|
|
5 minut czytania

Nadpłata w VAT – czy można zapłacić pomniejszone składki?

Błędnie obliczony podatek VAT przekazany fiskusowi nie zawsze oznacza problemy karno-skarbowe dla płatnika. W sytuacji, gdy podatnik prześle większą kwotę niż wynika to z przepisów lub podatek będzie nienależny, powstaje nadpłata VAT. Przedsiębiorcy w takich przypadkach mogą złożyć specjalne wnioski o stwierdzenie nadpłaty w zapłaconej daninie. Jak to zrobić i jakie wyjścia ma wtedy płatnik?

nadpłata VAT

Nadpłata VAT - omówione zagadnienia

Pokaż więcej ↓

Wniosek o stwierdzenie nadpłaty i działania przedsiębiorcy

Do nadpłaty podatku VAT dochodzi stosunkowo często, nie jest to więc zjawisko nieznane ani księgowym, ani tym bardziej urzędnikom skarbowym. Wypracowane w tym celu przepisy wskazują jasno, że z nadpłatą VAT ma się najczęściej w dwóch przypadkach:

  • gdy podatek został już zapłacony, ale składa się korektę deklaracji, która zmienia kwotę wyliczonego podatku na mniejszą,
  • gdy podczas zapłaty VAT doszło do błędu w obliczeniach i płatnik przelał zbyt dużą kwotę.

Oczywiście nadpłata VAT dotyczy wyłącznie przedsiębiorców. W przypadku osób nieprowadzących działalności gospodarczej również może powstać nadpłata podatku, ale dotyczy ona zupełnie innych sytuacji.

Nadpłata VAT – kiedy jeszcze ma miejsce?

Poza dwoma powyższymi przypadkami (sytuacjami zwyczajnymi, ogólnymi) nadpłata może powstać też w sytuacjach nadzwyczajnych. Ma to miejsce w przypadku, gdy np. płatnik wygrywa batalię w sądzie z urzędem skarbowym o nienależnie pobrany podatek, a wyrok sądu polskiego, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości działa na jego korzyść. Bez względu jednak na przyczynę powstania nadpłaty, płatnika czeka taka sama ścieżka proceduralna.

Trzy wyjścia podatnika

Przy stwierdzeniu nadpłaty VAT procedura jej zwrotu może odbywać się na trzy sposoby:

  1. jako zaliczenie jej na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych (co wiąże się z obowiązkiem wystosowania wniosku do urzędu skarbowego)
  2. jako zapłata na poczet zaległości skarbowych (co ma miejsce automatycznie, jeśli podatnik posiada takie zaległości)
  3. jako zwrot na konto podatnika (w większości przypadków odbywa się to z urzędu, jeśli zostaną spełnione odpowiednie warunki)

Niezbędny będzie wniosek o stwierdzenie nadpłaty VAT

Istotnym elementem procedury w przypadku stwierdzenia pomyłki w wysokości przesłanego podatku jest to, że nadpłata nie zawsze zostaje zwrócona przedsiębiorcy automatycznie. Jeśli chce on przekazać nienależnie pobrany podatek VAT na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych, musi najpierw złożyć wniosek o stwierdzenie takiej nadpłaty. Mówi o tym art. 75 Ordynacji podatkowej, który z paragrafie 2 nadaje to uprawnienie podatnikom, płatnikom i inkasentom oraz osobom, które były wspólnikami spółki cywilnej. Ordynacja przewiduje ponadto, że jeśli złożona korekta deklaracji, na podstawie której wnioskuje się o zwrot nadpłaty VAT nie budzi wątpliwości, to taką nadpłatę zwraca się bez wydawania osobnej decyzji.

 

Nadpłata VAT a zaległości podatkowe

Wyjątkiem od powyższego obowiązku wystosowania specjalnego pisma do skarbówki jest sytuacja, w której podatnik posiada na koncie zaległości podatkowe. Wtedy nadpłata VAT jest automatycznie zaliczana na poczet powstałych w przeszłości zaległości (począwszy od najstarszych) wraz z odsetkami w maksymalnej kwocie niezbędnej na ich pokrycie. Gdy kwota nadpłaty jest mniejsza niż kwota zaległości, te ostatnie zostają pomniejszone o jej wysokość. Z kolei gdy nadpłata jest wyższa, nadwyżka z niej podlega zwrotowi dla podatnika.

Zwrot nadpłaty VAT – kiedy jest automatyczny?

Art. 76 Ordynacji podatkowej wskazuje, że jeśli przedsiębiorca nie ma zaległości podatkowych, które mogłaby pokryć nadpłata z VAT, zostaje mu ona zwrócona z urzędu. Wyjątkiem jest opisana wyżej sytuacja, w której płatnik wystosuje wniosek o stwierdzenie nadpłaty – wzór można znaleźć w Internecie – i z prośbą o jej przekazanie na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych. Jeśli urząd nie otrzyma wniosku, zwrot nadpłaty zostanie dokonany na konto podatnika lub w gotówce w kasie urzędu lub przekazem pocztowym (tylko jeśli przepisy nie obligują podatnika do posiadania firmowego konta bankowego).

Niezbędna korekta deklaracji

Przedsiębiorca musi pamiętać, że urząd skarbowy nie dokonuje zwrotu nadpłaty VAT automatycznie, nawet jeśli urzędnicy zauważą zbyt dużą kwotę zapłaconego podatku. Aby odzyskać pieniądze lub przekazać je na przyszłe zobowiązania podatkowe, płatnik musi przejść przez ścieżkę formalną, czyli najpierw złożyć korektę deklaracji podatku VAT. Wyszczególnia w niej nową kwotę podatku, która jest niższa od pierwotnie zapłaconej i dopiero na tej podstawie może wnioskować o zwrot powstałej w ten sposób nadpłaty. Trzeba jednak być świadomym, że czas na złożenie takiej korekty jest ograniczony i wynika bezpośrednio z właściwych przepisów podatkowych.

Nadpłata podatku VAT – ile trzeba czekać na zwrot?

Co do zasady urzędy skarbowe mają obowiązek jak najszybszego rozliczenia zwrotu nadpłaty VAT, działając jednak w przepisach prawa. Termin zwrotu zależy w głównej mierze od tego, czy odbywa się on na podstawie decyzji wydanej przez organ podatkowy (urząd skarbowy) czy bez takiej decyzji. Jeśli urzędnik wydał decyzję o nadpłacie, to na koncie przedsiębiorcy powinna się ona pojawić nie później niż w ciągu 30 dni od momentu jej wydania. Z kolei jeśli zwrot następuje bez wydawania decyzji, o czym mówi m. in. art. 75 Ordynacji podatkowej, to nadpłata musi trafić do płatnika nie później niż w ciągu 3 miesięcy od momentu, gdy płatnik dokonał korekty deklaracji, na podstawie której wystąpił o zwrot nadpłaty VAT.

Wniosek o stwierdzenie nadpłaty – wzór i niezbędne dane

Plusem jest to, że wzory wniosków dotyczących zwrotu nadpłaty nie są specjalnie skomplikowane, a ich wypełnienie nie powinno sprawić przedsiębiorcy żadnych problemów. Musi on zawierać podstawowe dane płatnika (imię, nazwisko, adres, NIP), informacje do kogo jest kierowany (naczelnik US), podstawę prawną (art. 75 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku – Ordynacji podatkowej) oraz żądanie płatnika, czyli cel wniosku (o stwierdzenie nadpłaty i okres, do jakiego się odnosi. Należy również dodać krótkie uzasadnienie swojego żądania.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Najważniejsze pytania

  1. Jak odbywa się zwrot nadpłaty VAT?

    W pierwszej kolejności nadpłata VAT zostaje zaliczona na poczet ewentualnych zaległości podatkowych, a w razie ich braku jest z urzędu zwracana podatnikowi. Podatnik może jednak wystosować pismo z prośbą o zaliczenie nadpłaty na poczet przyszłych zobowiązań.
  2. Kogo dotyczy zwrot nadpłaty VAT?

    Wyłącznie przedsiębiorców, którzy są płatnikami podatku od towarów i usług.
  3. Ile czeka się na zwrot nadpłaty VAT?

    Do 30 dni, jeśli urząd skarbowy wydał decyzję o nadpłacie lub do 3 miesięcy, jeśli nadpłatę zwraca się bez takiej decyzji.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie
Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003