Każdy przedsiębiorca, który prowadzi działalność gospodarczą jest zobowiązany do opłacania składek ZUS. Złożenie wniosku RDS może być rozwiązaniem dla przedsiębiorców, u których na skutek wystąpienia pandemii COVID-19 pojawiły się problemy w ich spłacie.
- Warunki dotyczące złożenia wniosku RDS
- Jak złożyć wniosek?
- Dane wnioskodawcy
- Treść wniosku
- Uzasadnienie wniosku
- Oświadczenie ubezpieczonego
- Wysyłka deklaracji do ZUS
- Jak sprawdzić czy wniosek został wysłany?
- Gdzie szukać dokumentu, jeśli nie udało się go podpisać?
- Podpisanie umowy – sposób dostarczenia
- W jakich przypadkach można ponownie składać wniosek RDS?
Wniosek RDS przez PUE – omówione zagadnienia:
1. Warunki dotyczące złożenia wniosku RDS
Możliwość złożenia wniosku RDS przysługuje dla płatników, którzy w wyniku epidemii koronawirusa mają trudności ze spłatą:
- zobowiązań składek ZUS pomimo wcześniejszego zawarcia z ZUS-em umowy o odroczenie terminu płatności składek nieopłaconych, dla których terminy płatności przypadają na okres marzec, kwiecień oraz maj 2020 r.
- rat pomimo wcześniejszego podpisania z ZUS-em umowy o rozłożenie zadłużenia na raty. Płatnik może wnioskować o zawieszenie spłaty składek, dla których terminy płatności przypadają na okres marzec, kwiecień oraz maj 2020 r.
Zawieszenie realizacji umowy o rozłożeniu zadłużenia na raty na okres 3 miesięcy skutkuje wydłużeniem obowiązywania tej umowy o okres 3 miesięcy.
2. Jak złożyć wniosek?
W sytuacji wypełniania wniosku w wersji papierowej, warto postępować zgodnie z instrukcją.
Poniżej przedstawiamy sposób wysyłki wniosku przez PUE-ZUS.
W pierwszej kolejności należy zalogować się do PUE-ZUS, np. za pomocą profilu zaufanego.
![logowanie do PUE](https://www.ifirma.pl/wp-content/uploads/2020/06/1-1.png)
Następnie należy przejść do zakładki Płatnik ➡ Usługi ➡ Odnajdujemy na liście RDS ➡ Przejdź do usługi.
![katalog usług - RDS](https://www.ifirma.pl/wp-content/uploads/2020/06/2-1.png)
Pojawi się formularz o zawieszenie umowy o rozłożenie zadłużenia na raty/umowy o odroczenie terminu płatności składek na 3 miesiące, w którym należy sprawdzić poprawność danych na stronie 1.
a. Dane wnioskodawcy
Wniosek składa się z następujących części:
- Dane wnioskodawcy
W pierwszej części wniosku przedsiębiorca wskazuje dane identyfikacyjne swojej firmy takie jak:
- NIP,
- REGON,
- nazwa skrócona (należy wskazać zarówno w przypadku osób fizycznych jak i osób prawnych np. wspólnicy spółek cywilnych)
- oraz dane identyfikacyjne płatnika składek takie jak:
- PESEL bądź w przypadku jego braku należy podać rodzaj, serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość (osoba fizyczna z nadanym numerem nip i regon nie wskazuje numeru pesel),
- imię,
- nazwisko,
- numer telefonu,
- adres e-mailowy.
- W przypadku pytań i wątpliwości podanie numeru telefonu i adresu e-mail w znacznym stopniu ułatwia kontakt z ZUS-em.
Wszelkie dane dotyczące wnioskodawcy automatycznie zostaną pobrane z profilu PUE ZUS. Należy je natomiast zweryfikować i sprawdzić poprawność wprowadzonych danych.
![RDS - weryfikacja danych](https://www.ifirma.pl/wp-content/uploads/2020/06/3-1.png)
b. Treść wniosku
W drugiej części wniosku przedsiębiorca zaznacza jedną z dwóch możliwości:
- A. zawieszenie realizacji umowy o rozłożenie zadłużenia na raty na okres 3 miesięcy,
Dotyczy sytuacji, gdy ubezpieczony posiada zawartą umowę z ZUS o rozłożenie zadłużenia na raty lub umowę o odroczeniu terminu płatności i jednocześnie ze względu na wystąpienie pandemii COVID-19 ma trudności z uregulowaniem zobowiązań. W takiej sytuacji płatnik składek może skorzystać z wsparcia polegającego na zawieszeniu realizacji spłaty zobowiązań wynikających z umowy na okres 3 miesięcy. Dotyczy to rat i składek nieopłaconych, których terminy płatności przypadają w marcu, kwietniu lub maju 2020 r.
- B. zawieszenie realizacji umowy o odroczenie terminu płatności składek na okres 3 miesięcy.
Dotyczy sytuacji, gdy przedsiębiorca w następstwie wystąpienia pandemii COVID-19 ma problemy finansowe z uregulowaniem zobowiązań składek ZUS pomimo wcześniejszego zawarcia z ZUS-em umowy o odroczenie terminu płatności. W takiej sytuacji płatnik składek może skorzystać z wsparcia polegającego na odroczeniu terminu płatności składek ZUS nieopłaconych, których terminy płatności przypadają w marcu, kwietniu lub maju 2020 r.
![treść wniosku RDS](https://www.ifirma.pl/wp-content/uploads/2020/06/4-1.png)
c. Uzasadnienie wniosku
W tej części ubezpieczony uzasadnia wniosek, podając w jakim stopniu epidemia wpłynęła na sytuację finansową jego przedsiębiorstwa.
![uzasadnienie wniosku RDS](https://www.ifirma.pl/wp-content/uploads/2020/06/5-1.png)
d. Oświadczenie ubezpieczonego
Ostatnim punktem wniosku jest oświadczenie ubezpieczonego potwierdzające, że wskazane dane we wniosku są zgodne ze stanem faktycznym. ZUS zastrzega również, że w przypadku, jeżeli przedsiębiorca wprowadzi go w błąd, organ ma prawo do wypowiedzenia podpisanej umowy ze skutkiem natychmiastowym.
![wniosek RDS - oświadczenie](https://www.ifirma.pl/wp-content/uploads/2020/06/6-1.png)
Ważne!
e. Wysyłka deklaracji do ZUS
Aby prawidłowo wysłać deklaracje do ZUS, wybieramy opcję Sprawdź ➡ Zapisz ➡ Zamknij.
Jeśli pojawią się pola, które dodatkowo należy uzupełnić – po wybraniu opcji Sprawdź wyświetli się odpowiednia informacja w zakładce Uwagi i błędy.
![RDS - lista błędów](https://www.ifirma.pl/wp-content/uploads/2020/06/7-1.png)
W sytuacji gdy wszystkie pola zostały wypełnione – wówczas liczba błędów w tej zakładce będzie wynosiła 0. Natomiast w przypadku pojawienia się braków – wystarczy wybrać konkretny błąd – zostaniemy przeniesieni w miejsce, które będzie trzeba wypełnić.
![RDS - poprawione błędy](https://www.ifirma.pl/wp-content/uploads/2020/06/8-1.png)
![wysyłanie wniosku RDS](https://www.ifirma.pl/wp-content/uploads/2020/06/9-1.png)
Po “zamknięciu” formularza pozostaje nam wysłanie go do ZUS. W tym celu wybieramy opcję Wyślij ➡ potwierdzamy oświadczenie ➡ ok.
![wniosek RDS - podpis i akceptacja](https://www.ifirma.pl/wp-content/uploads/2020/06/10-1.png)
![sposób odpowiedzi od ZUS](https://www.ifirma.pl/wp-content/uploads/2020/06/11-1.png)
W kolejnym kroku wybieramy sposób podpisania dokumentu.
![podpisanie wniosku przez ePUAP](https://www.ifirma.pl/wp-content/uploads/2020/06/12-1.png)
3. Jak sprawdzić czy wniosek został wysłany?
Jeśli wniosek jest wysłany – dostępny będzie w zakładce Dokumenty i wiadomości ➡ Dokumenty wysłane.
![lista dokumentów - wysłany wniosek](https://www.ifirma.pl/wp-content/uploads/2020/06/13.png)
4. Gdzie szukać dokumentu, jeśli nie udało się go podpisać?
Jeśli podczas wysyłki pojawił się błąd, należy szukać dokumentu w zakładce Zlecenia ➡ Operacje do potwierdzenia ➡ Potwierdź profilem zaufanym EPUAP.
![Wniosek RDS - dokument bez podpisu](https://www.ifirma.pl/wp-content/uploads/2020/06/14.png)
5. Podpisanie umowy – sposób dostarczenia
Z uwagi na epidemię COVID-19, ZUS umożliwia wysłanie skanu lub zdjęcia podpisanej umowy na adres e-mailowy danego oddziału ZUS. Podpisaną umowę można również złożyć w skrzynce dostępnej w placówce ZUS lub wysłać pocztą.
Przedsiębiorca, który skorzystał z możliwości przesłania umowy mailem, ma obowiązek najpóźniej w ciągu 14 dni liczonych od dnia zakończenia stanu epidemii dostarczyć papierowy oryginał dokumentu. W przypadku niewywiązania się z tego obowiązku, ZUS przyjmie stanowisko, że nie doszło do zawarcia umowy i w konsekwencji naliczy odsetki od należności objętych umową.
Jeżeli ZUS rozpatrzy negatywnie wniosek, płatnik składek może zakwestionować wydaną decyzję. W tym celu konieczne jest złożenie pisma do placówki ZUS w terminie 7 dni od otrzymania negatywnej odpowiedzi.
6. W jakich przypadkach można ponownie składać wniosek RDS?
ZUS daje możliwość ponownego złożenia wniosku o renegocjację zawartej umowy, jeżeli w przeciągu 3 miesięcy sytuacja finansowa przedsiębiorcy nie ulegnie poprawie.