Prowadzenie biznesu w formie freelancerki jest coraz bardziej popularne. Ci, którzy się na nią decydują, robią to najczęściej po to, aby uwolnić się od etatu i zarabiać na samego siebie. Jednak taki rodzaj pracy posiada również swoje minusy – np. nieregularne przypływy gotówki. Co zrobić, aby rozwinąć w niej skrzydła? Przeczytaj nasze wskazówki dla freelancerów?
1. To ty ustalasz ceny.
Jako freelancer nie pytaj klientów o to, ile są w stanie ci zapłacić, bo kwota, którą usłyszysz zapewne będzie znacznie poniżej twoich oczekiwań. Klienci szukają oszczędności. Nie wiedzą też, ile tak naprawdę pracy trzeba włożyć np. w stworzenie logotypu czy napisanie kilku krótkich tekstów reklamowych, dlatego przedstawiając wycenę podkreślaj korzyści, które klienci osiągną z twojej pracy, a nie to, ile stworzysz artykułów. Jeśli jednak chciałbyś pozostać przy elastycznych stawkach, to ustal kwotę, poniżej której absolutnie nie przyjmiesz zlecenia. Twój biznes musi ci się opłacać.
2. Inwestuj w siebie.
Staraj się znaleźć czas na naukę nowych umiejętności. Nie zawsze musisz inwestować w to pieniądze, ponieważ Internet pełen jest poradników, a także informacji na temat bezpłatnych szkoleń i konferencji branżowych. Musisz być na bieżąco.
3. Odpisuj na e-maile i odbieraj telefony tak szybko, jak tylko się da.
Są lepsze sposoby na zamanifestowanie tego, jak bardzo jesteś w tej chwili zajęty. Zawsze możesz poinformować krótko potencjalnego klienta, że w tej chwili realizujesz już kilka dużych projektów i chętnie odezwiesz się np. za dwa tygodnie. Jeśli pozostawisz potencjalnego klienta bez kontaktu, to klient nie będzie czekał, tylko od razu pójdzie do konkurencji.
4. Utrzymuj dobre relacje
Nie tylko z klientami, dla których realizujesz zlecenia, ale i z osobami, które was skontaktowały. Nigdy nic nie wiadomo – pracownicy zmieniają firmy, często na lepsze. Dlatego miej w zanadrzu dane kontaktowe do osób, z którymi współpracowałeś nad każdym projektem.
5. Obiecuj mniej, niż możesz zagwarantować.
Jeśli uda ci się zrealizować projekt ponad to, co obiecywałeś, jesteś na wygranej pozycji. Lepiej zaskakiwać klientów pozytywnie, niż negatywnie.