Przedsiębiorcy oprócz standardowych samochodów, mogą w firmie wykorzystywać także auta elektryczne. Jakie są koszty eksploatacji samochodów elektrycznych, ile można odliczyć w ramach działalności gospodarczej, czy energię do ładowania samochodu można rozliczać na takich samych zasadach jak paliwo?
Niektóre czynniki mogą zachęcić przedsiębiorcę, aby korzystać z samochodu elektrycznego zamiast tego z napędem silnikowym. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby samochodu elektrycznego używać także w działalności gospodarczej i rozliczać go na podobnych zasadach, jak te konwencjonalne.
Rozliczenie aut elektrycznych, jeśli chodzi o wydatki eksploatacyjne wygląda tak samo, jak w przypadku tych tradycyjnych:
Jak dokładnie wygląda rozliczenie związane z posiadaniem auta, dokładnie omówiono w artykule: Samochód w firmie – porównanie w pigułce.
Natomiast jeśli chodzi o odpisy amortyzacyjne, to samochody elektryczne objęte są limitem 225 000 zł, a nie 150 000 – jak jest w przypadku samochodów konwencjonalnych. Jak możemy zauważyć – dla pojazdów elektrycznych obowiązuje wyższy o 75 000 zł limit odpisów amortyzacyjnych niż dla aut pozostałych.
Zaś w zakresie odliczania limitowanych składek na ubezpieczenie (np. AC) dla samochodów firmowych – limit 150 000 zł dotyczy zarówno samochodów spalinowych, jak i elektrycznych.
Przykład 1.
Pan Piotr, zwolniony z VAT, kupił samochód elektryczny za 300 000 zł oraz wprowadził samochód do firmy, z użytkowaniem mieszanym. W danym miesiącu Pan Piotr może zaliczyć w koszty następujące wielkości:
Poniesione wydatki | Przysługujące odliczenie | |
---|---|---|
Odpis amortyzacyjny (wybrana metoda: 20%) | cena samochodu: 300 000 zł | 3 750 zł (225 000*0,2)/12 |
Ubezpieczenie OC (100%) | 300 zł | 300 zł |
Ubezpieczenie AC (proporcjonalnie do limitu 150 000) | 400 zł | 200 zł (150000/300000)*400 |
Koszty naprawy (75%) | 2300 zł | 1725 zł |
Przegląd techniczny | 100 zł | 75 zł |
Istnieją następujące sposoby ładowania samochodu elektrycznego:
Ładowanie samochodu elektrycznego trwa o wiele dłużej niż tankowanie spalinowego, co przekłada się na wyższe rachunki za energię – jeśli samochód jest ładowany z domowego gniazdka. Jednak, mimo że koszt ładowania samochodu elektrycznego w domu zwiększy rachunki za prąd, to opłaty wciąż będą niższe niż za paliwo – przy obecnych cenach prądu i paliw.
Pan Mateusz, zwolniony z VAT, naładował prywatne auto elektryczne, które używa także do celów firmowych:
Ile Pan Mateusz może wpisać w koszty przy założeniu zużycia ok. 15 kwH za 100 km?
Koszt naładowania domowego wyniósł pana Mateusza 25 zł, zaś na stacji szybkiego ładowania 100 zł. W związku z tym, pan Mateusz może wrzucić w koszty PIT: 25 zł (20% z 125).
Pan Jakub, zwolniony z VAT, naładował firmowe auto elektryczne, które używa także do celów prywatnych:
Ile Pan Jakub z może wpisać w koszty przy założeniu cen: 1,43 zł /kWh oraz 0,40 zł/minutę?
Koszt na stacji wolnego ładowania (5 godz.) wyniósł pana Mateusza 180 zł, zaś w bezpłatnym punkcie ładującym, pan Jakub musiał zapłacić za parking 10 zł, ponieważ ładowanie samochodu trwało ok. 2 godzin.
W związku z tym pan Jakub może wrzucić w koszty PIT: 142,50 zł (75% z 190 zł).
Pani Magdalena, będąca czynnym podatnikiem VAT i użytkująca samochód prywatny do celów firmowych otrzymała fakturę od firmy energetycznej za zużycie prądu na kwotę 300 zł netto (VAT: 69 zł), w tym 150 zł netto (VAT: 34,5 zł) dotyczyło energii zużytej przez samochód elektryczny, co było wyszczególnione na fakturze. Jaką kwotę może odliczyć pani Magda?
Pani Magda może odliczyć:
Mimo że cena auta elektrycznego jest dość wysoka, to jednak całościowe koszty posiadania takiego samochodu, mogą kształtować się na niższym poziomie niż posiadanie samochodu spalinowego, z m.in. następujących powodów:
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
a co w przypadku ładowania firmowego BEV w nocy, w domu, przy funkcjonującej instalacji fotowoltaicznej?