Allegro to największy marketplace w Polsce, który intensywnie się zmienia, podążając za najnowszymi trendami na rynku. Jednak wdrażane nowości nie zawsze są pozytywnie odbierane przez wszystkich sprzedawców.
Zastanówmy się więc, dlaczego są one wprowadzane i czego można się jeszcze spodziewać w najbliższej przyszłości.
Analizując nowe rozwiązania wdrażane na platformie w 2024 roku, można wyróżnić 3 największe zmiany. Pierwszą z nich jest produktyzacja, która znacznie zmieniła dotychczasowe reguły gry. Dla części użytkowników Allegro nie ma już miejsca, a inni muszą się mocno wysilić, żeby osiągnąć te same wyniki, co wcześniej.
W efekcie wśród sprzedawców pojawiły się głosy, że zmienione Allegro dostępne jest już tylko dla “dużych”, zapominając, że, w zależności od pomysłu i produktu, miejsce jest tak naprawdę dla każdego.
Na tym etapie pojawia się więc pytanie, czy warto rozpocząć działania na Allegro? Chociaż zdania na ten temat są podzielone, nadal można prowadzić opłacalną aktywność na Allegro, jednak wymaga to dużego zaangażowania i rozsądnego podejścia. Kluczowe staje się wejście na rynek z unikalnym pomysłem i autentyczną determinacją.
Kolejną dużą zmianą, która również spotkała się z częściowo negatywnym odbiorem, jest pobieranie prowizji w momencie sprzedania produktu.
Równolegle Allegro idzie bardzo mocno w stronę marek, z czym łączy się trzecia zmiana – ochrona marek. Warto jak najszybciej wchodzić w ten marketplace. Obecnie istnieją badania, które pokazują, że w Polsce Allegro stanowi aż 45% rynku e-commerc’owego. Platformę tę należy więc traktować jako niezwykle użyteczny środek do docierania z informacją o swoim produkcie, podkreślając znaczenie samej marki.
Na szczególną uwagę zasługuje tutaj na pewno sztuczna inteligencja, która współcześnie jest już obecna niemal w każdej dziedzinie naszego życia. Również na Allegro pojawi się, wciąż zyskująca większą popularność, opcja wyszukiwania po obrazie. Udział sztucznej inteligencji można także dostrzec w odpowiedziach konsultantów, które stają się coraz bardziej zautomatyzowane.
Samo Allegro, dostrzegając największą konkurencję w sklepach stacjonarnych, dąży do zapewnienia swoim użytkownikom jak najlepszych doświadczeń. W tym celu platforma skupia się na dynamicznym rozwoju logistyki, by błyskawicznie dostarczać zamówienia do poszczególnych klientów. W przyszłym roku można więc spodziewać się wdrożenia kolejnych usprawnień gwarantujących jeszcze szybszy proces realizacji.
Z drugiej strony, bazując na statystykach z ubiegłych lat, skupiających się na proporcjach kosztów do przychodów, należy przygotować się na większe wydatki. Jednak nawet pomimo wzrostu kosztów i konkurencji, Allegro nadal pozostaje jednym z najbardziej skutecznych, efektywnych i stosunkowo tanich kanałów sprzedaży.
1 października 2024 roku Allegro, będąc dotychczas dostępnym w Polsce, Czechach i na Słowacji, weszło również na rynek węgierski. Jednak pomimo wszystkich pozytywnych efektów wynikających z samej ekspansji platformy, obszarowi temu należy przypisać zdecydowanie mniejszy sukces niż pozostałym rynkom.
Widocznym problemem staje się tu ilość realnych sprzedaży, która odbiega od pierwotnych oczekiwań. Równolegle pojawia się aspekt dłuższego procesu dostawy, przez co zachwiana zostaje pewna przewaga logistyczna.
Dlatego też, dążąc do jak najlepszego wykorzystania potencjału rynku węgierskiego, kluczowe staje się poświęcenie temu obszarowi szczególnej uwagi, czasu i większych nakładów pracy, uwzględniając stworzenie dopasowanej do bieżących realiów strategii marketingowej.
Bazując na dotychczasowych zapowiedziach, kolejnymi kierunkami ekspansji Allegro będą Słowenia i Chorwacja.
W kontekście zarządzania sprzedażą, 10 października 2024 roku Sales Center zastąpiło zakładkę Moja sprzedaż.
Niefortunny był jednak sam okres wprowadzenia zmiany. Październik to czas, w którym nie ma miejscu na innowacje – w czwartym kwartale największą uwagę skupia się na generowaniu wyników. Dodatkowo u wielu sprzedawców pojawiły się trudności w odnalezieniu się w nowej strukturze, nie przynosząc wcale znacznej poprawy komfortu pracy. Istnieje także ryzyko, że niedługo opcja ta stanie się płatną usługą.
Allegro zazwyczaj wprowadza zmiany, uwzględniając dwa powody. Jednym z nich są uwarunkowania prawne, przykładowo UOKIK narzuca na Allegro pewną zmianę czy zmieniają się prawa w Unii Europejskiej. Natomiast drugi rodzaj zmian to te, z których platforma pragnie czerpać jakieś zyski albo chce coś uporządkować.
Do tej drugiej grupy można zaliczyć wprowadzenie zmiany pomiaru zadowolenia kupujących, odchodząc od praktyki oceniania dwóch kryteriów świadczących tak naprawdę o tym samym. Co prawda nadal pozostanie 500 punktów, jednak zostaną one podzielone na inne kryteria. Jest to więc pewnego rodzaju uproszczenie dla sprzedawców, którzy nie będą już podwójnie karani.
Od 17 października sprzedawcy mogą również korzystać z asystenta Sales Center, który ma pełnić rolę przewodnika ułatwiającego budowanie silniejszej pozycji sprzedawcy na platformie. Funkcja ta ma za zadanie podpowiadać zadania, które należy realizować każdego dnia, żeby wyżej wyskakiwać w wynikach wyszukiwania czy zmaksymalizować zadowolenie kupujących.
Allegro rozpoczęło także testy AI do analizy opinii. Z jednej strony to kolejne narzędzie, które może być przydatne przede wszystkim dla kupujących. Jednak z drugiej, nie jest to do końca sprawiedliwe rozwiązanie, nawet jeśli algorytm wychwyca najważniejsze słowa, które są powtarzane.
Przykładowo, po otrzymaniu 100 opinii pod produktem 95 z nich jest pozytywnych i 5 negatywnych. Podsumowanie AI pokaże, że jedni postrzegają produkt jako bardzo dobry, a drudzy jednak nie do końca. Uwzględniając tę perspektywę – 95% do 5%, nie powinna pojawić się narracja “jedni i drudzy”, to powinno być jasno zasygnalizowane.
Obecnie platforma wykorzystuje AI do usprawnienia wyszukiwań produktów, jednak samo zastosowanie sztucznej inteligencji staje się coraz szersze. Zaczęło się od bota Alina, który udzielał odpowiedzi na pytania klientów pragnących kupić jakiś produkt.
Kolejnym obszarem jest tutaj wyszukiwanie obrazem przez telefon. Po zrobieniu zdjęcia sztuczna inteligencja podpowiada produkty pożądane. Dlatego też, sprzedając na Allegro, warto zadbać również o miniaturkę produktu na białym tle, żeby znalazł się on w wynikach wyszukiwania.
Sztuczna inteligencja znajduje swoje zastosowanie także w kontekście wielowariantowości. Allegro dąży do takiego zjawiska, żeby u jednego sprzedawcy, kupujący nabył jak najwięcej rzeczy. W tym celu platforma, przy użyciu AI, podpowiada co jeszcze kupić, by stworzyć super zestaw.
Allegro poprawia też zdjęcia, nanosząc pewne sugestie na miniaturki. Na grafice pojawia się wtedy oznaczenie – miniaturka zmieniona przez sztuczną inteligencję. Przykładowo, gdy występuje bardzo duża sprzedaż, a miniaturka łamie regulamin platformy, to Allegro nie zamknie oferty tylko samo ją zmieni.
Warto wspomnieć tutaj również o wzmocnieniu zarządzania polityką cenową. Skupiając się na przyciągnięciu klientów, po dostrzeżeniu w innym miejscu konkretnego trendu na dany produkt, Allegro potrafi zmienić cenę danego sprzedawcy na niższą, rekompensując mu różnicę w cenie mniejszą prowizją.
Na wzrost znaczenia samego Allegro wpływa również przebijający się z zachodu trend, w którym marketplacy ważą już więcej niż sklepy internetowe.
Rozpoczynając działania na Allegro, łatwo wyskalować sprzedaż. Platforma sama zapewnia logistykę SMART, nie trzeba podpisywać osobnych umów czy dodatkowo łączyć się z operatorem płatności, z dostępnego katalogu można też pobrać zdjęcia.
Jednak Allegro najlepiej sprawdza się jako uzupełniający kanał sprzedaży. W tym ujęciu dobrym rozwiązaniem staje się równoległe prowadzenie sklepu internetowego, stanowiącego pewnego rodzaju zabezpieczenie biznesowe.
Obecnie można więc wyróżnić 4 filary stabilnego biznesu e-commerce:
Dużym ułatwieniem przy rozpoczynaniu sprzedaży na Allegro okazuje się także wykorzystanie innowacyjnych narzędzi. IFIRMA oferuje dedykowane rozwiązania dotyczące integracji z Allegro, która pozwala w zoptymalizowany sposób wystawiać oferty czy nimi zarządzać, pomagając lepiej i szybciej wprowadzać konkretne produkty na platformę.
Warto zacząć od rozpoznania terenu. Kluczową rolę odgrywa tu narzędzie Allegro Analytics, które jest w stanie powiedzieć wszystko o sprzedaży konkurencji – z jakich metod marketingowych korzysta, jak zachowują się konsumenci, w jakich godzinach i co dokładnie kupują.
Zdecydowanie jednym z największych błędów jest brak marketingu. Nawet gdy sprzedawca oferuje najlepszy produkt, bez odpowiednich działań marketingowych mało kto się o tym dowie.
Samą formę prezentacji produktu należy dopasować do specyfiki, preferencji, a także wiedzy grupy docelowej. Stosowanie wyłącznie mocno specjalistycznego języka może utrudnić komunikację z potencjalnymi klientami, ostatecznie zniechęcając ich do dokonania zakupu.
Odniesienie sukcesu na Allegro uzależnione jest również od skutecznego wybicia się na tle konkurencji. Uwzględnienie opinii klientów, ich potrzeb, a także różnego rodzaju niedociągnięć konkurencji pozwoli na stworzenie wyróżnika przyciągającego uwagę odbiorców.
Dodatkowo warto zachować również czujność wobec trendów pojawiających się na zachodzie. Przyjęcie nieco szerszej perspektywy to sposób, by zapoczątkować sprzedaż nowych produktów na polskim rynku.
Pomimo licznych zmian, fundamenty sprzedaży wciąż pozostają takie same, utrzymując kluczową rolę samej obsługi klienta. Znaczenie ma tu więc na przykład czas odpowiedzi na wiadomość czy ogólne budowanie doświadczeń klienta. Nie bez znaczenia jest też sama logistyka. Dla klientów ważny element stanowi jak najkrótszy czas realizacji zamówienia.
Od 1 lipca 2024 roku Allegro sprawdza i przekazuje dane do organów podatkowych. Jeszcze przed wprowadzeniem rozporządzenia sprzedawców na platformie można było podzielić na tych mniejszych, którzy nie zawsze ewidencjonowali sprzedaż oraz tych, którzy musieli spełnić warunki RODO, przejść przez kontrolę sanepidu, odprowadzać podatek czy zatrudniać osoby, przez co mieli po prostu trudniej.
Wraz z pojawieniem się w tym obszarze zmiany z Allegro wycofało się wielu sprzedawców obawiających się nowych konsekwencji wynikających z przekroczenia określonego progu przychodów, co doprowadziło do rozłożenia dotychczasowej sprzedaży pomiędzy tych, którzy podjęli decyzję o pozostaniu na platformie.
Zapoznaj się także z naszym artykułem o Rozporządzeniu GPSR.
Jak pokazują badania Gemiusa dotyczące rynku e-commerce, współcześnie rośnie rola azjatyckich marketplace’ów – 7% ankietowanych zna platformę AliExpress, a 80% Temu, 36% deklaruje też kupowanie na tych platformach. Pojawia się więc pytanie, czy Allegro powinno obawiać się tej zmiany na rynku.
Dużo zależy tak naprawdę od branży sprzedaży. Specyfika niektórych ofert, szczególnie tych z wartościowymi przedmiotami, sprawia, że azjatyckie marketplace’y nie stanowią dla nich poważnego zagrożenia.
Nieco inaczej wygląda to jednak w przypadku sprzedaży produktów o mniejszej wartości – tzw. łatwo zbywalnych, przy której realne stają się obawy utraty przynajmniej części klientów.
Dążąc do minimalizacji tego zjawiska, warto skupić się na budowaniu własnej marki, bo produkty z azjatycznych platform to zazwyczaj tzw. no-name. Istotna jest też sama kreatywność, która pozwoli na wyróżnienie produktu nawet wśród zagranicznej konkurencji.
Wraz z pojawianiem się coraz większej ilości sprzedawców azjatyckich na Allegro ważną kwestią stało się samo rozróżnianie ofert i ocena ich wiarygodności. Platforma ma wiele programów chroniących kupującego – np. Allegro Protect. Jednak największym weryfikatorem wszystkich ofert pozostają kupujący, którzy wystawiają komentarze, opinie czy zgłaszają błędy w konkretnym produkcie.
Pierwszy trend obraca się wokół ograniczonej przestrzeni dla resellerów. Obecnie przeważnie same marki wkraczają na Allegro. Wcześniej nie traktowały one tego kanału poważnie, bo miały grupę resellerów. Siły rozkładały się wtedy między sprzedawców. Natomiast dzisiaj walka ta przybiera formę marka vs. marka.
Drugi trend sięga czasów pandemii, kiedy to narodziła się ogromna popularność na dropshipping. Współcześnie jednak utrzymanie na platformach marketplace’owych modelu dropshippingowego jest bardzo trudne.
Na uwagę zasługuje tutaj także automatyzacja. W obszarze tym pojawia się coraz więcej nowości. Sztuczna inteligencja, powtarzalne procesy możliwe do zastąpienia odpowiednimi programami – to wszystko usprawnia rozbudowywanie zaplecza oprogramowania do Allegro. Nieustannie powstają innowacyjne narzędzia, które są w stanie zaoszczędzić robocze godziny sprzedawcy, pomagając mu w skalowaniu zysków.
W kontekście czynników decydujących o sprzedaży, na pewno warto podkreślić istotę coraz szybszych zamówień, możliwości płatności odroczonej, pozytywnych opinii, personalizacji produktów, wygody zakupów połączonej z satysfakcjonującymi doświadczeniami (np. opcja zapakuj na prezent), kreatywnego marketingu czy wartościowego kontentu oferty.
Kolejnym ważnym aspektem są promocje. Allegro często organizuje specjalne akcje z takich okazji, jak święta czy Black Friday. Do świata e-commerce coraz silniej przenoszony jest też trend kalendarzy adwentowych.
Przystąpienie do tego rodzaju specjalnych akcji wymaga jednak podjęcia określonych kroków. Przede wszystkim, bazując na wcześniejszych analizach, warto przygotować się asortymentowo. W okresie tym kluczowe staje się też odpowiednie zatowarowanie, inwestycja w zwiększoną reklamę, a także zadbanie o zaplecze związane z ludźmi, w tym współpracę z firmami kurierskimi.
Dodatkowo przystąpienie do organizowanych akcji promocyjnych powinna warunkować racjonalna analiza marży. W sytuacji gdy włączenie się do działań łączy się z taką obniżką ceny produktu, że sprzedawca wychodzi na zero, zdecydowanie nie jest to korzystne dla niego rozwiązanie.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.