Każdemu przytrafiło się w życiu poczucie „pustki w głowie”. Co zrobić w sytuacji, w której nie ma się żadnego pomysłu, wyjścia z sytuacji, idei, które pomogłyby w rozwiązaniu problemu?
Z pomocą przychodzi tutaj etap generowania pomysłów, w procesie myślenia projektowego. Jest to nie tylko najbardziej wyczekiwana przez badaczy faza, ale także ta najbardziej kreatywna, która może posłużyć nie tylko w życiu zawodowym, ale i codziennym.
W poprzednich artykułach zostały omówione już etapy empatyzacji oraz definiowania problemu. Kiedy problem został już odpowiednio zdefiniowany, przyszedł czas na najbardziej kreatywną część całego procesu, czyli generowanie pomysłów. Należy wziąć pod uwagę, że jest to etap równie czasochłonny jak poprzednie etapy, jednak daje on możliwość badaczom na podzielenie się swoimi pomysłami. Mimo iż jest to bardzo dynamiczna i szybko zmieniająca się część projektu warto ustalić jej hierarchię, która usprawni pracę w zespole.
Warto zapoznać się z zasadami, jakie powinny panować podczas tej fazy:
Należy bawić się tym etapem, pobudzić kreatywność i wszelkie fantazje. Wszelkie rozpraszacze powinny być usunięte, dzięki temu zespół badaczy jest w stanie skupić się na problemie bez zbędnych przeszkód.
Tyle ile pomysłów, tyle kreatywnych narzędzi. Najbardziej popularnym narzędziem jest ,,burza mózgów”, natomiast istnieje wiele jej odłamów. Najpopularniejszym z nich jest tzw.
Narzędzia generowania pomysłów dopasowujemy w zależności od danego problemu. Warto więc wgłębić się w cel generowanego pomysłu, a następnie czerpać inspirację z dostępnych metod badawczych.
Kiedy wszystkie pomysły zostały już uporządkowane w jednym miejscu nadszedł czas na ich kategoryzowanie. Najlepiej będzie, jeżeli zostaną one podzielone na cztery kategorie:
Podczas wyboru pomysłów, badacze powinni w największym stopniu skupić się na pomysłach z potencjałem oraz tych inspirujących, ale szalonych. To właśnie z nich wyciągane są najciekawsze i najbardziej wartościowe idee, nad którymi w dalszych etapach będzie rozwijała się dalsza część procesu myślowego. W doborze odpowiednich pomysłów może pomóc matryca decyzyjna. W niej należy uszeregować pomysły względem istotności dla użytkownika oraz łatwości wdrożenia, co pozwala na obiektywne podjęcie decyzji, które z innowacji zostaną wykorzystane dla obu stron.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.