Współczesne przedsiębiorstwa wykorzystują nowoczesne techniki do prowadzenia działań w firmie tym samym rywalizując o względy klienta. Jedną z takich technik jest metoda design thinking, czyli kreatywna metoda rozwiązywania problemów.
Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak efektywnie wykorzystać design thinking w swoim biznesie.
Definicji design thinking jest wiele, jeden z twórców T. Brown tłumaczył istotę tej metodyki jako misję polegającą na przeobrażaniu obserwacji w pomysły, a pomysłów w rozwiązania, które czynią życie lepszym.
Każda z dostępnych decyzji ukazuje myślenie projektowe, w coraz to nowszej odsłonie. Nie ma jednej utartej ścieżki działania, pomysłów może być nieskończenie wiele. Wyobraźnia może więc zostać uwolniona podczas projektowania, nie ma znaczenia czy będzie to produkt lub usługa, czy inna wybrana dziedzina, w tym i zarządzanie. Ta uniwersalna metoda znajdzie zastosowanie wszędzie tam, gdzie ma do czynienia z potrzebami ludzkimi. Dlatego też wszelkie oczekiwania są dogłębnie analizowane przez zespół projektowy.
Tak jak w przypadku większości istniejących już metod, również i design thinking posiada pewien schemat, na podstawie którego opracowywane są poszczególne pomysły krok po kroku.
Zespół badawczy w oparciu o ten model jest w stanie szczegółowo zbadać problem, z jakim borykają się konsumenci, stworzyć odpowiedni produkt, który będzie dopasowany do grupy odbiorców oraz sprawdzić, czy będzie on w stanie zmienić coś w życiu naszych klientów. Poszczególne etapy przedstawiają się następująco:
Design thinking jest jedną z najbardziej wiodących metod używanych przez znane i lubiane w środowisku marki takie jak, m.in.
Zostały wymienione jedynie niektóre przykłady znanych marek. Można jedynie wyobrazić sobie, że bez design thinking nie byłoby większości z powyższych produktów. Apple wykorzystywało swój slogan w latach 1997-2002 „Think Different” i doskonale opisywał on podejście marki względem design thinking.
Podążając za poszczególnymi etapami w przypadku marki Apple, widać połączenie innowacyjności produktu z modnym designem. Skupili się oni również na tworzeniu 3 konkretnych modeli wypuszczanych do obiegu w jednym czasie, tym samy rezygnując z nowej linii produktów. Marka szczyci się również swoją obsługą względem klienta. Gwarantuje ona, że wszyscy ich klienci są zadowoleni z produktu i mają niezapomniane wrażenia.
Poprzez wypracowanie sobie opinii marki drogiej, ale też wyjątkowej, Apple tworzy swoje produkty tak, aby były one dobrze skonfigurowane z nowymi modelami, tak więc iphone łączy się z ipadem i macbookiem, a airpodsy pasują do każdego z osobna.
Jest kilka znaczących korzyści, jakie niesie za sobą używanie metodyki design thinking:
Podsumowanie
W dzisiejszych czasach metoda design thinking stała się na tyle uniwersalna, że jest coraz częściej i chętniej używana w pracach projektowych różnych marek i instytucji. Jednocześnie jest ona popularnym modelem do poszukiwania nowych rozwiązań, powstawania innowacyjnych produktów, kreatywnego podejścia do myślenia i przede wszystkim łączenia wspólnych sił zespołu projektowego.
Ponadto jest metodą elastyczną i nieszablonową, względnie niskie koszty tworzenia w tym obszarze uczyniły ją atrakcyjną dla start-upów, ale i firm z długoletnim stażem, które nieustannie starają się wprowadzać co raz to nowsze produkty, usługi lub projekty.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Dla kogo odpowiednia jest metoda design thinking?
Czy warto jest używać metody design thinking?