Ryzyko jest nieodłącznym elementem prowadzenia działalności gospodarczej. Często sytuacje kryzysowe brutalnie weryfikują przygotowanie przedsiębiorców do nieprzewidzianych zdarzeń.
Jak się przed nimi bronić? Wykorzystując metody analizy ryzyka, które przedstawiamy w poniższym artykule!
Na samym początku, warto wyjaśnić, czym jest ryzyko dla przedsiębiorstwa?
Ryzyko biznesowe jest zagrożeniem, w wyniku którego firma nie będzie w stanie zrealizować swoich celów, poniesie straty finansowe, a w ostateczności – doprowadzi do jej bankructwa.
Ryzyko może być efektem nieudolnego zarządzania, popełnianych błędów głównie przez kierownictwo, a także czynników zewnętrznych, których nie jesteśmy każdorazowo przewidzieć i odpowiednio zareagować.
Najczęstszymi przyczynami wystąpienia niepewności są np.:
W celu przewidywania pewnych scenariuszy i przygotowania planu działania na wypadek wystąpienia zagrożenia przedsiębiorstwa powinny przeprowadzać analizę ryzyka.
Polega ona na rozpoznaniu – za pomocą określonych metod – możliwych ryzyk, mogących zaburzyć funkcjonowanie firmy lub realizację projektu, określenia ich wagi oraz ewentualności wystąpienia. Do tej procedury wykorzystuje się dostępne dane, takie jak sprawozdania finansowe, plany i wszelką inną, niezbędną dokumentację. Dzięki takiemu postępowaniu możliwe jest wykrycie nieprawidłowości na wczesnym etapie, aby zminimalizować lub usunąć ich negatywne skutki.
Dobór metody analizy ryzyka w dużej mierze jest uzależniony od rodzaju badanego przedsiębiorstwa i jego struktury organizacyjnej. Poniżej przedstawimy kilka najczęściej stosowanych w praktyce:
Jest to jakościowa technika badawcza, o której mieliśmy już okazję wspomnieć w tym artykule. Ze względu na jej charakter, może być ona wykorzystana w wielu obszarach analizy strategicznej firmy.
Do jej przeprowadzenia konieczne jest stworzenie zespołu, składającego się z np. analityków, specjalistów ds. zarządzania ryzykiem, bezpieczeństwem, aby zebraniu ich opinii odnośnie do poruszanej tematyki. Zakłada się, iż doświadczenie i wiedza zebranych ekspertów pozwala na scharakteryzowanie i ocenę potencjalnych zagrożeń. Następnie, na tej podstawie sporządzany jest tzw. Rejestr Ryzyka, który zawiera najistotniejsze ustalenia członków zespołu i opracowywana jest strategia zarządzania ryzykiem.
Kolejne rozwiązanie pozwala na określenie prawdopodobieństwa wystąpienia oraz wpływu poszczególnych ryzyk. W tym celu wykorzystywana jest podobna do tej poniżej matryca ryzyka i mnoży się przez siebie wspomniane czynniki.
analiza ryzyka – macierz ryzyka
Dzięki niej w przejrzysty sposób możemy określić zdarzenia, które mogą wystąpić w związku z danym rodzajem ryzyka. Tutaj również zazwyczaj korzysta się z ekspertyzy członków stworzonego zespołu. Należy wymienić możliwe przyczyny (po lewej stronie) i skutki (po prawej stronie). Najważniejszym krokiem, jest zastanowienie się nad możliwościami zapobiegania przyczyną występowania ryzyka oraz zminimalizowanie konsekwencji z niego wynikających.
analiza ryzyka – metoda muszki
Zastosowanie tej metody analizy pozwala na podejmowanie kluczowych decyzji dla powodzenia danego przedsięwzięcia. Zespół ma szansę przyjrzeć się dostępnym możliwościom, prawdopodobnym rezultatom swoich działań, przy jednoczesnym uniknięciu niepotrzebnego ryzyka biznesowego. Tworzy ona swego rodzaju ścieżkę postępowania, które powinno przynieść jak najwięcej korzyści.
analiza ryzyka – drzewo decyzyjne
Analiza SWIFT w największym skrócie polega na sukcesywnym zadawaniu pytania „a co jeśli…?” badanemu aspektowi. Ponownie, zespół specjalistów ds. analizy ma za zadanie przeprowadzić burzę mózgów, aby ocenić poszczególne kroki projektu i oszacować ryzyko niepowodzeń. Jak wyglądają poszczególne etapy tego procesu?
Każda z wymienionych powyżej metod analizy pozwoli Ci ocenić, z jakimi wyzwaniami może zmagać się Twój biznes oraz podpowiedzieć, jak zapobiegać sytuacjom kryzysowym. Teraz zastanówmy się – z jakimi zagrożeniami mierzy się handel elektroniczny i w związku z tym, jakie działania zaradcze powinieneś podjąć?
Ochrona i bezpieczeństwo firmy powinny stanowić zawsze kwestię priorytetową, w którą warto inwestować. Lekceważenie zagrożeń związanych z prowadzeniem działalności może znacząco zaszkodzić finansom czy procesom operacyjnym. W tym celu warto regularnie przeprowadzać analizę ryzyka biznesowego, aby zawsze mieć kontrolę nad sytuacją i móc w porę reagować na zmiany.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.