Każdy przedsiębiorca, który prowadzi działalność gospodarczą jest zobowiązany do opłacania składek ZUS. Złożenie wniosku RDS może być rozwiązaniem dla przedsiębiorców, u których na skutek wystąpienia pandemii COVID-19 pojawiły się problemy w ich spłacie.
- Warunki dotyczące złożenia wniosku RDS
- Jak złożyć wniosek?
- Dane wnioskodawcy
- Treść wniosku
- Uzasadnienie wniosku
- Oświadczenie ubezpieczonego
- Wysyłka deklaracji do ZUS
- Jak sprawdzić czy wniosek został wysłany?
- Gdzie szukać dokumentu, jeśli nie udało się go podpisać?
- Podpisanie umowy – sposób dostarczenia
- W jakich przypadkach można ponownie składać wniosek RDS?
Wniosek RDS przez PUE – omówione zagadnienia:
1. Warunki dotyczące złożenia wniosku RDS
Możliwość złożenia wniosku RDS przysługuje dla płatników, którzy w wyniku epidemii koronawirusa mają trudności ze spłatą:
- zobowiązań składek ZUS pomimo wcześniejszego zawarcia z ZUS-em umowy o odroczenie terminu płatności składek nieopłaconych, dla których terminy płatności przypadają na okres marzec, kwiecień oraz maj 2020 r.
- rat pomimo wcześniejszego podpisania z ZUS-em umowy o rozłożenie zadłużenia na raty. Płatnik może wnioskować o zawieszenie spłaty składek, dla których terminy płatności przypadają na okres marzec, kwiecień oraz maj 2020 r.
Zawieszenie realizacji umowy o rozłożeniu zadłużenia na raty na okres 3 miesięcy skutkuje wydłużeniem obowiązywania tej umowy o okres 3 miesięcy.
2. Jak złożyć wniosek?
W sytuacji wypełniania wniosku w wersji papierowej, warto postępować zgodnie z instrukcją.
Poniżej przedstawiamy sposób wysyłki wniosku przez PUE-ZUS.
W pierwszej kolejności należy zalogować się do PUE-ZUS, np. za pomocą profilu zaufanego.
Następnie należy przejść do zakładki Płatnik ➡ Usługi ➡ Odnajdujemy na liście RDS ➡ Przejdź do usługi.
Pojawi się formularz o zawieszenie umowy o rozłożenie zadłużenia na raty/umowy o odroczenie terminu płatności składek na 3 miesiące, w którym należy sprawdzić poprawność danych na stronie 1.
a. Dane wnioskodawcy
Wniosek składa się z następujących części:
- Dane wnioskodawcy
W pierwszej części wniosku przedsiębiorca wskazuje dane identyfikacyjne swojej firmy takie jak:
- NIP,
- REGON,
- nazwa skrócona (należy wskazać zarówno w przypadku osób fizycznych jak i osób prawnych np. wspólnicy spółek cywilnych)
- oraz dane identyfikacyjne płatnika składek takie jak:
- PESEL bądź w przypadku jego braku należy podać rodzaj, serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość (osoba fizyczna z nadanym numerem nip i regon nie wskazuje numeru pesel),
- imię,
- nazwisko,
- numer telefonu,
- adres e-mailowy.
- W przypadku pytań i wątpliwości podanie numeru telefonu i adresu e-mail w znacznym stopniu ułatwia kontakt z ZUS-em.
Wszelkie dane dotyczące wnioskodawcy automatycznie zostaną pobrane z profilu PUE ZUS. Należy je natomiast zweryfikować i sprawdzić poprawność wprowadzonych danych.
b. Treść wniosku
W drugiej części wniosku przedsiębiorca zaznacza jedną z dwóch możliwości:
- A. zawieszenie realizacji umowy o rozłożenie zadłużenia na raty na okres 3 miesięcy,
Dotyczy sytuacji, gdy ubezpieczony posiada zawartą umowę z ZUS o rozłożenie zadłużenia na raty lub umowę o odroczeniu terminu płatności i jednocześnie ze względu na wystąpienie pandemii COVID-19 ma trudności z uregulowaniem zobowiązań. W takiej sytuacji płatnik składek może skorzystać z wsparcia polegającego na zawieszeniu realizacji spłaty zobowiązań wynikających z umowy na okres 3 miesięcy. Dotyczy to rat i składek nieopłaconych, których terminy płatności przypadają w marcu, kwietniu lub maju 2020 r.
- B. zawieszenie realizacji umowy o odroczenie terminu płatności składek na okres 3 miesięcy.
Dotyczy sytuacji, gdy przedsiębiorca w następstwie wystąpienia pandemii COVID-19 ma problemy finansowe z uregulowaniem zobowiązań składek ZUS pomimo wcześniejszego zawarcia z ZUS-em umowy o odroczenie terminu płatności. W takiej sytuacji płatnik składek może skorzystać z wsparcia polegającego na odroczeniu terminu płatności składek ZUS nieopłaconych, których terminy płatności przypadają w marcu, kwietniu lub maju 2020 r.
c. Uzasadnienie wniosku
W tej części ubezpieczony uzasadnia wniosek, podając w jakim stopniu epidemia wpłynęła na sytuację finansową jego przedsiębiorstwa.
d. Oświadczenie ubezpieczonego
Ostatnim punktem wniosku jest oświadczenie ubezpieczonego potwierdzające, że wskazane dane we wniosku są zgodne ze stanem faktycznym. ZUS zastrzega również, że w przypadku, jeżeli przedsiębiorca wprowadzi go w błąd, organ ma prawo do wypowiedzenia podpisanej umowy ze skutkiem natychmiastowym.
Ważne!
e. Wysyłka deklaracji do ZUS
Aby prawidłowo wysłać deklaracje do ZUS, wybieramy opcję Sprawdź ➡ Zapisz ➡ Zamknij.
Jeśli pojawią się pola, które dodatkowo należy uzupełnić – po wybraniu opcji Sprawdź wyświetli się odpowiednia informacja w zakładce Uwagi i błędy.
W sytuacji gdy wszystkie pola zostały wypełnione – wówczas liczba błędów w tej zakładce będzie wynosiła 0. Natomiast w przypadku pojawienia się braków – wystarczy wybrać konkretny błąd – zostaniemy przeniesieni w miejsce, które będzie trzeba wypełnić.
Po “zamknięciu” formularza pozostaje nam wysłanie go do ZUS. W tym celu wybieramy opcję Wyślij ➡ potwierdzamy oświadczenie ➡ ok.
Na kolejnej stronie wybieramy sposób odpowiedzi – przy wysyłce przez PUE-ZUS powinno być zaznaczone elektronicznie (przez portal PUE ZUS) oraz zatwierdzamy poprzez wybranie opcji OK.W kolejnym kroku wybieramy sposób podpisania dokumentu.
3. Jak sprawdzić czy wniosek został wysłany?
Jeśli wniosek jest wysłany – dostępny będzie w zakładce Dokumenty i wiadomości ➡ Dokumenty wysłane.
4. Gdzie szukać dokumentu, jeśli nie udało się go podpisać?
Jeśli podczas wysyłki pojawił się błąd, należy szukać dokumentu w zakładce Zlecenia ➡ Operacje do potwierdzenia ➡ Potwierdź profilem zaufanym EPUAP.
5. Podpisanie umowy – sposób dostarczenia
Z uwagi na epidemię COVID-19, ZUS umożliwia wysłanie skanu lub zdjęcia podpisanej umowy na adres e-mailowy danego oddziału ZUS. Podpisaną umowę można również złożyć w skrzynce dostępnej w placówce ZUS lub wysłać pocztą.
Przedsiębiorca, który skorzystał z możliwości przesłania umowy mailem, ma obowiązek najpóźniej w ciągu 14 dni liczonych od dnia zakończenia stanu epidemii dostarczyć papierowy oryginał dokumentu. W przypadku niewywiązania się z tego obowiązku, ZUS przyjmie stanowisko, że nie doszło do zawarcia umowy i w konsekwencji naliczy odsetki od należności objętych umową.
Jeżeli ZUS rozpatrzy negatywnie wniosek, płatnik składek może zakwestionować wydaną decyzję. W tym celu konieczne jest złożenie pisma do placówki ZUS w terminie 7 dni od otrzymania negatywnej odpowiedzi.
6. W jakich przypadkach można ponownie składać wniosek RDS?
ZUS daje możliwość ponownego złożenia wniosku o renegocjację zawartej umowy, jeżeli w przeciągu 3 miesięcy sytuacja finansowa przedsiębiorcy nie ulegnie poprawie.