W obecnej rzeczywistości rynkowej, niezwykle ważną rolę odgrywają działania zmierzające do poprawienia lub utrzymania pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa.
W zarządzaniu często wykorzystywane są różnego rodzaju metody analizy strategicznej, które umożliwiają monitorowanie dynamicznej sytuacji ekonomicznej i wyciąganie wniosków. Jedną z nich jest analiza kluczowych czynników sukcesu (KCS). Na czym ona polega? O tym poniżej!
Jeśli jeszcze nie wiesz, czym są wspomniane kluczowe czynniki sukcesu, koniecznie zajrzyj do naszego artykułu − Kluczowe czynniki sukcesu (KCS) małych i średnich przedsiębiorstw.
Kiedy ustalisz już, które cechy Twojej organizacji przyczyniają się do jej wzrostu, możesz przeprowadzić analizę KCS. Polega ona na wyodrębnieniu charakterystycznych cech, które wzmacniają pozycję firmy.
Przeprowadzenie trafnej analizy KCS wymaga zastosowania którejś z dwóch poniższych metod:
W dalszej kolejności należy ustalić pewien punkt odniesienia do badanej firmy − konkurencyjne przedsiębiorstwo bądź przedsiębiorstwo, które posiada wszystkie KCS. W pierwszym przypadku metoda może okazać się niemiarodajna, gdyż jest ona zależna od wybranego podmiotu. Drugie rozwiązanie wydaje się korzystniejsze, gdyż przedstawia pewien idealny wzorzec, do którego możemy dążyć.
Ogólna strategia firmy zostaje opracowana na podstawie sformułowanych celów firmy i zbadaniu środowiska wewnętrznego oraz zewnętrznego. Następnie należy sprecyzować charakter naszego rynku docelowego i przewagi konkurencyjnej. To właśnie ten etap nazywamy pozycjonowaniem strategicznym.
Zatem ustalenie pozycji przedsiębiorstwa stanowi nie tylko finalny element tworzenia strategii, ale również można ją utożsamiać z wybranymi elementami potencjału konkurencyjnego np. z kluczowymi czynnikami sukcesu.
Wypozycjonowanie firmy na rynku ma na celu przedstawienie korzyści, jakie są w stanie dostarczyć produkt lub usługa. W jaki sposób dokonać oceny organizacji i ustalić jej pozycję strategiczną wśród konkurencji? Możesz do tego wykorzystać analizę kluczowych czynników sukcesu.
1. Określ listę KCS.
Ustal, w jakim sektorze działa Twoja firma i dobierz kluczowe czynniki sukcesu, które stanowią przewagę konkurencyjną.
2. Oceń wybrane KCS i nadaj im wartości.
Po wyznaczeniu kluczowych czynników sukcesów dla danego sektora, możemy przejść do określenia ich wagi.
3. Ustal mocne i słabe strony organizacji.
Na tym etapie otrzymujesz wynik w postaci skali ocen, a dodatkowo − analizę mocnych i silnych stron.
Analiza kluczowych czynników sukcesu zwraca uwagę na aspekty, które powinny przyciągnać uwagę kierownictwa. Pokazuje, które z nich pozwolą osiągnąć przewagę konkurencyjną, a ponadto wskazać mocne i słabe strony, szanse i zagrożenia przedsiębiorstwa. Przeprowadza się ją stosunkowo szybko oraz można łączyć ją z innymi metodami analizy strategicznej.
Niewątpliwie jest przydatnym narzędziem, które sprawdzi się na etapie podejmowania ważnych decyzji w kontekście zarządzania strategicznego.
W celu zobrazowania i wyjaśnienia jak korzystać z przytoczonej metody posłużymy się przykładem naszej firmy X oraz konkurencyjną firmą Y . Może ona działać w branży odzieżowej, finansowej, samochodowej itd. W zależności, jaki rodzaj działalności prowadzimy, poszczególne czynniki sukcesu należy zmodyfikować.
Poprzez zaznaczenie poszczególnych wartości w tabeli uzyskaliśmy profile strategiczne badanych przedsiębiorstw. Dzięki temu możemy przeanalizować pozycję rynkową naszej firmy w stosunku do konkurencji, jakie obszary są naszą mocną stroną (wykwalifikowana kadra), a nad czym powinniśmy jeszcze popracować (efektywność promocji).
Reasumując – wykorzystanie analizy kluczowych czynników sukcesu stanowi ciekawą alternatywę w ocenie pozycji rynkowej przedsiębiorstwa. Dostarcza ona wiele przydatnych informacji, które mogą przyczynić się do naprawienia dotychczasowo popełnianych błędów i wprowadzenia pozytywnych zmian w Twoim biznesie.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.