Zorganizowanie akcji promocyjnej o charakterze marketingowym niekiedy sprowadza się do zorganizowania konkursu czy też loterii w danym przedsiębiorstwie. Ale czy konkurs i loteria to to samo? Czy zachodzą pomiędzy nimi jakieś istotne różnice?
Zgodnie z ustawą z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych konkurs to „przyrzeczenie publiczne, w którym zamawiający, przez publiczne ogłoszenie, przyrzeka nagrodę za wykonanie i przeniesienie prawa do pracy konkursowej wybranej przez sąd konkursowy”.
Najistotniejszym elementem konkursu jest to, że stanowi przyrzeczenie publiczne. Aby wyjaśnić to pojęcie, należy odnieść się do ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny, która w przepisach art. 919 i nast. reguluje kwestie związane z przyrzeczeniem.
Cechami charakterystycznymi przyrzeczenia publicznego są:
Sąd Apelacyjny w Warszawie w wyroku z dnia 23 kwietnia 2013 r., sygn. akt VI ACa 1435/12 wskazał, że: „W przypadku konkursów stanowiących przyrzeczenie publiczne przyrzekający nagrodę może sformułować regulamin konkursu, którego celem jest dokładniejsze opisanie zasad uczestnictwa w konkursie i powyższe nie oznacza, że mogą być one uznane za ofertę umowną czy też wzorzec umowny”.
Tym samym konkursem w rozumieniu przepisów prawa będzie publiczna obietnica nagrody za wykonanie jakiejś czynności złożona przez organizatora konkursu.
Przykład konkursu jako przyrzeczenia publicznego
Firma XYZ ogłosiła konkurs fotograficzny. Za najlepsze zdjęcie organizator konkursu obiecał nagrodę pieniężną.
Jako że ww. konkurs został ogłoszony publicznie, mamy do czynienia z przyrzeczeniem publicznym. Każdy, kto spełni warunki konkursu określone w regulaminie, może przystąpić do udziału.
Loteria została uregulowana w ustawie z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, która wyróżnia następujące loterie:
Różnice między konkursem a loterią:
Organizatorem loterii może być:
Jednakże należy pamiętać, że organizator loterii musi działać zgodnie z przepisami ustawy o grach hazardowych.
Organizując konkurs, należy pamiętać o najważniejszych kwestiach:
Elementy regulaminu konkursu:
W przypadku organizacji konkursu i loterii również dochodzi do przetwarzania danych osobowych uczestników. Przede wszystkim organizator konkursu czy loterii musi poinformować uczestnika o:
Między konkursem a loterią zachodzi szereg istotnych różnic, przede wszystkim element losowości oraz konieczność uzyskania zezwolenia (w przypadku loterii) oraz dokonanie ogłoszenia publiczne, tzw. przyrzeczenia publicznego oraz sporządzenie jasnych wytycznych i kryteriów co do wyłonienia zwycięzcy i określenia zadania konkursowego. Jako że te dwa rodzaje przedsięwzięć mają na celu wyłonienie zwycięzcy, różnią się formą ich organizacji.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!