “Klasa działalności”, należy wskazać przeważające PKD (przeważające PKD – działalność, która ma największy udział w ogólnej działalności podmiotu mierzona kryterium sprzedaży, liczby pracujących). Można również skorzystać z podpowiedzi opisu PKD wybierając “…”

Informacja w zakresie Kodu PKD dostępna jest również w serwisie IFIRMA poprzez zakładkę Login → Konfiguracja → Dane firmy → Rodzaj działalności gospodarczej wg PKD 2007. (Kod PKD, należy wpisać nie używając kropek np. 46622Z zamiast 46.22.Z)

Zrzut z kreatora wniosku RWS

Po uzupełnieniu sekcji należy analogicznie wybrać Dalej.

Powiązania z innymi przedsiębiorcami

Kolejna zakładka jest kontynuacją w zakresie informacji wymagających przy ubieganiu się o pomoc de minmis.

Górny pułap pomocy de minimis odnosi się do wsparcia, które może być udzielone jednemu przedsiębiorcy. W tej części wniosku należy wskazać powiązania z innymi przedsiębiorcami. Definicja jednego przedsiębiorstwa – obejmuje wszystkie jednostki gospodarcze, które są ze sobą powiązane.

Jak rozumieć powiązania? Jeżeli między dwoma podmiotami występuje, choć jedna niżej opisana sytuacja mówimy o jednostkach powiązanych. Kiedy jedna jednostka gospodarcza:

  • ma w drugiej większość praw głos akcjonariuszy, wspólników lub członków,
  • ma prawo odwoływać lub wyznaczać większość członków organu administracyjnego zarządzającego lub nadzorczego jednostki,
  • ma prawo wywierać na jednostkę dominujący wpływ-zgodnie z zawartą umową lub np. w akcie założycielskim spółki,
  • jest akcjonariuszem lub wspólnikiem w innej jednostce gospodarczej lub jej członkiem i samodzielnie kontroluje – zgodnie z porozumieniem z innymi akcjonariuszami, wspólnikami lub członkami tej jednostki – większość praw głosu
  • akcjonariuszy, wspólników lub członków tej jednostki.

Bez względu na to czy ww. stosunki zachodzą za pośrednictwem jednej innej, czy kilku innych jednostek gospodarczych-mówimy nadal o jednym przedsiębiorstwie.

Szczegółowe informacje na temat podmiotów powiązanych w kontekście podatkowym, można znaleźć również na blogu eksperckim.

Jeżeli płatnik zaznaczył, chociażby jedną odpowiedź TAK, należy podać numery NIP wszystkich powiązanych przedsiębiorców oraz łączną wartość pomocy de minimis otrzymanej w okresie minionych 3 lat.

Jeżeli przedsiębiorstwa nie otrzymały pomocy, należy wskazać „0”.

Zrzut z kreatora wniosku RWS

Jeżeli żadne z powiązań nie zachodzą, należy wszędzie zaznaczyć NIE.

Zrzut z kreatora wniosku RWS

Następnie ponownie należy wybrać Dalej.

Informacje o powstaniu podmiotu

W kolejnej sekcji należy wskazać czy przedsiębiorstwo w okresie 3 lat:

    a) powstało wskutek połączenia się innych przedsiębiorców,
    b) przejęło innego przedsiębiorcę,
    c) powstało w wyniku podziału innego przedsiębiorcy,
    d) powstało w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy.

Jeżeli płatnik w podpunkcie a) lub b) zaznaczył chociażby jedną odpowiedź TAK, wówczas należy wskazać numery NIP wszystkich połączonych lub przejętych przedsiębiorców oraz łączną wartość pomocy de minimis otrzymanej w okresie minionych 3 lat przez połączone lub przejęte przedsiębiorstwa.

Jeżeli przedsiębiorstwa te nie otrzymały pomocy, należy wpisać „0”.

Zrzut z kreatora wniosku RWS

Jeżeli płatnik w podpunkcie a) lub b) zaznaczył chociażby jedną odpowiedź TAK, wówczas należy wskazać numery NIP przed podziałem lub przekształceniem oraz łączną wartość pomocy de minimis otrzymanej w okresie minionych 3 lat przed przekształceniem lub podziałem w odniesieniu do działalności przejętej.

Jeżeli przedsiębiorstwa te nie otrzymały pomocy to należy wpisać „0”.

Jeżeli natomiast płatnik nie jest w stanie ustalić wielkości pomocy de minimis jaka przypada na wskazane przedsiębiorstwo w wyniku podziału, wówczas należy wskazać łączną wartość pomocy otrzymanej przez przedsiębiorstwo przed podziałem oraz wartość kapitału przedsiębiorcy przed podziałem oraz wartość kapitału przedsiębiorstwa na moment podziału.

Zrzut z kreatora wniosku RWS

Jeżeli płatnik wszędzie zaznaczył NIE, należy przejść do kolejnej strony wybierając u dołu strony Dalej.

Zrzut z kreatora wniosku RWS

Informacje dotyczące działalności gospodarczej prowadzonej przez podmiot

Kolejna sekcja w dalszym ciągu odnosi się do informacji wymaganych przy ubieganiu się o pomoc de minimis. W tej zakładce płatnik wykazuje czy działalność, dla której składany jest wniosek o zwolnienie ze składek ZUS, prowadzona jest we wskazanych dziedzinach.

W sytuacji kiedy przedsiębiorca wybrał wszędzie opcję NIE, wówczas u dołu strony należy wybrać Utwórz i przejdź dalej.

Zrzut z kreatora wniosku RWS

Jeśli przedsiębiorca w którejś z opcji wybrał TAK, wówczas pojawią się opcję e. i f. (wybierając opcję a. lub b.), bądź pojawi się opcja e. (wybierając opcję c. lub d.)

Zrzut z kreatora wniosku RWS

Zrzut z kreatora wniosku RWS

UWAGA!

Pkt f) należy wypełnić wyłącznie w sytuacji, gdy w bloku Informacje dotyczące działalności gospodarczej prowadzonej przez podmiot w pkt a) lub b) zostało zaznaczone TAK. Wówczas należy wskazać, w jaki sposób jest zapewniona rozdzielność.

Zrzut z kreatora wniosku RWS

Załączniki

Ostatnim krokiem jest dodanie załącznika w postaci zaświadczenia, w przypadku jeżeli przedsiębiorca podczas wypełniania wniosku zadeklarował, że korzystał z pomocy de minimis i chce to udokumentować za pomocą zaświadczenia.

Wówczas w tym miejscu należy skorzystać z opcji Dodaj załączniki.

Zrzut z kreatora wniosku RWS

Następnie, aby wysłać wniosek o wakacje składkowe, należy u dołu strony wybrać Podpisz i wyślij.

Wypełniony wniosek można podpisać za pomocą:

  • profilu PUE,
  • profilu zaufanego ePUAP,
  • podpisem osobistym,
  • kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

Zrzut z kreatora wniosku RWS

Po wysłaniu wniosku zostanie wygenerowane Urzędowe Poświadczenie Przedłożenia. Status wniosku można zobaczyć w menu bocznym w wierszu Zwolnienie z obowiązku opłacenia składek. Wnioski rozpatrywane są zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego.

Informacje w sprawie wniosku przedsiębiorca otrzyma na swoje konto płatnika PUE/eZUS.

Dodatkowo, na co wskazuje ZUS, informacje o nowych wiadomościach w sprawie wniosku przedsiębiorca otrzyma na adres e-mail lub numer telefonu, który podał na PUE/eZUS.

W przypadku zwolnienia ze składek przedsiębiorca otrzyma informację. Jeśli zwolnienie będzie częściowe, lub gdy ulga nie zostanie przyznana, ZUS wyda decyzję w tej sprawie.

Ważne! Dopiero po otrzymaniu informacji z ZUS, iż przedsiębiorca otrzymał ulgę, można wykazać ulgę na deklaracji ZUS, której dotyczą wakacje składkowe.

Stan prawny na dzień: 06.11.2024 r.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Cała firma
w jednym miejscu?

Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!

  • Osobisty księgowy
  • Fakturowanie
  • Dokumenty
  • Rozliczenia
  • E-commerce
  • Raporty
już od 149zł/mies.
Zleć księgowość

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie