|
|
7 minut czytania

Integracja sklepu internetowego z kurierem – jak wybrać najlepszą opcję w 2025?

Podczas budowania sklepu internetowego trzeba zwrócić uwagę na jego funkcjonalność. Automatyzacje niektórych procesów, szczególnie dostaw, ułatwią kupującym nawigację po serwisie, a sprzedawcom pozwolą zaoszczędzić czas. Zobacz, jak wybrać kuriera do sklepu internetowego.

Integracja sklepu internetowego z kurierem

Zmiana formy opodatkowania 2025 – jaka forma opodatkowania jest najlepsza dla firmy jednoosobowej?

Żeby sklep internetowy mógł spełniać swoją podstawową rolę, muszą się w nim znaleźć produkty, które klient może obejrzeć i kupić, kilka dostępnych metod płatności, aby mógł opłacić zamówienie tak, jak mu wygodnie, i różne sposoby dostawy. Aby jednak sklep wyróżniał się na tle konkurencji i generował więcej konwersji, musimy zbudować bogate zaplecze techniczne i sieć integracji, które dodadzą naszemu e-sklepowi kilka punktów w rubryczce „funkcjonalność”.

Do tego właśnie potrzebne nam są integracje, czyli narzędzia od zewnętrznych usługodawców, które możemy wprowadzić na swojej platformie e-commerce. W zależności od tego, jak od kulis wygląda nasz sklep, mamy do wyboru różne usprawnienia, głównie są to integracja sklepu internetowego z kurierem czy operatorami płatności. Gwarantuje to nie tylko zwiększenie atrakcyjności sklepu dla kupujących, dla których wartością jest dostosowywanie ofert do ich potrzeb. Na automatyzacji skorzystają również przedsiębiorcy – na przykład dzięki integracji z modułem e-commerce ifirma.pl mogą zaoszczędzić czas na obsłudze zamówień i wystawianiu faktur.

Formy wysyłki w sklepie internetowym

Pomimo niemal nieograniczonej dostępności zdobycie klienta w sprzedaży online może być paradoksalnie trudniejsze niż w przypadku sklepu stacjonarnego. O ile przyciągnięcie zainteresowanych na stronę nie jest tak dużym wyzwaniem – można generować ruch reklamami czy dbać o optymalizację treści – o tyle zatrzymanie ich w sklepie wymaga znacznie więcej wysiłku.

Żeby zwabić klienta w dół lejka marketingowego i przekonać do sfinalizowania zakupu, trzeba zadbać o to, by podczas krótkiej wizyty na stronie odpowiedzieć na wszystkie jego potrzeby, w tym preferencje dotyczące sposobu dostawy. Kluczem do sukcesu może okazać się integracja sklepu internetowego z kurierem.

To, z jakimi usługami możemy zintegrować e-commerce, zależy od typu platformy, na której zbudowany jest nasz sklep. Jeszcze przed stworzeniem domeny warto więc przejrzeć listy dostępnych rozszerzeń – obok kosztów, skalowalnośći i poziomu trudności obsługi technicznej to właśnie one są głównym czynnikiem, który koniecznie trzeba wziąć pod uwagę przy wyborze platformy.

Najczęściej wybierane formy dostaw i zwrotów według raportu „E-commerce w Polsce 2024”:

  • dostawa do automatu paczkowego (81% dostaw, 36% zwrotów),
  • dostawa kurierem (43% dostaw, 12% zwrotów),
  • dostawa do punktu partnerskiego (20% dostaw, 7% zwrotów),
  • dostawa do sklepu stacjonarnego (7% dostaw, 12% zwrotów).

Oczywiście możemy wyjść z założenie, że więcej oznacza lepiej, i oferować klientom wszystkie metody dostawy, jakie tylko przyjdą nam do głowy. Za moment, kiedy przejdziemy do kwestii odpowiedzialności sprzedawcy za towar, dowiesz się, dlaczego nie zawsze jest to najlepszy pomysł. Najważniejsze jest jednak to, żeby nie pominąć najczęściej wybieranych i nie stracić klienta na ostatnim etapie, czyli finalizacji zamówienia. Warto więc zainteresować się branżą logistyczną i usługami kurierskimi dla sklepu online.

Wybór kuriera do sklepu internetowego – na co zwrócić uwagę?

Zakres usług popularnych firm kurierskich zasadniczo jest zbliżony. Diabeł tkwi jednak w szczegółach. Dla właścicieli e-sklepów kluczowe powinny być dwie kwestie: ceny przesyłek i rzetelność dostawcy. Niskie koszty są zresztą jednym z najważniejszych czynników, które wpływają na decyzję kupujących, w którym serwisie zrobią zakupy (według raportu Gemius ma to znaczenie aż dla 42% respondentów). Zaufanie do przewoźnika jest natomiast istotne ze względu na odpowiedzialność jaką jako sprzedawcy ponosimy za dostarczenie zamówienia.

Mimo że nie mamy bezpośredniego wpływu na to, co wydarzy się podczas transportu, to my będziemy ponosić konsekwencje w sytuacji, gdy przesyłka ulegnie zniszczeniu lub zaginie. Chociażby z tego powodu wybór kuriera do sklepu internetowego powinien być dobrze przemyślany. Co ważne, dotyczy to tylko form dostawy, które oferujemy. Jeśli klient prosi sprzedawcę o wysłanie zamówienia w inny sposób, robi to na własne ryzyko.

UOKiK powołuje się na art. 548 § 3 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym: „Jeżeli rzecz sprzedana ma zostać przesłana przez sprzedawcę kupującemu będącemu konsumentem, niebezpieczeństwo przypadkowej utraty lub uszkodzenia rzeczy przechodzi na kupującego z chwilą jej wydania kupującemu. Za wydanie rzeczy uważa się jej powierzenie przez sprzedawcę przewoźnikowi, jeżeli sprzedawca nie miał wpływu na wybór przewoźnika przez kupującego”.

Te regulacje dotyczą transakcji z osobami fizycznymi, czyli najczęstszymi uczestnikami sprzedaży detalicznej w sklepie internetowym czy na marketplace. Inaczej wygląda perspektywa prawna wobec transakcji B2B. Możesz przeczytać o tym więcej tutaj.

W decyzji, jaki kurier dla sklepu online, będzie odpowiedni, najlepiej opierać się nie na swoich preferencjach, ale na danych. To, co jest dla nas wygodne, nie zawsze będzie wygodne dla naszych klientów, a tym samym – nie zawsze będzie nam się opłacać. Zastanów się więc, kim są Twoi klienci i czego oczekują. Pomocne mogą się do tego okazać persony, które pozwalają wyobrazić sobie użytkownika sklepu, poznać jego cele i motywacje.

Co jeszcze wziąć pod uwagę, jeśli chodzi o usługi kurierskie dla sklepu internetowego?

  • Zakres usług – weź pod uwagę, czy przewoźnik oferuje dostawy ekspresowe, dostawy do paczkomatów i punktów partnerskich, i jak wygląda obsługa zwrotów.
  • Zasięg usług – firmy mogą oferować wszystkie usługi, których potrzebujesz, jednak nie na obszarze, gdzie mieszkają Twoi klienci.
  • Jakość usług – poszukaj opinii innych sprzedawców na forach lub grupach w mediach społecznościowych.
  • Opcja śledzenia przesyłek – kiedyś rynkowy trend, dzisiaj standard w obsłudze klienta, bez którego trudno zdobyć zaufanie.

Wybór kuriera dla sklepu online – jakie mamy opcje?

Często forma dostawy będzie uzależniona od tego, co sprzedajesz (inaczej wygląda transport biżuterii, a inaczej mebli), czy oferujesz klientom darmową wysyłkę, w jakich godzinach możesz nadawać paczki, gdzie znajduje się Twój magazyn i o której godzinie chcesz je nadawać. Przy wyborze kuriera do sklepu internetowego trzeba więc wziąć pod uwagę, czy dany przewoźnik spełnia nasze podstawowe wymagania.

Przyjrzyjmy się największym graczom na polskim rynku e-commerce. Posłużmy się raz jeszcze raportem przygotowanym przez Gemius, z którego wynika, że najchętniej wybierane przez klientów są:

  • InPost – polski dostawca usług logistycznych, który wprowadził na rynek automaty paczkowe, opcja najchętniej wybierana przez klientów (45% respondentów). Dzięki integracji modułu e-commerce ifirma.pl z InPost można tworzyć przesyłki, generować etykiety i zamawiać kuriera bezpośrednio z serwisu;
  • DPD – polska część międzynarodowej sieci kurierskiej Geopost, również posiada własny automat DPD Pickup ( 31% respondentów);
  • DHL – międzynarodowa firma logistyczna, która obsługuje klientów indywidualnych i realizuje dostawy B2B (12% respondentów);
  • Pocztex – kurier Poczty Polskiej, który realizuje przesyłki krajowe i międzynarodowe (4% respondentów).

Brokerzy kurierscy a wybór kuriera do sklepu internetowego

Dlaczego kupujący często wolą godzinami przeglądać marketplace niż odwiedzić sklepy bezpośrednio? Odpowiedzmy w dwóch słowach: wybór i wygoda. W listingu łatwiej jest przeglądać produkty, porównywać ceny i wybrać najkorzystniejszą ofertę. Zazwyczaj jako sprzedawcy musimy się głowić, co zrobić, żeby wypchnąć oferty na szczyt tej listy. Zdarza się jednak, że i my możemy sobie powybierać – na przykład dostawę usług logistycznych.

Wybór kuriera do sklepu internetowego ułatwiają brokerzy kurierscy, czyli pośrednicy. To oni biorą na siebie negocjację atrakcyjnych warunków i korzystnych cen usług, aby zapewnić dostawcom (a jednocześnie i sobie) stały napływ klientów. Jest to rozwiązanie, które szczególnie powinno przypaść do gustu małym lub początkującym firmom, którym trudno określić wolumen przesyłek.

Brokerem kurierskim są na przykład zintegrowane z IFIRMA apaczka i furgonetka. Dowiedz się więcej o usługach brokerów i sprawdź, komu opłaca się korzystać z ich usług.

Integracja sklepu internetowego z kurierem – czy to się opłaca?

Aby sklep internetowy funkcjonował sprawnie, istotne jest wprowadzanie automatyzacji, które zdejmą z barków sprzedawców ciężar ręcznego uzupełniania danych i pozwolą im się skupić na efektywnym realizowaniu zamierzonych celów. Zautomatyzować można na przykład wystawianie faktur, sekcję FAQ, naliczanie rabatów czy właśnie obsługę dostaw.

Integracja sklepu internetowego z kurierem umożliwia m.in. szybkie przekazywanie danych kupujących do systemów operacyjnych dostawców, zamawianie kurierów czy automatyczne generowanie etykiet. Minimalizuje też ryzyko błędów, które nierzadko pojawiają się przy ręcznym uzupełnianiu podanych przez klienta danych do wysyłki. Ułatwienia otrzymują również klienci – dodatkowe funkcje, takie jak śledzenie przesyłek czy możliwość przekierowania paczki znacznie poprawia jakość doświadczenia zakupowego i wpływa na ogólną ocenę działania e-sklepu.

To, jak wybrać kuriera dla sklepu internetowego, bywa trudne, jednak warto poświęcić czas na dobry research. Dodanie integracji sprawia, że nawet mały sprzedawca może zbudować sprawnie działający system logistyczny i proces obsługi klienta, który nie będzie odstawał od modus operandi e-commerce’owych gigantów. A to wszystko stosunkowo niskim kosztem.

Podsumowanie

Zdarza się, że podczas tworzenia sklepu internetowego kwestie estetyczne pozostawiają funkcjonalności w cieniu. Zgoda – rozbudowane opisy i dobrej jakości zdjęcia pozytywnie wpływają na pozycjonowanie, jednak nawet najlepiej zaprezentowane produkty nie przekonają klienta, który nie będzie mógł ich otrzymać zgodnie ze swoimi preferencjami.

Na dzisiejszym rynku sprzedaży online wydaje się, że integracja z dostawcami i zautomatyzowanie usług kurierskich dla sklepu online jest nie tylko opcjonalnym ułatwieniem, ale obowiązkowym elementem, bez którego trudno stawać w wyścigu z konkurentami.

Autor ifirma.pl

Małgorzata Góra

Absolwentka polonistyki i socjologii ekonomicznej na Uniwersytecie Wrocławskim. Ukończyła też Polską Szkołę Reportażu. Pasjonatka komunikologii. Nieustannie poszukuje nowych metod nawiązywania relacji z klientem. Bacznie przypatruje się branży, szczególną uwagę zwracając na akcje real time marketingowe. W IFIRMA SA tworzy teksty w tematyce e-commerce, współtworzy content plany i zarządza mediami społecznościowymi.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie
Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003