Nieprowadzenie akt osobowych jest wykroczeniem, za które pracodawca może zostać ukarany grzywną. Przepisy zobowiązują pracodawców do prowadzenia dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników. Obowiązek ten jest szczególnie istotny ze względu m.in. na jego dowodowe znaczenie w przypadku sporów o roszczenia ze stosunku pracy. Zasady, jakimi należy się kierować przy prowadzeniu teczek pracowników, są szczegółowo określone.
Dokumentacja pracownicza ma być przechowywana w sposób gwarantujący zachowanie jej poufności, integralności, kompletności i dostępności w warunkach niegrożących uszkodzeniem lub zniszczeniem. Pracodawca powinien zachować szczególną ostrożność i gromadząc dokumentację postępować w zgodzie z zasadą minimalizacji danych RODO. Zasada minimalizacji nakazuje, aby administrator, czyli w tym przypadku – pracodawca, przetwarzał dane osobowe, które pozostają adekwatne, stosowne oraz ograniczone do tego, co niezbędne do celów, w których są przetwarzane. Pracodawca przechowuje w aktach osobowych pracownika odpisy lub kopie dokumentów przedłożonych przez osobę ubiegającą się o zatrudnienie lub pracownika, poświadczone przez pracodawcę lub osobę upoważnioną przez pracodawcę za zgodność z przedłożonym dokumentem.
Akta osobowe pracownika składają się z 5 części: A, B, C, D oraz od 2023 roku E. Dokumenty znajdujące się w poszczególnych częściach akt osobowych powinny być ułożone w porządku chronologicznym oraz ponumerowane, dodatkowo każda z części powinna zawierać pełny wykaz znajdujących się w nich dokumentów.
W tej części należy przechowywać m.in.:
Można w niej przechowywać: podanie o przyjęcie do pracy, ewentualnie ankietę pracodawcy opracowaną dla potrzeb rekrutacji, oraz dokumenty potwierdzające umiejętności i osiągnięcia zawodowe, wcześniejsze świadectwa pracy lub inne dokumenty potwierdzające zatrudnienie oraz dokumenty będące podstawą do korzystania ze szczególnych uprawnień w zakresie stosunku pracy.
W tej części gromadzi się akta osobowe pracownika, takie jak:
W części C należy przechowywać m.in.:
W części D należy przechowywać m.in.:
UWAGA! Karę uważa się za niebyłą i usuwa z akt osobowych pracownika po roku nienagannej pracy
Dokumenty znajdujące się w części D akt osobowych pracownika przechowywać należy w wydzielonych częściach dotyczących danej kary, którym przyporządkowuje się odpowiednio numery D1 i kolejne. Zasada ta dotyczy również części E akt osobowych pracownika: dokumenty dotyczące danej kontroli trzeźwości przechowuje się w wydzielonych częściach, którym przyporządkowuje się odpowiednio numery E1 i kolejne. Obowiązek przechowywania w porządku chronologicznym, numerowania oraz tworzenia wykazu dokumentów dotyczy każdej z wydzielonych części D lub E akt pracowniczych. Po usunięciu z akt osobowych pracownika odpisu zawiadomienia o ukaraniu lub informacji związanej z kontrolą trzeźwości pracownika, usuwa się całą wydzieloną część, a pozostałym przyporządkowuje się następujące po sobie numery.
Długość okresu przechowywania dokumentacji jest uzależniona od tego, kiedy doszło do zatrudnienia pracownika:
Okres przechowywania akt osobowych liczymy od końca roku kalendarzowego, w którym stosunek pracy uległ rozwiązaniu lub wygasł. Okres przechowywania dokumentacji pracowników zatrudnionych w latach 1999-2018 może ulec skróceniu z 50 do 10 lat, jeśli pracodawca złożył w ZUS oświadczenie ZUS OSW i raport ZUS RIA.
Więcej o ZUS OSW i ZUS RIA przeczytasz w naszym artykule.
Uwaga!
Jeżeli przechowywana dokumentacja pracownicza może stanowić lub stanowi dowód w postępowaniu, a pracodawca:
Pracodawca na potrzeby udzielenia określonych świadczeń np. urlopu czy ulg podatkowych niejednokrotnie wykazuje konieczność weryfikacji danych wskazanych przez pracownika/zleceniobiorcę. W tym miejscu może zrodzić się wątpliwość, czy zgodne z przepisami prawa jest pozyskiwanie kopii dokumentów takich jak dowód osobisty, paszport czy akt zgonu/urodzenia.
Stanowczo należy zaznaczyć, że wykonanie kopii i przechowywanie takich dokumentów, które co do zasady zawierają dużo szerszy zakres danych osobowych o pracowniku/zleceniobiorcy jest niezgodne z zasadami RODO i prowadzi do bezpodstawnego przetwarzania danych osobowych, które nie są niezbędne dla pracodawcy w okresie zatrudnienia. W związku z powyższym pracodawca w razie uzasadnionej konieczności może wyłącznie oczekiwać okazania tego rodzaju dokumentów do wglądu aby dokonać weryfikacji danych czy uprawnień pracownika/zleceniobiorcy.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!