Dotychczas wyodrębniono przynajmniej kilkanaście stylów zarządzania kadrami pracowniczymi. Naukowcy, badający tę tematykę, opracowali również wiele zestawień podtypów i modeli menedżerskich, stosowanych we współczesnych przedsiębiorstwach. Charakteryzujemy najważniejsze z nich i podpowiadamy, który styl sprawdzi się w danych okolicznościach.
Menedżerski styl zarządzania może być określony jako system, którego podstawowym celem jest zachowanie sprawnej i efektywnej koordynacji zadań w firmie. Dobrze kierowany zespół ma być zmotywowany do pracy, skuteczny w działaniu i dobrze zorganizowany w wykonywaniu swoich obowiązków. Nadrzędnym celem kierowania jest osiąganie celów, a w kontekście przedsiębiorstwa, wypracowywanie zysków.
W zależności od konkretnego ujęcia naukowego poszczególne style kierowania kładą nacisk na inne aspekty technik kierowania. Różni się także ocena ich skuteczności, wobec czego w niektórych przypadkach jeden styl może zawodzić, podczas gdy w innych okolicznościach okaże się skuteczny.
Bazują na aspekcie realizacji zadań przez kierownika zespołu. Są zatem niczym innym, jak dookreśleniem charakteru działań menedżerskich firmie. Naukowcy rozróżnili trzy podstawowe style kierowania, które stały się podstawą do opracowywania nowych, przystosowanych do dzisiejszych realiów, technik kierowania. Wnioski Lewina-Lipitta-White’a dotyczą zatem rozgraniczenia trzech podstawowych grup cech menedżerskich. Są to następujące style przywództwa:
J. W. Reddin rozwinął klasyczną teorię Blacke’a i Moutona, wyodrębniając nową klasyfikację stylów zarządzania. Swój twór określił mianem skrzynki, w której autor zastosował trzy wymiary: zadania, ludzi i efektywność realizacji zadań kierowniczych.
W klasyfikacji Reddina znajdują się 4 style zarządzania, umiejscowione w centralnym miejscu skrzynki. Odnoszą się one do wartości podstawowych i nie są skupione na efektywności wykonywania obowiązków przez kadrę pracowniczą. Każdy z wymienionych stylów znajduje swój odpowiednik charakteryzujący się niższą bądź wyższą efektywnością. Oto style przywództwa umiejscowione w skrzynce Reddina:
Nie da się wyodrębnić jednego, uniwersalnie najlepszego stylu kierowania. Dobrą praktyką jest stosowanie różnych w zależności od sytuacji.
Początkujący przedsiębiorcy powinni początkowo korzystać z autorytarnych stylów kierowania, ze względu na niewielką liczbę pracowników w pierwszej fazie istnienia firmy. Z czasem styl autokratyczny koryguje się w styl demokratyczny, co jest związane z intensywnym rozwojem przedsiębiorstwa, budowaniem stałej struktury i poszerzaniem kadry pracowniczej.
Styl autokratyczny wymaga silnej i nieugiętej osobowości kierownika, wobec czego w niektórych sytuacjach jest trudny do wdrożenia. W większości przypadków niezłym wyjściem jest zastosowanie demokratycznego, bądź liberalnego stylu przywództwa – menedżer staje się wówczas moderatorem, osobą nadzorującą, nie zaś wykonawcą zaangażowanym bezpośrednio w pracę zespołu.
Laszlo Bock, prominentny działacz Google’a, odpowiedzialny niegdyś za dział zasobów ludzkich amerykańskiej korporacji, przedstawił w swojej publikacji charakterystykę stylu zarządzania ludźmi, który przyniósł ogromny sukces firmie Google. Okazuje się, że odpowiednia aranżacja stylu pomieszczeń biurowych, czy organizowanie specjalnych miejsc rekreacyjnych dla pracowników to nie wszystko. Według autora należy porzucić “hierarchiczne myślenie”, na rzecz “większych swobód dla pracowników”.
Podejście Bocka bazuje na skrajnie liberalnym podejściu, wedle którego kierownikom odbiera się możliwość karania czy nagradzania pracowników. Nowoczesna strategia zarządzania wg Google to także skupienie się na wartościach, moralności, możliwości artykułowania swoich poglądów przez każdego pracownika.
Z kolei globalna marka Microsoft kładzie nacisk, jeśli chodzi o style przywódcze, na aspekty “pozytywnego zarządzania”. Satya Nadella, dyrektor generalny Microsoft, przedstawił trzy filary, na których wykreowano autorski styl zarządzania w przedsiębiorstwie. Są to: przejrzystość, energia i bezwarunkowy sukces.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Który styl zarządzania jest obecnie modny?
Skąd mam wiedzieć, kiedy użyć konkretnego stylu zarządzania?