|
|
3 minut czytania

Dodatkowe koszty dla firmy w związku z pandemią

W związku z COVID-19 przedsiębiorcy ponoszą wiele dodatkowych kosztów, które stanowią znaczny udział w ich dotychczasowym budżecie. W zależności od profilu prowadzonej działalności gospodarczej będą one miały odmienny charakter. Inne wydatki powstaną w jednoosobowej działalności gospodarczej a nieco inne w firmach, które zatrudniają pracowników. W publikacji przyjrzymy się przykładowym wydatkom, które można ująć w kosztach uzyskania przychodów.

wydatki firmowe związane z pandemią

W związku z trwającą pandemią COVID-19 przedsiębiorcy ponoszą wiele dodatkowych kosztów, które stanowią znaczny udział w ich dotychczasowym budżecie. W zależności od profilu prowadzonej działalności gospodarczej będą one miały odmienny charakter. Inne wydatki powstaną w jednoosobowej działalności gospodarczej a nieco inne w firmach, które zatrudniają pracowników. W publikacji przyjrzymy się przykładowym wydatkom, które można ująć w kosztach uzyskania przychodów.

Koszty podatkowe w związku z pandemią

Każda firma musi podejść indywidualnie i ocenić jakie środki bezpieczeństwa ma podjąć i to będzie punktem wyjścia do zakupów z tym związanych.

Planujesz założenie firmy?

Umów się na bezpłatną wideorozmowę z ekspertem, podczas której zarejestrujesz działalność unikając typowych pułapek i błędów.

wydatki zwiąane z pandemią w KUP

Pandemia – jakie wydatki można ująć w kosztach?

 

Środki ochrony osobistej

Do typowych najczęściej występujących wydatków, które można ująć w kosztach podatkowych zalicza się zakup: maseczek, rękawiczek, płynów do dezynfekcji, odkażanie pomieszczeń, w których prowadzona jest działalność gospodarcza, czy to będzie wynajmowane biuro, czy też mieszkanie jeżeli tam mamy firmę.

Praca zdalna pracownika

Bardzo często, jeżeli istnieje tylko taka możliwość, pracodawcy decydują się na wysyłanie pracowników na pracę zdalną. Taka decyzja nie pozostaje najczęściej bez wpływu na ich budżet. Mianowicie chodzi o pokrycie kosztów związanych z zakupem sprzętu informatycznego typu laptopy, monitory, dostępu do internetu, a czasami nawet pokrycie kosztów energii elektrycznej. W sytuacji, gdy pracownik będzie za zgodą pracodawcy wykorzystywał sprzęt osobisty jak telefon komórkowy, laptop, internet, będzie mu przysługiwał ekwiwalent finansowy, który stanowi koszt dla firmy.

Podróże służbowe

Według specjalistów odwołane noclegi, pobyty w hotelach, przeloty samolotem, zaliczki czy przedpłaty z tym związane mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Sam fakt, że podróż służbowa nie doszła do skutku nie ma nic wspólnego z zaniedbaniem ze strony przedsiębiorcy. Taka ocena prowadzi do wniosku, że jak najbardziej takie wydatki można ująć w kosztach podatkowych.

Likwidacja towarów handlowych

Często w zaistniałej sytuacji może dojść do konieczności zlikwidowania towarów handlowych z uwagi na ich utratę wartości z przyczyn nie leżących po stronie przedsiębiorcy z powodu pandemii. W tym celu należy przygotować protokół likwidacji, w którym powinno być szczegółowo opisane z jakiego powodu to się stało. Zlikwidowane towary powinny pozostać w kosztach firmy.

Transport pracowników

Jeżeli istnieje taka możliwość i pracodawca może zapewnić swój transport pracownikom to również koszty z tym związane nie powinny budzić wątpliwości. Zrezygnowanie z transportu zbiorowego (np. pociągi, autobusy) znacznie ogranicza możliwość zarażenia wirusem.

Dostosowanie miejsc pracy do nowych warunków

Jeżeli warunki pracy wymuszają na pracodawcy odizolowanie pracowników niezbędne będą przegrody, obudowy pleksiglasowe, a więc zakup tych materiałów jak również koszt usługi za ich wykonanie będą stanowiły koszty dla przedsiębiorcy.

W publikacji przedstawiono najczęściej występujące koszty związane z epidemią wirusa. Specyfika branży może wymuszać inne, odmienne od przedstawionych sytuacje, które powstały w związku z COVID-19. Właściwe udokumentowanie i uzasadnienie wydatku jako koszt podatkowy nie powinno budzić sprzeciwu organów podatkowych.

Urzędy w czasie pandemii – przeczytaj.

Autor ifirma.pl

Małgorzata Jagusiak

Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.

Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.

Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.

Komentarze czytelników
  1. 19 stycznia 2021 o 20:12
    Norbi

    Praca zdalna lub w trybie rotacyjnym to teraz taka norma. U nas przez jakis czas osoby mogące pracować tylko zdalnie, tak pracowały. By minimalizować kontakt. Osoby które muszą być w pracy, magazyn itd. jednak w pewien sposób są narażeni. Nadal. Stosujemy rotacyjną pracę a w weekendy mamy usługę Profesjonalnego Ozonowania. Dodatkowa dezynfekcja biura to najlepsze rozwiązanie. Takie działanie zabezpiecza pracowników ale i samą firmę. Zatrzymanie wysyłek to poważne ograniczenie w funkcjonowaniu. Pewnie w takiej sytuacji jest tysiące firm w kraju. I tylko w miarę odpowiedzialne podejście do tematu zda egzamin.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Cała firma
w jednym miejscu?

Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!

  • Osobista księgowa
  • Fakturowanie
  • Dokumenty
  • Rozliczenia
  • E-commerce
  • Raporty
już od 149zł/mies.
Zleć księgowość

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie