|
|
2 minut czytania

Nowe regulacje w obszarze e-fakturowania. Ruszyła Platforma Elektronicznego Fakturowania.

e-fakturowanie
Od dziś wchodzą w życie nowe regulacje w obszarze e-fakturowania. Ruszyła Platforma Elektronicznego Fakturowania. Oznacza, że administracja publiczna ma obowiązek przyjmowania od dostawców usług i wykonawców zamówień publicznych, automatycznych e-faktur. Jak działają e-faktury i co zmiany oznaczają dla przedsiębiorców?

E-fakturowanie – nowy standard

Polska jest jednym z pierwszych krajów, które w pełni wdrażają europejską Dyrektywę 2014/55/UE o obowiązkowym przyjmowaniu e-faktur w administracji publicznej. Wdrożenie Dyrektywy ma ustandaryzować sposób wymiany i dokumentowania rozliczeń w Unii Europejskiej, co w konsekwencji ma przyłożyć się do uszczelnienia systemu podatkowego. Faktury papierowe, ale również te wysyłane w postaci plików PDF, w całej Unii mają być stopniowo zastępowane przez faktury automatyczne.

Czym jest e-faktura?

W powszechnym rozumieniu e-faktura po prostu dokument, który spełnia wymogi stawiane przez ustawę VAT. I tyle. Musi zawierać wszystkie niezbędne informacje księgowe, musi zostać przesłana do odbiorcy w formie elektronicznej, ale format jej zapisu nie jest istotny (choć powszechny jest PDF). Przepisy Dyrektywy to zmieniają – w myśl jej zapisów faktura elektroniczna powinna być wystawiona, przesłana i odebrana w ustrukturyzowanym i ustandaryzowanym formacie elektronicznym tak, by możliwe było automatyczne przetwarzanie zawartych w niej informacji.

Platforma Elektronicznego Fakturowania (PEF)

Platforma Elektronicznego Fakturowania (PEF) to narzędzie, które umożliwia przekazywanie faktur i innych ustrukturyzowanych dokumentów elektronicznych związanych z zamówieniem publicznym. Ma zapewnić szybki, wygodny i przejrzysty obieg dokumentów takich jak: zamówienia, awizo dostaw, potwierdzenia odbioru, faktury, faktury korygujące itp. Z Platformy Elektronicznego Fakturowania można korzystać z pośrednictwem aplikacji webowych i desktopowych. Można ją także zintegrować z wewnętrznym systemem obiegu dokumentów firmie dzięki API.

Kogo dotyczą zmiany?

Nowe przepisy będą dotyczyć wszystkich podmiotów, które realizują zamówienia publiczne w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych, ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane i usługi. W skrócie – obowiązek przyjmowania elektronicznych faktur obejmie sektor administracji publicznej. Zamawiający muszą być gotowi na przyjmowanie od wykonawców e-faktur, a więc składający zamówienia powinni uzyskać dostęp do Platformy Elektronicznego Fakturowania. Zalogować się do PEF można TUTAJ.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie

Ułatwienia dla e‑commerce

Wygodne integracje
Wygodne integracje

Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

Sprawdź wszystkie integracje →

Wygodne integracje
Płatności w jednym miejscu

ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

Wygodne integracje
Łatwe generowanie faktur

Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

allegro integracja ecommerce
woocommerce integracja ecommerce
shoper integracja ecommerce
prestashop integracja ecommerce
shoplo integracja ecommerce
magento integracja ecommerce
Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003