Jesteś odpowiedzialny za realizację projektów? Może kierujesz pracą innych lub angażujesz się w wykonywanie zleconych zadań?
Niezależnie jaką funkcję pełnisz, stosowanie praktyk Agile znacząco wpłynąć na przebieg procesów i kulturę organizacyjną w Twojej firmie!
Podejście Agile początkowo służyło do kierowania pracą w branży IT, jednak dostrzegając jej potencjał, zaczęto korzystać z niej w wielu organizacjach do zarządzania projektami. Swoje szerokie zastosowanie zawdzięcza skupieniu się na dostarczaniu wartości dla klienta, nie pomijając uproszczenia pracy zaangażowanych osób.
W przeciwieństwie do opisywanej optyki, do pewnego czasu posługiwano się metodologią kaskadową (Waterfall). Obecnie uznawana jest za mało elastyczną i nieefektywną strategię, na którą odpowiedziano poprzez opracowanie manifestu oprogramowania zwinnego (Agile). W Waterfall na pierwszy plan wysuwa się wstępne planowanie, w celu określenia dokładnych terminów, etapów realizacji oraz kosztów projektu.
Schemat kaskadowy obejmuje poszczególne fazy projektu, które następują po sobie. Są to:
Taki sposób pracy wiąże się z pewnymi przeszkodami, ponieważ nie bierze on pod uwagę tego, że klienci nie zawsze są w stanie określić, jakie mają potrzeby i wymagania. Z kolei otoczenie rynkowe cechuje się dużą dynamiką i zmiennością. Jedynie elastyczne podejście jest w stanie uporać się ze specyfiką współczesnego biznesu.
Jakie standardy kultury Agile przyczyniają się do dużej skuteczności w zarządzaniu projektami?
Idea Agile jest ściśle związana z koncepcją ciągłego doskonalenia, która stanowi odpowiedź na dynamikę tendencji rynkowych oraz coraz lepsze spełnianie potrzeb konsumenckich.
Jest to sposób programowania oparty na procesach iteracyjnych, dzięki którym możesz efektywnie zarządzać pracą i dbać o wysoką jakość wykonywanych zadań. Jednocześnie cechują się one prostą komunikacją i przejrzystością. Dzięki temu możliwe jest przekazywanie zespołowi jasnych informacji zwrotnych.
To tablica przeznaczona do zwizualizowania przebiegu pracy, co ułatwia planowanie i zarządzanie projektami. Zazwyczaj zadania dzielone są na 3 grupy: Nowe, Praca w toku oraz Ukończone.
Dotyczy szeregu narzędzi lean management, które służą do eliminacji marnotrawstwa zasobów, spowalniania pracy. Dzięki nim możliwe jest uzyskanie lub zwiększenie wartości dodanej produktu dla klienta.
Wyznacza ramy funkcjonowania zespołów, które najczęściej pracują w tzw. sprintach (stosunkowo krótkich, ale intensywny okresach wyznaczonych na realizację danego projektu). Osoby zaangażowane tworzą niewielkie grupy z przypisanymi następującymi rolami:
To graficzne przedstawienie wizji i priorytetów projektu. Podkreśla korzyści dla klientów oraz samej firmy, wynikające z realizacji postawionych celów.
Sporządzenie listy zaległości produktu następuje po opracowaniu mapy drogowej produktu. Zawiera ona zadania, które muszą zostać wykonane w określonym horyzoncie czasowym.
Poniżej przedstawiamy 7 sposobów jak wdrożyć to podejście w swoim biznesie!
Zwinne zarządzanie, jak z samej nazwy wynika, cechuje się dużymi możliwościami adaptacji do różnych firm i zespołów. Początkowo wykorzystywane było w branży IT, aby w dalszej kolejności przenieść się do szeroko pojętego zarządzania projektami marketingowymi, sprzedażowymi, społecznymi, a nawet szkolnictwie czy przemyśle. Wiele zależy również od podejścia kierownictwa i pracowników – stosowanie półśrodków zazwyczaj kończyło się niepowodzeniem. Wprowadzenie kultury Agile wymaga niekiedy kompleksowego przekształcenia całego systemu w organizacji oraz dużego zaangażowania ze strony różnych grup interesariuszy.
W tym celu musisz określić, jakie problemy/pragnienia klienta ma rozwiązać/spełnić Twój produkt. Na tej podstawie stwórz wizję, która będzie przyświecać członkom zespołów podczas pracy, a także wymagania i terminy realizacji.
W większych grupach projektowych, odpowiedzialność może się rozmywać. Z punktu widzenia scrum mastera mniej licznymi zespołami łatwiej zarządzać – komunikacja jest bardziej bezpośrednia, a delegowanie zadań efektywniejsze. Przydzielenie konkretnych ról oraz zadań do poszczególnych osób ułatwi pracę oraz weryfikację jej rezultatów.
Polega na usystematyzowaniu pracy na poszczególne kroki, na których spełnienie przeznaczamy ok. 1-2 tygodni w zależności od potrzeb.
W trakcie sprintu istotne jest omówienie bieżących kwestii, wyjaśnienie wątpliwości, podzielenie się pomysłami i ogólna poprawa komunikacji. Wraz z zakończeniem projektu przeprowadź tzw. retrospektywę spintu, czyli spotkanie podsomuwujące wyniki podjętych działań.
Nie zawsze unikniesz porażki, jednak są one świetną okazją do zebrania cennych doświadczeń. Przeanalizuj, co poszło nie tak, jakie aspekty wymagają poprawy.
Metodyka Agile okaże się skuteczna i przyniesie wymierne korzyści tylko wtedy, gdy wejdzie do codziennej praktyki niczym nawyk. Niekiedy wymaga ona całkowitej reorganizacji pracy i porzuceniu starych przyzwyczajeń, z którymi musisz się liczyć, wybierając tę drogę.
Chcąc przyciągać zainteresowanie klientów i osiągać zyski, musisz oferować produkty, które znajdą swoich zwolenników. Konieczne do tego jest przeanalizowanie konkurencji, znalezienie niszy oraz zrozumienie potrzeb swojej grupy docelowej.
Wraz z szybkim rozwojem gospodarczym rośnie również presja na doskonalenie swoich usług, wyróżnienie się wśród rywali. Szansę na przetrwanie w takich warunkach mają jedynie organizacje, które są w stanie dostosować się do postępu i wychodzić naprzeciw konsumentom.
Systematyczne nadzorowanie postępów pracy i efektów ma na celu znalezienie ewentualnych nieprawidłowości, wad. Zapewnienie jak najlepszej jakości usług jest kluczowym czynnikiem, wpływającym na zadowolenie i lojalność klienta.
Metodologia Agile stanowi ciekawą alternatywę dla tradycyjnego podejścia do zarządzania firmą. Skupienie się na ciągłym doskonaleniu swojej pracy i dobrze zorganizowanych zespołach roboczych są gwarancją sukcesu. Jeżeli szukasz sposobów, jak zadowolić i spełnić wymagania swoich konsumentów, niezależnie od rodzaju Twojej branży – zwinne taktyki mogą być rozwiązaniem dla Ciebie!
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.