Rewolucja technologiczna nie omija działów HR. Chmura, automatyzacja procesów, chatboty, a przede wszystkim sztuczna inteligencja (AI) coraz śmielej wkraczają do firm, zmieniając krajobraz rekrutacji i zarządzania personelem. Jakie korzyści niesie ze sobą automatyzacja oparta na AI? Jakie wyzwania stoją przed nowoczesnym HR?
W erze cyfrowej zapotrzebowanie na wysoko wykwalifikowanych specjalistów IT stale rośnie. Do 2030 roku na świecie może powstać nawet 97 mln nowych miejsc pracy związanych z AI i automatyzacją, podczas gdy 75 mln stanowisk ulegnie likwidacji z powodu postępu technologicznego (World Economic Forum). To stawia HR przed wyzwaniem znalezienia ludzi o odpowiednich, często unikatowych kompetencjach.
Dzięki szybkości przetwarzania informacji AI w HR może pomóc w wyłuskaniu z dużej liczby zgłoszeń kandydatów o najlepszym dopasowaniu do potrzeb organizacji. Dzięki temu automatyzacja procesów pozwala tworzyć zaangażowane, zgrane zespoły oraz zwiększyć efektywność działu personalnego.
W małych firmach, gdzie każdy pracownik pełni często wiele funkcji, oszczędność czasu i zasobów jest niezwykle cenna. Automatyzacja procesu rekrutacji pozwala szybko i efektywnie przebrnąć przez setki CV, wybierając jedynie te, które najlepiej odpowiadają wymaganiom stanowiska. Dzięki temu zespół HR może skoncentrować się na bezpośrednim kontakcie z wyselekcjonowanymi kandydatami, co jest szczególnie ważne w budowaniu pozytywnego wizerunku firmy jako pracodawcy.
Automatyzacja rekrutacji pozwala na:
Warto też zwrócić uwagę na pozytywny wpływ automatyzacji na doświadczenie kandydata (candidate experience). Krótszy proces rekrutacji i szybka informacja zwrotna są bardzo doceniane przez osoby poszukujące pracy. To szczególnie istotne w przypadku małych przedsiębiorstw, które często konkurują o talenty z większymi graczami na rynku. Świadcząc skuteczny i przyjazny proces rekrutacji, małe firmy mogą przyciągać wysokiej jakości kandydatów, którzy są zainteresowani bardziej osobistym podejściem i możliwościami rozwoju, które oferują mniejsze organizacje.
Źródło: DALL·E 3, prompt: Marta M. Kania (https://www.linkedin.com/in/martamatyldakania/)
Metody tradycyjne poszukiwania kandydatów do pracy, takie jak:
są czasochłonne i podatne na ludzkie błędy czy uprzedzenia. Z drugiej strony dobrze przeprowadzona tradycyjna rekrutacja daje kandydatowi wartościowe informacje zwrotne i pozwala wybrać osobę, która pod wieloma względami będzie pasowała do zespołu firmy.
Bez wątpienia automatyzacja rekrutacji pozwala ją przyspieszyć, rozwiązuje też problem osobistych uprzedzeń, jednak rachunek za i przeciw nie daje jasnego wyniku. W miejsce problemów związanych z tradycyjną rekrutacją pojawiają się inne:
Zalety automatyzacji rekrutacji | Wady automatyzacji rekrutacji |
---|---|
Szybkość | Ryzyko wykluczenia wartościowych kandydatów |
Szeroki zasięg | Niejasne kryteria oceny zawarte w algorytmach |
Spójność | Trudność z oceną kompetencji miękkich |
Niższe koszty | Nieufność kandydatów |
Na przykład, system może odrzucić dobrego kandydata tylko dlatego, że jego CV nie zawiera określonych słów kluczowych. Z tego powodu najlepsze efekty daje połączenie automatyzacji i ludzkiej oceny.
Sztuczna inteligencja potrafi przeanalizować setki aplikacji w ciągu kilku sekund i wyselekcjonować CV, które najlepiej pasuje do wymagań. Jak to możliwe?
Kluczem jest uczenie maszynowe. Algorytmy analizują przykładowe, pozytywnie zakończone rekrutacje i uczą się rozpoznawać wzorce świadczące o dobrym dopasowaniu kandydata. Na tej podstawie potrafią przewidzieć stopień dopasowania nowych aplikacji do wymagań firmy i zasugerować te najbardziej obiecujące.
Inną techniką jest tworzenie tzw. cyfrowych bliźniaków pracowników, czyli szczegółowych profili idealnych kandydatów stworzonych przez algorytmy na podstawie analizy danych. Nowe aplikacje są porównywane z takim modelem.
Z powyższych technik korzystają narzędzia do automatyzacji rekrutacji oparte o AI — takie jak:
Źródło: Beamery (https://beamery.com/talent-acquisition/)
W jaki sposób automatyzacja rekrutacji przekłada się na rozwój zespołu i jego zaangażowanie?
Po pierwsze, pozwala zbudować zespół o wysokim dopasowaniu kompetencji do potrzeb firmy. Po drugie, oszczędza czas działu HR, który może być poświęcony na rozwój umiejętności i integrację zespołu. Po trzecie, algorytmy mogą ocenić predyspozycje i motywację kandydatów, co sprzyja budowaniu zaangażowanego zespołu.
Co równie ważne, zastosowanie narzędzi AI w HR nie kończy się na rekrutacji. Może ona odegrać znaczącą rolę w rozwijaniu umiejętności pracowników. Przykładowo:
Nowoczesny nurt w HR zwany skill-based hiring (rekrutacja oparta na umiejętnościach) idealnie łączy się z możliwościami AI. W takim podejściu liczą się konkretne umiejętności i predyspozycje kandydatów, a nie tylko doświadczenie czy dyplomy.
Jednocześnie, rozwój AI w HR otwiera nowe możliwości dla personalizacji procesu rekrutacji i rozwoju pracowników. AI może pomóc w identyfikacji luk w umiejętnościach i zaproponować indywidualne ścieżki rozwoju, co jest kluczowe dla utrzymania zaangażowania i satysfakcji pracowników.
Przeczytaj równie: Skuteczne prompty do ChatGPT dla HR i rekrutacji
W konkluzji, choć AI nie jest jeszcze powszechnie stosowana w procesie rekrutacji, jej potencjał w tym obszarze jest ogromny. W przyszłości możemy spodziewać się, że AI będzie odgrywać coraz ważniejszą rolę w identyfikowaniu i rozwijaniu talentów, co czyni ją niezwykle obiecującym narzędziem dla przyszłości HR. Musimy jednak zadbać o transparentność algorytmów oceniających oraz dobrą jakość danych, na których uczone są modele, aby nie zawierały one uprzedzeń i stereotypowych połączeń (bias).
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.