W dobie rosnącej świadomości konsumenckiej oraz coraz to nowych wyzwań współczesnego świata społeczna odpowiedzialność biznesu (z ang. CSR – Corporate Social Responsibility) jest nieodzownym elementem funkcjonowania przedsiębiorstw. Sam produkt końcowy to za mało, aby zbudować wokół siebie sieć lojalnych konsumentów. Potrzebują oni czegoś więcej – poczucia, że wartości wyznawane przez firmę, którą wspierają swoimi wyborami konsumenckimi, są spójne z ich własnymi; że ich kapitał zostanie wykorzystany, aby czynić świat lepszym. Potrzeby te zaspokajają właśnie działania z zakresu CSR-u. Jakie narzędzia będą pomocne we wdrażaniu strategii CSR firmy? Zapraszamy do lektury.
W związku z tym, że działania CSR-owe mają niebagatelny wpływ na wizerunek firmy, często ich kształtowanie przynależy do zakresu obowiązków działów lub specjalistów ds. public relations (PR) firmy.
Pomijając aspekt wagi odpowiedzialności przedsiębiorstw dla otoczenia biznesu (społeczeństwa, środowiska), która jest niekwestionowana, CSR odgrywa doniosłą rolę z punktu widzenia biznesowego. Klienci oczekują bowiem, aby społeczne zaangażowanie przedsiębiorstw było nieodłącznym obszarem ich działania. Co więcej, są też chętni przyczynić się do tych zmian – coraz rzadziej to przystępna cena stanowi wyznacznik zainteresowania produktem, a klienci chcą płacić więcej za produkty, które powstają w etycznych warunkach i nie oddziałują negatywnie na środowisko.
Co więcej, świadomość, że dana firma wdraża działania CSR, pozwala ukształtować grono lojalnych konsumentów, w których utwierdzi się przekonanie, że wszystko, co oferuje dana firma, jest potencjalnie słusznym dla nich wyborem. Przywiązanie do danej marki stanowi zaś świetną bazę dla zbudowania systemu poleceń, w którym to klienci stanowią pośredników w przekazywaniu informacji o firmie, w realizacji tzw. marketingu szeptanego. Ten ostatni jest z kolei znacznie bardziej wiarygodny, aniżeli tradycyjne formy reklamy.
Lojalność buduje się jednak nie tylko w relacjach z otoczeniem zewnętrznym. Pracownicy przekonani o spójności własnych wartości z misją, wizją i celami firmy, których nieodłącznym elementem jest społeczna odpowiedzialność biznesu, staną się oddanymi, zmotywowanymi i wydajnymi kompanami na drodze do realizacji wspólnych zamierzeń, w szczególności, kiedy obszarem działania CSR będzie właśnie zapewnienie przyjaznej atmosfery do pracy i poszanowanie praw pracowniczych.
W końcu społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw to szansa na wyróżnienie się spośród konkurencji i zbudowanie swojego pozytywnego wizerunku oraz przyciągnięcie inwestorów. Choć sfera finansowa nie należy bezpośrednio do obszarów CSR, pozostaje ona w nierozerwalnym związku z nimi. Bycie transparentnym i odpowiedzialnym stało się trendem, który przynosi wymierne zyski, choć nie mówi się o tym głośno. A skoro jest to sytuacja, w której korzyści są obopólne, trudno o wskazanie przeciwwskazań do podążenia właśnie w tym kierunku.
Jak zostało wspomniane, często to działy PR-owe lub specjaliści z tego zakresu są odpowiedzialni za wdrażania społecznej odpowiedzialności biznesu w firmie. Istnieje wiele narzędzi, z których wykorzystaniem jest to możliwe. Przykłady CSR-u w tym wymiarze prezentują się następująco:
Wszystkie one, aby wykorzystać potencjał tkwiący w społecznej odpowiedzialności biznesu, muszą być odpowiednio zaprezentowane. To bowiem świadomość działań w obszarach CSR pozwala na zbudowanie zainteresowania wokół nich, a w konsekwencji przekłada się na korzyści uzyskiwane z ich wdrożenia.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!
Dlaczego warto wdrożyć CSR?