Prowadzisz akcję marketingową w swojej firmie, w ramach której planujesz przekazywać potencjalnym klientom prezenty, nagrody o charakterze nieodpłatnym i zastanawiasz się jakie rodzi to skutki na gruncie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług? W niniejszym artykule wyjaśnimy tę kwestię.
Zgodnie z Encyklopedią Zarządzania usługi marketingowe, to szereg działań marketingowych związanych z sektorem usług.
Wśród czynności wchodzących w skład usługi marketingowej można zaliczyć czynności takie jak:
Tym samym w skład usługi marketingowej wchodzi m.in. prowadzenieakcji promocyjnej, która charakteryzuje się zazwyczaj czynnościami związanymi z:
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 Ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:
Dostawy towarów w rozumieniu Ustawy o VAT, to wszelkiego rodzaju faktyczne rozporządzenie towarem, która nie musi się wiązać z przeniesieniem własności na osobę trzecią.
– przez dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
W wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 30 marca 2023 r., sygn. akt I SA/Ke 577/22 wskazano, że:
Za dostawę towarów rozumie się również nieodpłatne przekazanie towaru.
W myśl przepisu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT nieodpłatnie przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa podatnika podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Co więcej przez taką dostawę towarów rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
– obowiązek opodatkowania podatkiem VAT powstaje nie tylko w razie odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia przekazywanego towaru, ale także jego wytworzenia (odliczenie przy nabyciu surowców do produkcji) albo importu.
Dlatego też samo nieodpłatne wydanie prezentu w ramach akcji promocyjnej nie podlega opodatkowaniu, w przypadku gdy taka aktywność nie ma bowiem związku z działalnością opodatkowaną, w przeciwnym przypadku, tj. gdy przekazanie prezentu ma związek z prowadzoną działalność, to należy uiścić podatek VAT.
Z kolei w przedmiocie wydawania nagród osobom trzecim nieodpłatnie na gruncie opodatkowania podatkiem VAT wypowiedziały się sądy administracyjne, przykładowo:
Więcej na temat nieodpłatnego przekazania towarów przeczytasz w tym artykule.
Tym samum co do zasady, zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, dostawa towarów (czyli przeniesienie prawa do rozporządzania nimi jak właściciel) jest opodatkowana podatkiem VAT. Dodatkowo podkreślić należy, że opodatkowane jest również nieodpłatne przeniesienie towarów, co wynika z przepisu art. 7 ust. 2 – lecz tylko w przypadku, gdy przedsiębiorcy przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego przy ich zakupie.
Pamiętaj jednak, że podatkiem VAT nie podlegają wydane kontrahentom materiały reklamowe, w postaci ulotek promocyjnych, broszur itp.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji z dnia 19 lipca 2022 r., nr 0112-KDIL1-3.4012.229.2022.1.AKS wskazał, że nieodpłatne wydanie kontrahentom (…) materiałów reklamowych, na których znajdują się: logo danej marki i hasła reklamowe, w celu reklamowania produktów Spółki oraz ich odpowiedniego eksponowania, nie mających dla kontrahentów wartości konsumpcyjnej ani też użytkowej, nie podlega/nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Wyjątkiem od powyższej zasady opodatkowania podatkiem VAT jest przekazywanie prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika, o czym mowa w przepisie art. 7 ust. 3 ustawy o VAT.
Z kolei ustęp 4 omawianej regulacji stanowi, że przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:
– co do zasady wydawanie prezentów o małej wartości nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Tym samym, jeśli będziesz w ramach akcji promocyjnej przekazywał prezenty, nagrody swoim klientom o małej wartości, to nie będziesz ponosił z tego tytułu podatku na gruncie Ustawy o VAT. Natomiast gdy dojdzie do nieodpłatnego wydania prezentu w ramach akcji marketingowej i ma to oczywiście związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, to wówczas należy uiścić podatek VAT. Warto również wspomnieć o towarach o charakterze niekonsumpcyjnych, czyli o materiałach reklamowych, których dostarczenie klientowi w ramach akcji promocyjnej również nie będzie powodować konieczności uiszczenia należnego podatku VAT.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zrób to za darmo z programem IFIRMA!