Wielu rekruterów po przeprowadzeniu rekrutacji, dopełnieniu formalności z wybranym kandydatem i wyznaczeniu pierwszego dnia pracy kończy proces rekrutacji. Jest to błąd ponieważ w tym momencie rozpoczyna się bardzo ważny etap rekrutacji – proces onboardingu.
Zastanawiasz się czym jest onboarding i jak wykorzystać jego potencjał, by zwiększyć efektywność pracy nowych pracowników? W dzisiejszym artykule przybliżamy istotę tego zjawiska.
Onboarding pracownika to program wspierający nowo zatrudnionego pracownika we wdrożeniu w obowiązki, poznaniu zespołu, kultury organizacyjnej i zasad panujących w firmie. Pracownik powinien poczuć się właściwie przyjęty oraz otrzymać wszystkie istotne informacje na temat firmy, poznać osoby z którymi będzie bezpośrednio współpracował i zintegrować się z zespołem.
Poprawnie przeprowadzony onboarding buduje w pracowniku zaangażowanie, poczucie przynależności. Pozwala mu także szybciej odnaleźć się na swoim stanowisku i wdrożyć w obowiązki. Szybciej też zintegruje się z zespołem, a zgrany zespół przekłada się na efekty i wyniki finansowe całej firmy. Proces onboardingu zmniejsza także ryzyko szybkiej rezygnacji pracownika, który nie odnajdzie się w pracy czy w zespole lub będzie się czuł “pozostawiony sam sobie”.
Dobry onboarding zaczyna się już na rozmowie rekrutacyjnej, podczas której rekruter powinien przedstawić kandydatowi wizję, misję i cele firmy.
Można również opowiedzieć o strukturze organizacji, kulturze organizacyjnej, zespole w którym potencjalnie będzie pracował czy przełożonym. Można również pokazać kandydatowi biuro.
Po podjęciu decyzji o zatrudnieniu kandydata, pozostań z nim w kontakcie przed jego pierwszym dniem. Przekaż mu swój adres mailowy oraz numer telefonu i zapewnij, że może się z tobą kontaktować w razie wszelkich pytań czy wątpliwości. Przed rozpoczęciem pracy przekaż nowemu pracownikowi istotne informacje np. gdzie może zaparkować, gdzie się zgłosić pierwszego dnia, jaki dress code obowiązuje w firmie, jakie dokumenty powinien ze sobą przynieść w celu dopełnienia formalności związanych z zatrudnieniem. Przedstaw mu też pokrótce plan pierwszego dnia – poinformuj co go czeka: jakie formalności, jakie szkolenia, jakie będą jego pierwsze zadania na nowym stanowisku. Dzięki temu pracownik przyjdzie dobrze przygotowany i będzie wiedział czego się spodziewać.
Zadbaj także o przygotowanie stanowiska pracy dla nowego pracownika; komputer, niezbędny sprzęt, zainstalowanie oprogramowania czy zapewnienie wymaganych narzędzi. Przygotuj także dokumenty do podpisania, wejściówkę do firmy dla pracownika przygotuj jego stanowisko pracy, komputer, sprzęt oprogramowanie, wejściówkę do firmy, przygotuj umowę/dokumenty do podpisania, uprzedź zespół że danego dnia dołączy nowa osoba. Coraz więcej organizacji decyduje się na zestaw powitalny (może to być broszurka z ciekawostkami o firmie i pracownikach, słodka przekąska, drobny upominek w postaci kubka czy koszulki z logo firmy czy gadżety takie jak słuchawki lub pendrive)
Zadbaj o pierwsze wrażenie firmy witając kandydata jego pierwszego dnia. Zapoznaj go z zespołem, przełożonym i innymi kluczowymi pracownikami,. Przedstaw ich, powiedz kto się czym zajmuje oraz do kogo może się zwrócić z danym problemem.
Zadbaj też o jak najszybsze przeszkolenie pracownika z BHP, cyberbezpieczeństwa i RODO oraz oprogramowania i wykorzystywanych narzędzi. Zapoznaj go z wewnętrznymi regulacjami i zasadami panującymi w organizacji.
Pamiętaj, że onboarding to nie tylko wprowadzenie pierwszego dnia ale regularne sprawdzanie postępów, pomoc i ciągle wdrażanie pracownika. Może trwać tygodnie lub miesiące – w zależności od stanowiska. Jest to długi i złożony proces, kluczowy do zatrzymania pracownika w organizacji. Co istotne, onboarding powinien się zmieniać w czasie – słuchaj swoich pracowników, ich uwag i pomysłów odnośnie zmian i usprawnień, aby zapewnić jak najlepsze przeprowadzenie tego procesu.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Onboarding - co to?
Kiedy rozpocząć onboarding?
Bezcenne to budowa dobrej atmosfery w pracy. Dbanie o pracownika, pomoc, szkolenie i przygotowywanie go rozwoju w firmie. Atmosferę tworzą ludzie a nie system.