Jak firmy technologiczne zarabiają i skalują swoje działania? Jednym z najistotniejszych czynników jest sprawdzony model biznesowy. W tym artykule przedstawiamy pięć modeli – od subskrypcji po marketplace – i podpowiadamy, jak możesz wdrożyć je w swojej firmie.
Jeśli firma ma zarabiać, to potrzebuje modelu biznesowego, czyli sposobu na generowanie przychodów. Model biznesowy określa więc, co firma oferuje, komu to oferuje i na jakich zasadach – a zatem za co kasuje swoich klientów.
Każdy model biznesowy składa się z takich elementów, jak:
Przykładem jest model usługowy, w którym firma wykorzystuje swoje kompetencje, żeby realizować zadania, których klient nie chce lub nie umie wykonać samodzielnie. Agencja marketingowa, hydraulik czy konsultant podatkowy to przykłady działalności opartych właśnie na takich zasadach.
Dobry model biznesowy pozwala firmie skoncentrować zasoby na działaniach generujących zyski i unikać marnotrawienia środków na nieopłacalne projekty. Dzięki temu przedsiębiorstwo może lepiej zarządzać finansami, skuteczniej reagować na potrzeby rynku i osiągać stabilność operacyjną. W artykule przeanalizujemy, jakie są modele biznesowe stosowane przez firmy technologiczne, w tym omówimy m.in. model SaaS, marketplace, Usage-Based oraz model reklamowy.
Model subskrypcyjny to jeden z najpopularniejszych modeli biznesowych. Nic w tym dziwnego. W końcu pozwala firmom generować powtarzalne przychody, a jest też wygodny dla klientów. Na czym polega? Najprościej mówiąc, na oferowaniu produktów lub usług w zamian za regularne opłaty – zwykle w formie miesięcznej lub rocznej. Przykładem firmy, która wykorzystuje subskrypcyjny model biznesowy, jest Netflix. W zamian za opłatę abonamentową jego użytkownicy mogą oglądać dostępne na platformie filmy i seriale. Z kolei Netflix musi zadbać o swoją platformę streamingową, negocjować licencje i cały czas produkować nowe treści wideo.
Jak wdrożyć model subskrypcyjny w swojej firmie?
SaaS, czyli Software as a Service, polega na udostępnianiu w chmurze oprogramowania jako usługi. Użytkownicy płacą za dostęp do aplikacji, które mogą uruchamiać na dowolnym urządzeniu z dostępem do internetu, zamiast instalować je na lokalnych serwerach lub komputerach. Firmy działające w modelu SaaS zajmują się utrzymaniem infrastruktury technicznej, aktualizacjami oprogramowania i bezpieczeństwem danych użytkowników. Przykładami podmiotów SaaS-owych są Salesforce (CRM w chmurze), Dropbox (przechowywanie plików) oraz Zoom (komunikacja wideo).
Jak wdrożyć SaaS w swojej firmie?
Marketplace to model biznesowy, który łączy sprzedawców z kupującymi na jednej platformie, umożliwiając wymianę produktów, usług lub informacji. Taka platforma działa jako pośrednik, generując przychody z prowizji od transakcji, opłat za dostęp lub reklam. Warunkiem sukcesu tego modelu jest zbudowanie dużej i aktywnej bazy użytkowników – zarówno po stronie oferujących, jak i korzystających z usług. Przykładami firm działających w tym modelu są Amazon (handel detaliczny), Uber (usługi transportowe) czy Airbnb (wynajem krótkoterminowy).
Jak wdrożyć marketplace w swojej firmie?
Model Usage-Based polega na naliczaniu opłat w zależności od rzeczywistego zużycia produktu lub usługi przez klienta. Przedsiębiorstwa stosujące ten model oferują elastyczność, która pozwala klientom płacić wyłącznie za to, czego faktycznie potrzebują. Główne założenia obejmują precyzyjne monitorowanie użytkowania oraz przejrzystość w naliczaniu opłat. Przykładami firm działających w tym modelu są AWS (Amazon Web Services) oferujące infrastrukturę chmurową, Twilio wspierające komunikację w aplikacjach oraz Snowflake dostarczające analitykę danych w chmurze.
Jak wdrożyć Usage-Based w swojej firmie?
Model reklamowy opiera się na generowaniu przychodów poprzez sprzedaż przestrzeni reklamowej w ramach platformy, produktu lub usługi. Przedsiębiorstwa działające w tym modelu udostępniają swoim użytkownikom darmowy dostęp do treści, a koszty pokrywają wpływy od reklamodawców. Główne założenia obejmują dużą liczbę użytkowników, precyzyjne dane demograficzne oraz możliwość personalizacji treści reklamowych. Facebook, Google i YouTube to przykłady firm, które z powodzeniem wykorzystują ten model, przyciągając zarówno reklamodawców, jak i odbiorców.
Jak wdrożyć model reklamowy w swojej firmie?
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.