Jak zdobyć przewagę nad konkurencją? Czy wprowadzenie na rynek zupełnie nowatorskiego produktu to gwarancja sukcesu? Czym jeszcze możesz się wyróżnić na tle konkurencji?
Jak zdobyć przewagę nad konkurencją? Czy wprowadzenie na rynek zupełnie nowatorskiego produktu to gwarancja sukcesu? Czym jeszcze możesz się wyróżnić na tle konkurencji?
Jak zdobyć przewagę nad konkurencją? To pytanie spędzają sen z powiek niejednemu przedsiębiorcy. Czy wprowadzenie na rynek nowatorskiego rozwiązania to gwarancja sukcesu nad konkurencją? Często spotykam się z taką postawą młodych przedsiębiorców: „Mój produkt jest innowacyjny – czegoś takiego jeszcze nie ma!” Właśnie: „jeszcze” – pojawienie się konkurencji jest tylko kwestią czasu. Jeśli Twój produkt jest dobry i ma potencjał, to naturalną koleją rzeczy jest to, że będziesz miał swoich naśladowców. Przyjrzyj się swojej firmie. Odkryj swoją unikalność w sposobie wytwarzania i dostarczania produktu i zbuduj na tym swoją strategię konkurencyjności.
Oto kilka wskazówek:
1. Dostosuj się do klienta! Są przedsiębiorcy, którzy wytwarzają gadżety firmowe: długopisy, kubki itp. z logotypem zamawiającego. Zamówienia są tam hurtowe. Klientów indywidualnych, którzy chcieliby mieć np. ołówek ze swoim imieniem nie obsługują. Rynek jednak nie znosi próżni. Jest zapotrzebowanie – należy je zaspokoić. Powstał ogromny rynek związany ze spersonalizowanymi gadżetami dla osób indywidualnych. Od kubków ze zdjęciami, po zindywidualizowane kartki, wina, kalendarze. Zastanów się, czy i Ty nie mógłbyś dostosować się do indywidualnych potrzeb i preferencji Twojego klienta?
2. Wyróżnij się poprzez design! Jeśli masz taką możliwość – zastanów się, czy nie mógłbyś zmienić wyglądu Twoich produktów, nadać im pewnego stylu? Znawcy tematu potrafią rozpoznać, jaki projektant zaprojektował dany strój. Jednak wyróżnianie się poprzez wygląd nie jest domeną wyłącznie branży modowej. Niech za przykład posłuży choćby firma Apple. Oglądając reklamy, na których pojawia się laptop, jednym spojrzeniem można rozpoznać, czy używają Mac’a. 🙂 Wracając do mody – ostatnio w towarzystwie furorę zrobiły kobiece spodnie moro, które zostały wykonane z… męskiej koszuli.
3. Postaw na wygodę klienta! Były takie czasy, że bilety lotnicze można było kupić tylko w biurach podróży. Klient musiał się tam przespacerować, by dokonać zakupu. Z rozwojem Internetu pojawiła się możliwość kupowania biletów on-line. Czy może być jeszcze wygodniej? Tak, jeśli dobrze wnikniesz w potrzeby klienta, który myśli: „Super, że mogę robić zakupy przez Internet, ale czy muszę tracić tyle czasu przeszukując loty na stronach tylu przewoźników?”. Z potrzeby wygody i oszczędności czasu powstały takie rozwiązania, jak wyszukiwarki lotów, porównywarki cen itd. Pomyśl, czy w swojej branży nie mógłbyś zrobić kroku naprzód, by i Twojemu klientowi było wygodniej?
4. Zwiększ dostępność swoich produktów/usług! Możesz importować towary, które do tej pory nie były dostępne w Polsce. Możesz też pójść w drugą stronę i eksportować swoje produkty. Zwróć uwagę, ile osób wyjechało za granicę. Zastanów się, czy te osoby nie mogłyby być Twoimi klientami, gdybyś tylko udostępnił im swój produkt lub usługę? Może więc filia albo partner za granicą? A może po prostu wykorzystanie możliwości Internetu – wyobraź sobie, jak rozszerzy się rynek, gdy Twoje usługi będą dostępne on-line.
5. Zmniejsz ryzyko klienta! Kupujący ryzykuje swoje pieniądze nabywając dany produkt czy usługę – nie wie, czy ten zakup spełni jego oczekiwania, rozwiąże jego problemy. Pomyśl o gwarancji, albo możliwości przetestowania produktu przed zakupem, a zyskasz ogromnego plusa u Twojego klienta.
Autorka: Patrycja Curyło – trener BiznesTUBE, architekt biznesów, przedsiębiorca. Zwą mnie architektem biznesów, ponieważ specjalizuję się w budowaniu firm od podstaw oraz nową aranżacją już istniejących przedsiębiorstw. Uwielbiam inspirować i odkrywać talenty. Pomagam projektować i rozwijać biznesy oraz przekuwać pomysły w przychody. W dwóch słowach: doradzam przedsiębiorczość 🙂 Z zamiłowania do odkrywania nowych miejsc i kultur podróżuję po świecie, a z pasji do muzyki dodatkowo skończyłam szkołę muzyczną.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zrób to za darmo z programem IFIRMA!