Jak traktować ładowanie samochodu elektrycznego jako dostawę towarów czy świadczenie usług?
Jak się okazuje nie jest łatwo odpowiedzieć na to pytanie i trwa o to spór; jedni uważają, że jest to dostawa towarów, inni – że świadczenie usługi.
Opowiadający się za tym, że ładowanie samochodów elektrycznych jest dostawą towaru powołują się na artykuł 2 pkt 6 oraz art. 7 ustawy o VAT. Pierwszy z nich mówi wprost, że jako towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Drugi wskazuje, że dostawą towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Stojący po tej stronie uważają, że to pobór energii, a nie wybór infrastruktury jest podstawowym celem działań klientów. A odpowiednia stacja ładowania jest jedynie środkiem do osiągnięcia celu, czyli “wydania” towaru.
Stanowiska potwierdzające, że ładowanie elektryków jest dostawą towaru, znajdziemy m.in.w:
Z kolei ci, którzy opowiadają się za tym, że ładowanie samochodów elektrycznych jest świadczeniem usługi podają argumenty, że gdyby dana osoba chciała tylko i wyłącznie skorzystać z prądu do naładowania samochodu, to pobrałaby go z gniazdka domowego, czy firmowego. A skoro udaje się na stację ładowania to znaczy, że znaczenie ma co innego, np.naładowanie pojazdu w jak najszybszym czasie, dostęp do specjalistycznej infrastruktury. Czyli, że to nie kupno energii jest głównym celem skorzystania z danej stacji, ale jej funkcjonalność i to co oferuje.
Stanowiska potwierdzające, że ładowanie elektryków jest świadczeniem usługi, znajdziemy min. w wyrokach WSA (sygn. III SA/Wa 1835/18, sygn. III SA/Wa 3071/17).
Ładowanie pojazdów elektrycznych ewidentnie jest świadczeniem złożonym (kompleksowym) dla celów VAT, składającym się z dostawy energii elektrycznej i usługi polegającej na udostępnieniu przeznaczonej do tego infrastruktury.
Problem tkwi w określeniu, które świadczenie jest tym głównym, dominującym. I jak się okazuje nie jest to problem łatwy do rozwiązania, ponieważ pytanie to przechodziło przez wiele organów; na początku z wnioskiem o interpretację podatkową do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wystąpiła pewna firma, która prowadzi stacje ładowania samochodów elektrycznych (jest operatorem stacji oraz dostawcą usług ładowania), następnie sprawa trafiła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, dalej do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który ostatecznie wystąpił do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z tzw. pytaniem prejudycjalnym, które można znaleźć pod linkiem.
Obecnie czekamy na odpowiedź Trybunału, który nie jest związany konkretnym terminem wydania odpowiedzi.
W zależności od tego, czy ładowanie samochodu elektrycznego zostanie uznanie jako świadczenie usług (usługa ładowania), czy dostawa towarów (sprzedaż energii) inne będa skutki podatkowe VAT, np. w zakresie ustalenia miejsca świadczenia, momentu powstania obowiązku podatkowego, czy terminu wystawienia dokumentu sprzedaży.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zrób to za darmo z programem IFIRMA!