W dobie rosnącego zapotrzebowania na szybki dostęp do Internetu, kluczowe staje się przyspieszenie rozwoju sieci o bardzo dużej przepustowości (VHCN). Dzięki rozporządzeniu GIA, czyli nowemu rozporządzeniu o infrastrukturze gigabitowej, proces ten zostanie przyspieszony poprzez promowanie wspólnego korzystania z istniejącej infrastruktury technicznej oraz umożliwienie bardziej efektywnego wdrażania nowej. Akt w sprawie infrastruktury gigabitowej wszedł w życie 11 maja 2024 r., a stosowany będzie dopiero od listopada 2025 roku.
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1309 z dnia 29 kwietnia 2024 r. w sprawie środków mających na celu zmniejszenie kosztów wdrażania gigabitowych sieci łączności elektronicznej, zmieniające rozporządzenie (UE) 2015/2120 i uchylające dyrektywę 2014/61/UE (akt w sprawie infrastruktury gigabitowej) weszło w życie 11 maja 2024 r. i stosowane będzie od listopada 2025 roku.
Wśród głównych założeń należy wyróżnić:
Przepisy rozporządzenia mają na celu ułatwienie operatorom sieci elektronicznych uzyskanie dostępu do istniejącej już infrastruktury, co powinno przyspieszy rozwój tychże sieci i obniżyć koszty ich wdrażania.
Etapy postępowania z udzieleniem dostępu do infrastruktury technicznej uregulowane zostały w przepisie art. 3 rozporządzenia i przedstawiają się następująco:
operatorzy sieci oraz podmioty sektora publicznego będą zobowiązani do pozytywnego rozpatrzenia wniosków o dostęp do infrastruktury technicznej, pod warunkiem że będą one uzasadnione (ważne – wnioski muszą zawierać szczegółowe informacje, takie jak rodzaj infrastruktury oraz harmonogram realizacji, a państwa członkowskie mogą ustalić szczegółowe wymagania administracyjne związane z tymi wnioskami).
w przypadku gdy operatorzy sieci będą planować instalacje urządzeń na dzierżawionych gruntach, właściciele tych gruntów są zobowiązani do prowadzenia negocjacji w dobrej wierze, w tym w zakresie ceny i warunków dostępu, zgodnie z obowiązującym prawem krajowym. Operatorzy oraz właściciele gruntów mają obowiązek poinformować krajowy organ regulacyjny o zawarciu takich umów, w tym o uzgodnionej cenie.
operatorzy mogą ubiegać się o dostęp do dachów lub innych przestrzeni budynków komercyjnych w celu instalacji elementów VHCN, pod warunkiem że budynki te znajdują się na obszarach wiejskich lub odległych, gdzie brakuje podobnej infrastruktury, a państwa członkowskie mają prawo zwolnić niektóre kategorie budynków z tego wymogu, biorąc pod uwagę ich wartość historyczną, religijną lub kwestie związane z bezpieczeństwem.
przy ustalaniu „sprawiedliwych i rozsądnych warunków” dostępu operatorzy i właściciele infrastruktury powinni brać pod uwagę różnorodne czynniki, w tym: obowiązujące umowy, koszty związane z udzieleniem dostępu, inwestycje w infrastrukturę, potrzebę uzyskania odpowiedniego zwrotu z inwestycji oraz wpływ na konkurencję.
operatorzy i właściciele infrastruktury mogą odmówić dostępu do swojej infrastruktury, jeśli uznają, że:
w przypadku gdy istnieją alternatywne środki dostępu (np. dostęp do innej sieci, która może pełnić tę samą rolę), operatorzy mogą odmówić dostępu na podstawie tych alternatywnych rozwiązań, pod warunkiem że są one oferowane na sprawiedliwych i rozsądnych warunkach.
operatorzy mają również prawo do oferowania dostępu do swojej infrastruktury technicznej w celu realizacji innych celów niż budowa sieci łączności, takich jak instalowanie urządzeń towarzyszących.
Uproszczenie procesu uzyskiwania zezwoleń na prace budowlane związane z wdrażaniem sieci VHCN, czyli sieci o bardzo dużej przepustowości, oraz zmniejszenie obciążenia administracyjnego dla organów odpowiedzialnych za wydawanie tych zezwoleń regulują obowiązujące przepisy, które dają możliwość otrzymania zwolnienia z obowiązku uzyskania pozwolenia na niektóre prace budowlane. Zwolnienia mają dotyczyć określonych rodzajów infrastruktury, na przykład masztów, anten czy podziemnych kabli, pod warunkiem spełnienia pewnych wymagań, tak aby te mniej skomplikowane roboty nie wymagały długotrwałych procedur administracyjnych, co ma przyspieszyć rozwój infrastruktury VHCN.
W przepisie art. 9 ust. 1 aktu o infrastrukturze gigabitowej (GIA) wskazano, że „roboty budowlane, które obejmują którykolwiek z poniższych elementów, nie podlegają procedurze udzielania zezwoleń w rozumieniu art. 7, chyba że takie zezwolenie jest wymagane zgodnie z innymi aktami prawnymi Unii:
Z kolei w przepisie art. 9 ust. 3 rozporządzenia wskazano, że „Na zasadzie odstępstwa od ust. 1 i z zastrzeżeniem procedury określonej w ust. 2, właściwe organy mogą wymagać zezwoleń na wdrożenie elementów VHCN lub urządzeń towarzyszących w następujących sytuacjach:
Natomiast należy pamiętać, że nie wszystkie prace budowlane mogą być zwolnione z zezwoleń, bowiem np. prace związane z infrastrukturą o szczególnej wartości historycznej, architektonicznej lub ze względu na bezpieczeństwo publiczne mogą wciąż wymagać spełnienia procedur. Dlatego rekomenduje się, aby państwa członkowskie w tym zakresie opublikowały roboty, które będą objęte zwolnieniami, a operatorzy powinni informować odpowiednie władze o zamiarze przeprowadzenia takich robót.
W przepisie art. 10 rozporządzenia GIA uregulowano kwestie z wewnątrzbudynkową infrastrukturą i kablami światłowodowymi, z których wynika, że:
Rozporządzenie GIA nakłada szereg obowiązków dla przedsiębiorców, a w szczególności dla operatorów sieci łączności elektronicznej oraz podmiotów zajmujących się infrastrukturą techniczną, tj.:
Rozporządzenie GIA ma na celu wsparcie rozwoju sieci o bardzo dużej przepustowości (VHCN) poprzez zachęcanie do wykorzystywania istniejącej infrastruktury technicznej oraz umożliwienie bardziej efektywnego wdrażania nowej infrastruktury, co pozwoli na szybsze wdrażanie takich sieci i obniżenie związanych z nimi kosztów. Chociaż weszło ono w życie już w dniu 11 maja 2024 r., to jego stosowanie datowane jest na listopad 2025 roku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.