Musisz wnieść do urzędu opłatę skarbową? A może potrzebujesz uzyskać jej zwrot lub rozłożyć jej płatność na raty? Sprawdź, jak szybko i wygodnie można załatwić wszelkie sprawy dotyczące opłat skarbowych przez ePUAP.
Załatwienie niektórych czynności urzędowych i administracyjnych objęte jest opłatami. Aby uzyskać:
trzeba wnieść opłatę skarbową. Ten obowiązek dotyczy zarówno osób fizycznych, jak i prawnych, a także jednostek organizacyjnych, np. spółek osobowych. Wniesienie opłaty i potwierdzenie jej uiszczenia jest warunkiem rozpatrzenia sprawy. Osoby, które tego nie zrobią, zostaną wezwane do zapłaty w terminie od 7 do 14 dni. W razie braku wpłaty składany wniosek zostanie oddalony albo urząd zaniecha zajmowania się sprawą.
Pełny wykaz spraw i czynności, które podlegają opłatom skarbowym znajduje się w załączniku do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r o opłacie skarbowej. Przykłady popularnych czynności i opłat skarbowych za nie przedstawiono w tabeli:
Czynność urzędowa/administracyjna | Wysokość opłaty skarbowej |
Sporządzenie aktu małżeństwa | 84 zł |
Decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu | 598 zł |
Zatwierdzenie projektu zagospodarowania działki/terenu/projektu budowlanego | 47 zł |
Potwierdzenie zarejestrowania jako podatnika VAT czynnego/zwolnionego | 170 zł |
Przyrzeczenie wydania zezwolenia (pozwolenia lub koncesji) | 98 zł |
Decyzja o nabyciu obywatelstwa polskiego | 219 zł |
Wydanie zezwolenia na pobyt stały | 640 zł |
Wydanie zezwolenia na pobyt czasowy | 340 zł |
Opłata za odpis skrócony aktu stanu cywilnego | 22 zł |
Opłata za legalizację dokumentu | 26 zł |
Opłata za pozostałe zaświadczenia (standardowa opłata skarbowa) | 17 zł |
Opłatę skarbową można wpłacić w kasie odpowiedniego organu podatkowego lub na jego rachunek bankowy. Organem tym jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta właściwy ze względu na:
ePUAP, czyli Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej to portal, który umożliwia przesyłanie dokumentów do urzędów drogą elektroniczną. Jego wprowadzenie miało ułatwić życie petentom i zmniejszyć kolejki w fizycznych siedzibach urzędów.
Aby jednak z niego skorzystać, należy posiadać profil zaufany, czyli w praktyce elektroniczny podpis, potwierdzający tożsamość osoby składającej wniosek lub wysyłającej korespondencję.
Można go uwierzytelnić w jednej z placówek potwierdzających (do takich należą m.in. oddziały ZUS, urzędy gminy, starostwa powiatowe, urzędy skarbowe, a nawet urzędy pocztowe), albo założyć całkowicie bez wychodzenia z domu – wówczas do potwierdzenia danych posłuży konto w jednym z banków, które współpracują z administracją krajową. Z opcji tej skorzystają posiadacze kont w bankach takic jak:
Szczegółowe instrukcje znajdują się na stronach poszczególnych banków. Posiadając profil zaufany można szybko i łatwo zalogować się na stronie ePUAP, która znajduje się pod adresem: epuap.gov.pl.
Na stronie głównej serwisu znajdziemy opcje wyboru sposoby logowania: profilem zaufanym, e-dowodem, albo usługą moje ID. Wybieramy profil zaufany, a po pojawieniu się kolejnego ekranu podajemy login i hasło lub wybieramy bank, którego użyliśmy do utworzenia profilu – wówczas logujemy się do jego serwisu internetowego.
Po przejściu przez ten proces wita nas ekran m.in. z katalogiem spraw, z których zaznaczamy opcję “Podatki, cła, opłaty“.
W ramce, która wyświetli się poniżej znajdziemy pole “wnoszenie opłat skarbowych” – po kliknięciu na nie otrzymamy listę spraw związanych z opłatami skarbowymi:
Po wskazaniu jednej z opcji przejdziemy do ekranu, w którym można będzie załatwić sprawę w wybranym przez siebie urzędzie (o ile ten daje taką możliwość).
Pojawi się wstępnie wypełniony formularz, w którym wystarczy uzupełnić brakujące dane, a następnie go wysłać. Takie pismo możemy też wydrukować lub zapisać w formie elektronicznej, zachowując w ten sposób potwierdzenie wysłania korespondencji. Gotowe – teraz wystarczy tylko czekać, aż urząd ustosunkuje się wobec naszego zgłoszenia.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!