Zarówno w życiu codziennym, jak i tym zawodowym każdy staje przed wieloma wyborami. Zadawanie pytań podczas wypełniania kolejnych obowiązków pozwala na znalezienie właściwego kierunku działań.
Taki cel jest charakterystyczny również dla samej empatyzacji – jednego z etapów tworzenia produktów i usług metodą design thinking.
Metodyka design thinking stanowi przemyślane podejście do tworzenia nowych produktów i usług w oparciu o głębokie zrozumienie problemów i potrzeb użytkowników. Skonstruowana jest z 5 etapów:
W dalszym etapie, jeżeli projekt zostanie zaakceptowany, nadchodzi odpowiedni czas, by go wypuścić na rynek jako jeden z oferowanych produktów.
W psychologii empatia oznacza zdolność do odczuwania emocji innych osób oraz umiejętność spoglądania na świat z ich perspektywy. W kontekście design thinking empatyzację należy rozpatrywać w kategoriach procesu zanurzania się w doświadczenia użytkowników, dążąc do zrozumienia ich potrzeb i wyzwań. Takie podejście pozwala projektantom tworzyć rozwiązania, które są rzeczywiście użyteczne i odpowiadają na realne problemy odbiorców.
Podczas wstępnego badania cały zespół stara się więc przebyć drogę, z jaką zmagają się potencjalni kupujący. Kluczowe jest tutaj „wejście w ich buty”, dogłębnie analizując poszczególne problemy i bolączki. Dwa najważniejsze pytania tego etapu to:
W efekcie, skupiając się na rzeczywistych potrzebach, empatyzacja pozwala projektantom na lepsze zrozumienie użytkowników, ułatwiając tworzenie jak najbardziej trafnych rozwiązań. Takie podejście staje się pewnego rodzaju zapewnieniem, że tworzona oferta będzie naprawdę dopasowana do oczekiwań i kontekstu użytkowników.
Dodatkowo łatwiej uniknąć błędnych założeń. Wieloaspektowa empatyzacja to skuteczny sposób na eliminację ryzyka projektowania, powstającego głównie przez niezweryfikowane przypuszczenia, co zwiększa szanse na sukces wdrażanego rozwiązania.
Proces empatyzacji to cenny element myślenia projektowego, który umożliwia sprawne tworzenie rozwiązań skoncentrowanych na samym użytkowniku. Równolegle narzędzia wspierające empatyzację pomagają zrozumieć potrzeby, emocje i perspektywy potencjalnych klientów, przy czym ich wybór zależy od celu i kontekstu projektu.
Do narzędzi wykorzystywanych podczas etapu empatyzacji w myśleniu projektowym zaliczamy:
Jednym z najpopularniejszych rozwiązań w tym obszarze jest wykorzystanie mapy empatii. Pomaga ona zgłębić, co użytkownik myśli, czuje, mówi i robi, umożliwiając dodatkowo lepsze zrozumienie emocji i motywacji odbiorców w kontekście ich doświadczeń.
Zdobycie głębokich, jakościowych danych prosto od użytkowników staje się możliwe również za sprawą przeprowadzanych z nimi wywiadów. Tego rodzaju rozmowy jeden na jeden, podczas których klient dzieli się swoimi doświadczeniami, potrzebami i problemami, stanowią niezwykle cenne dla całego procesu projektowego źródło wiarygodnych informacji.
Kolejnym elementem fazy empatii jest obserwacja bazująca na uważnym śledzeniu zachowań i interakcji badanych w ich naturalnym środowisku. Samą istotę tego narzędzia podkreśla łącząca się z nim możliwość dostrzeżenia rzeczy, które łatwo przeoczyć użytkownikowi w opisie (np. frustracje, błędy).
Duże ułatwienie stanowi również tworzenie odpowiednich person – fikcyjnych postaci reprezentujących typowych konsumentów na podstawie zebranych danych, które pomagają skupić się na konkretnych grupach odbiorców i ich potrzebach.
Nie bez znaczenia jest też sama analiza nastawiona na przetwarzanie zebranych informacji w celu zidentyfikowania wzorców i kluczowych insightów, które będą podstawą do wyznaczenia problemów projektowych. W efekcie łatwiej otrzymać wgląd w rzeczywiste odczucia i potrzeby potencjalnych klientów, wyróżniając dodatkowo obszary wymagające jeszcze poprawy.
Niezależnie od tego, jaki sposób pracy zostanie ostatecznie wybrany w fazie empatii, istnieje kilka ważnych elementów, na które należy zwrócić szczególną uwagę.
Wszelkie działania, które zostaną podjęte w tym obszarze muszą więc zostać dobrze zaplanowane i skoordynowane. Kluczowe w tym ujęciu jest także wczucie się w emocje i problemy przyszłego użytkownika. Zaangażowanie się w ten i kolejne etapy design thinking sprawi, że końcowy prototyp będzie atrakcyjny i przede wszystkim – spełni wymagania potencjalnego klienta.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Czym jest empatyzacja w metodyce design thinking?
Czy faza empatii jest ważnym elementem w myśleniu projektowym?