Zatrudnienie pracownika do długi proces, na który składa się rekrutacja, ustalenie kwestii formalnych oraz wdrożenie do pracy.
Każdy z tych etapów jest niezwykle istotny, jednak ostatni zdaje się być często pomijany przez pracodawców. Z tego artykułu dowiesz się, dlaczego wdrożenie nowego pracownika jest tak ważne i jak można poprawnie przeprowadzić ten etap.
Wdrożenie nowego pracownika – omówione zagadnienia:
Masz już za sobą proces rekrutacji, zdecydowałeś się zatrudnić odpowiedniego kandydata i zawarłeś z nim umowę? Świetnie! Kolejnym ważnym etapem jest wdrożenie nowego pracownika. Wiele zależy od pierwszych wrażeń w nowej pracy, dlatego nie powinno się lekceważyć tego momentu. Pierwszy dzień w pracy wpływa zarówno na ogólne nastawienie pracownika, jak i motywację do wykonywania swoich obowiązków. Warto więc przygotować plan działania i przywitać nową osobę w odpowiedni sposób.
Nowa praca to kolejny etap w karierze, dlatego zwykle wiąże się z nią ekscytacja, ale również stres. Jeśli w firmie nikt nie zwróci uwagi na nową osobę, jej stanowisko pracy nie będzie przygotowane, a przełożony nie będzie wiedział czym pracownik ma się zająć, jego adaptacja w nowym miejscu będzie utrudniona. Jeśli nowi współpracownicy nie będą życzliwi i skłonni do pomocy, może to mieć negatywny wpływ na efektywność wdrożenia nowozatrudnionej osoby. W takiej sytuacji trudno oczekiwać od pracownika zapału do pracy i podjęcia nowych obowiązków.
Zaplanowanie dla pracownika początkowego okresu w firmie ułatwi mu aklimatyzację w nowym środowisku pracy i pozwala na efektywne rozpoczęcie kariery w miejscu, w którym zdecydował się pracować. Najprawdopodobniej, przyniesie to duże szanse na owocną współpracę.
Żeby nowy pracownik czuł, że znalazł się w odpowiednim dla siebie miejscu, należy odpowiednio zaplanować jego pierwsze tygodnie w pracy i spełnić kilka warunków, które zostaną opisane poniżej.
Warto zaplanować pierwszy dzień nowego pracownika w taki sposób, aby był przyjemny i bezproblemowy. Warto żeby czuł, że firma przygotowała się na jego przyjście, dlatego należy przygotować jego stanowisko pracy, dostęp do potrzebnych narzędzi oraz kartę wstępu. Należy oprowadzić pracownika po biurze, wypełnić z nim potrzebną dokumentację oraz wyjaśnić podstawowe zasady panujące w firmie tj. godziny pracy czy dress code.
Dobra organizacja początkowego okresu pracy to podstawowy element, który zapewnia nowozatrudnionej osobie lepszą adaptację i zmniejsza stres. Należy ustalić kilka podstawowych obowiązków, jeszcze zanim pracownik pojawi się w nowym miejscu pracy. Przełożony powinien przedstawić pracownikowi ogólny plan na najbliższy okres i wytłumaczyć mu specyfikę stanowiska. Warto również ustalić kogo nowa osoba powinna poznać pierwszego dnia oraz jakie szkolenia musi odbyć.
Nowe stanowisko pracy może budzić u pracownika wiele wątpliwości. Zachęcaj go do zadawania pytań i zachęć innych pracowników do odpowiedzi. Możesz również zaplanować regularne spotkania, aby na bieżąco wyjaśniać niezrozumiałe dla nowej osoby tematy i okazać zainteresowanie jego postępami. Bądź dostępny i życzliwy, interesuj się kwestiami dotyczącymi adaptacji pracownika i najlepiej kontynuuj takie podejście również po zakończeniu adaptacji.
Sukces nowozatrudnionego pracownika jest silnie połączony z poziomem jego integracji z zespołem. Jeśli nowej osobie będzie odpowiadała atmosfera w pracy, szybciej zaaklimatyzuje się i dopasuje do kultury firmy. Ważne również, aby poznała zależności w firmie i wiedziała z kim ma do czynienia. Jeśli nowy pracownik będzie mógł rozwinąć swoje kontakty, poczucie przynależności do firmy będzie dla niego dużo łatwiejsze.
Aby nowy pracownik w zespole wiedział dokładnie jakie korzyści dla firmy przynosi jego praca, warto pokazać mu jak wpisuje się ona w szerszy kontekst. Wyjaśnij, jak dzięki jego zadaniom realizowane są cele przedsiębiorstwa i jaka jest szersza struktura firmy. Dzięki temu, będzie wiedział w jaki sposób może rozwinąć się jego kariera.
Należy pamiętać, że przyjęcie nowego pracownika, wiąże się z poświęceniem czasu na jego wdrożenie, co przyniesie nam wiele korzyści, tj.:
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.