Aby odpowiedzieć na pytanie, który z AI chatbotów prowadzi w wyścigu, musimy najpierw ustalić, gdzie jest meta. Innymi słowy, trzeba określić, jakie są kryteria oceny możliwości czatbotów wykorzystujących sztuczną inteligencję.
W jakich zatem biznesowych konkurencjach będą brały udział ChatGTP vs Bard vs Bing?
Lista kryteriów, według których można oceniać ChatGTP vs Bard vs Bing jest długa. Dlatego zanim zabierzesz się za jej czytanie, zadaj sobie pytanie: w jakich firmowych zadaniach ma Ci pomagać chatbot AI? Które z nich są najważniejsze, a które opcjonalne?
Czy będzie to przede wszystkim generowanie podsumowań ze spotkań firmowych, czy raczej możliwość przetwarzania w jednym wątku materiałów w różnych językach? A może najważniejsza będzie możliwość generowania opisów produktów na podstawie obrazu?
Miej odpowiedzi z tyłu głowy, a łatwo Ci będzie ocenić, na co przede wszystkim powinienieś zwrócić uwagę. Przyjrzyjmy się zatem bliżej najważniejszym kryteriom oceny biznesowej przydatności najpopularniejszych czatbotów AI.
Pierwsze kryterium to możliwość rozumienia ludzkiej mowy przez sztuczną inteligencję (Natural Language Understanding). Dla biznesu oznacza ono przede wszystkim możliwość wykonywania poleceń i trafnej odpowiedzi na zapytania.
ChatGPT, szczególnie w wersji Plus, doskonale radzi sobie ze złożonymi poleceniami, jednak korzystając z niego na komputerze trzeba wpisywać je na klawiaturze. Rozpoznawanie mowy dostępne jest tylko w aplikacji mobilnej. Bard i Bing obsługują głosowe wprowadzanie zapytań także w wersji desktopowej, więc w pierwszym punkcie wygrana ChatGTP vs Bard vs Bing należy się ex equo dwóm ostatnim.
Zapoznaj się też: ChatGPT use cases. 18 przykładów, jak usprawnić pracę firmy z ChatGPT
Umiejętność zamknięcia w krótkiej pigułce długiego materiału pozwala chatbotom na tworzenie streszczeń tekstu (summarization), a nawet analizę danych. Najważniejsze cechy to objętość materiału, jaką AI chat jest w stanie podsumować, a także trafność wyboru najistotniejszych fragmentów tekstu, które znajdą się w podsumowaniu. Jeśli chodzi o generowanie podsumowań przez AI chaty, pierwszeństwo należy się Chatowi GPT, ponieważ po włączeniu jednego z pluginów służących do odczytywania plików pdf, na przykład AskYourPDF czy Aii PDF można łatwo wygenerować podsumowanie transkrypcji spotkania czy długiego firmowego raportu.
Źródło: ChatGPT (https://chat.openai.com/)
Rozumowanie (reasoning) to umiejętność kluczowa dla analizy skomplikowanych kwestii. To dzięki niej AI chat może pomóc w podejmowaniu lepszych decyzji biznesowych. Choć czasem trzeba nieco pomóc AI chatowi podsuwając mu w prompcie tok rozumowania (Chain of Thought, CoT), wszystkie radzą sobie z tym coraz lepiej. Zwycięzcą jest jednak ChatGPT ze względu na moduł Advanced Data Analysis, dzięki któremu można nie tylko rozwiązywać proste zadania, lecz także ułatwić wyciąganie wniosków z danych.
Źródło: arXiv:2201.11903
Wszystkie trzy AI chaty radzą sobie z wieloma językami (multilinguality). Jednak trzeba dokładnie sprawdzać generowane przez nie odpowiedzi. Potrafią bowiem popełniać zaskakujące błędy, na przykład źle odmieniać słowa. W tej konkurencji niełatwo wskazać zwycięzcę zmagania ChatGTP vs Bard vs Bing, jakość odpowiedzi zależy bowiem od wybranego języka oraz zadawanych pytań.
Jeśli chcemy zadawać AI chatowi pytania o fakty i otrzymywać poprawne odpowiedzi, kryterium oceny skuteczności działania ChatGTP vs Bard vs Bing będzie faktyczność (Factuality). Aby generowane odpowiedzi były trafne sztuczna musi posługiwać się aktualnymi danymi.
W takim przypadku najlepiej skorzystać z Binga lub Barda. Bing generuje odpowiedzi korzystając bezpośrednio z zasobów internetu, a także można wybrać, aby odpowiedzi były bardziej precyzyjne ograniczając w ten sposób kreatywność, która staje się wadą w przypadku braku danych potrzebnych do udzielenia odpowiedzi.
Drugim wyborem będzie Bard, który został wyposażony w możliwość sprawdzenia źródła wiedzy. Wystarczy kliknąć Googlową literę “G” pod odpowiedzią czata, a zgodne z prawdą informacje podświetlą się na zielono.
Źródło: Google Bard (https://bard.google.com/)
Uwaga – Bard nie zawsze udostępnia możliwość sprawdzenia odpowiedzi, czasem zamiast tego wyświetla pytania, które przekierowują do wyników wyszukiwania. Wtedy trzeba samodzielnie potwierdzić prawdziwość odpowiedzi.
Sprawdź również: Nowe funkcje Google Gemini. Co warto wiedzieć?
Aby skutecznie korzystać z możliwości AI czatów w biznesie, musimy wziąć pod uwagę nie tylko udzielane przez nie odpowiedzi. Ważny jest również sposób, w jaki wchodzimy w interakcję ze sztuczną inteligencją. Choć na pierwszy rzut oka interfejsy wszystkich trzech AI czatów są do siebie zbliżone, wybierając narzędzie do codziennej pracy warto zastanowić się, czy chcemy korzystać z:
Bing i Bard są bezkonkurencyjne pod względem ceny, można z nich bowiem korzystać bezpłatnie. ChatGPT również jest darmowy, jednak tylko w wersji podstawowej, bazującej na GPT-3.5, bez dodatkowych wtyczek i możliwości załączania dokumentów i obrazów. ChatGPT w wersji pełnej to koszt 20 dolarów miesięcznie plus VAT. Jednak wiele osób uważa, że to najlepiej zainwestowane 20 dolarów, jakie wydają w każdym miesiącu.
Inną kwestią pozostaje wartość procesu uczenia modeli, z których korzystają AI chatboty, bowiem są to rozwiązania eksperymentalne. Użytkownicy zgadzając się z regulaminem korzystania z usługi dają twórcom chatów możliwość wykorzystania konwersacji do szkolenia kolejnych wersji LLMów.
Prywatność i bezpieczeństwo korzystania z AI chatów budzą wątpliwości użytkowników i rządów. Jak zatem te trzy platformy radzą sobie z ochroną danych?
Obsługa różnych typów danych, czyli możliwość przetwarzania nie tylko tekstu, ale także obrazu, danych, oraz kodu to bardzo ważne cechy AI chatbotów, które najprawdopodobniej wyznaczają kierunek ich przyszłego rozwoju – wszechstronnych osobistych asystentów. Choć ich możliwości zmieniają się bardzo dynamicznie, w tej chwili tylko Bing oferuje opcję zarówno załączania, jak i generowania obrazów. Co prawda załączany obraz jest i tak najpierw opisywany słowami, a potem generowany na podstawie prompta, jednak możliwość przekładania w obrębie czatu jednego obrazu na drugi działa na wyobraźnię. To nie tylko możliwość umieszczenia produktu na dowolnym tle, lecz także stworzenie szkicu interfejsu podobnego do istniejącego rozwiązania za pomocą jednego kliknięcia.
Źródło: Bing (https://www.bing.com/)
Dostosowanie AI chata do indywidualnych potrzeb i preferencji bez konieczności każdorazowego wpisywania promptów? Taką opcję daje obecnie tylko ChatGPT Plus. Dzięki opcji Niestandardowych instrukcji (Custom instructions) można na przykład opisać profil firmy albo zdefiniować personę, do której kierowane mają być materiały marketingowe.
Dostępność to kolejna cecha, którą różnią się ChatGTP vs Bard vs Bing:
Każdy z AI chatów jest najlepszy w jednej z kategorii. W zależności od zadania, na którym najbardziej Ci zależy, wybierz:
Wybór odpowiedniego chatbota zależy od unikalnych potrzeb i priorytetów organizacji. Każda platforma ma swoje mocne i słabe strony, które mogą wpłynąć na ogólną skuteczność i zadowolenie w różnych scenariuszach biznesowych. Znalezienie właściwej równowagi między funkcjonalnością, dostępnością, prywatnością i ceną jest kluczowe dla maksymalizacji korzyści płynących z AI chatbota.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.